PARTNERZY PORTALU

Przedsiębiorcy o pandemii: lekcja na całe życie

Przedsiębiorcy o pandemii: lekcja na całe życie
Firmy nauczyły się działać w pandemii. To ważne, bo zanosi się, że jeszcze ona potrwa. Fot. Shutterstock.com

Od początku pandemii portal WNP.PL - wspólnie z BCMM, firmą z bogatym doświadczeniem w badaniach marketingowych (i nie tylko) - sprawdza, jak polscy przedsiębiorcy dają sobie radę w czasie epidemicznego kryzysu oraz co sądzą o reakcji państwa na poważne gospodarcze zawirowania. Oto co wynika z naszego najnowszego badania.

  • Pierwsze badania ankietowe przeprowadziliśmy na przełomie marca i kwietnia ub. r. Powtórzyliśmy je w maju 2020 r., a ostatnio w lutym, przed naszą konferencją EEC Trends. I chociaż próba za każdym razem jest inna, a w ostatnim badaniu wzięło udział dużo więcej małych firm niż w pierwszym - dzięki zebranym danym można prześledzić, jak zmieniały się opinie biznesu na temat aktualnej sytuacji.
  • - Przedsiębiorcy osadzili się w nowej rzeczywistości. Część znalazła nowe możliwości biznesowe, część zaś nowe rynki zbytu - komentuje nasze badanie Monika Fedorczuk z Konfederacji Lewiatan.
  • - Niektórzy nie mają jednak wyjścia i będą musieli zwolnić pracowników, ale skala zwolnień będzie mniejsza niż spodziewano się na początku pandemii - zauważa Artur Bartoszewicz, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.
  • - Rząd nie potrafi zarządzać emocjami społecznymi. Każdego dnia rządzący powinni się nad tym zastanawiać - ocenia Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
W pierwszym kwartale 2021 roku blisko 16 proc. badanych przedsiębiorstw planuje redukcję zatrudnienia. Odsetek ten jest znacznie niższy niż w pierwszej fali badań - wówczas 36,5 proc. respondentów planowało zwolnienia.
- Przedsiębiorcy osadzili się w nowej rzeczywistości. Część z nich znalazła nowe możliwości biznesowe. Firmy odzieżowe szyją maseczki, produkujące alkohol spożywczy - środki dezynfekcji. Część ma nowe rynki zbytu. Eksport idzie dobrze. Pandemia zwiększyła zapotrzebowanie na usługi internetowe i sprzęt komputerowy. To właśnie działające w tej dziedzinie przedsiębiorstwa planują wzrost zatrudnienia - komentuje Monika Fedorczuk, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Jak przypomina, redukcja zatrudnienia dotyka sektor HoReCa - hotele, restauracje, turystyka. W skali kraju nie są to jednak duże liczby. W HoReCa działają najczęściej małe firmy, zatrudniające niewiele osób. Inna rzecz, że w razie zwolnienia mają one trudność ze znalezieniem nowej pracy.

W regionach turystycznych problem dotknął jednocześnie bardzo wielu firm. Ich pracownicy nie mają też wysokich kwalifikacji profilowych, które umożliwiają łatwą zmianę branży.

Na to, że firmy przez rok nauczyły się żyć z pandemią, zwraca też uwagę Katarzyna Lorenc, ekspert Business Centre Club ds. rynku pracy i efektywności zarządzania.

- Dziś przedsiębiorcy są w stanie po liczbie zleceń, zachowań i preferencji konsumentów ocenić wpływ pandemii na biznes, oszacować popyt i zatrudnienie niezbędne, by podołać zleceniom - mówi. - Warto też zauważyć, że wiele małych firm w marcu i kwietniu ub. r. nie wiedziało, na jaką pomoc mogą liczyć. Z danych dotyczących bezrobocia wiemy, że redukcja zatrudnienia została przeprowadzona tylko tam, gdzie nie było szansy na wsparcie i jednocześnie sytuacja ekonomiczna była bardzo trudna. Przez kilka ostatnich lat polscy pracodawcy docenili wartość dobrego pracownika.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przedsiębiorcy o pandemii: lekcja na całe życie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.185.54
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!