PARTNERZY PORTALU

Sukcesja to już nie problem w polskich firmach?

Sukcesja to już nie problem w polskich firmach?
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: wnp.pl/PAP
  • Dodano: 03-10-2017 11:46

Firmę od rodziców chce przejąć 8,1 proc. sukcesorów - wynika z przedstawionego we wtorek badania przedsiębiorczości studentów GUESSS, przeprowadzonego przez Instytut Biznesu Rodzinnego.

  • Rośnie szansa na udane sukcesje wewnątrzrodzinne w polskich firmach rodzinnych - wynika z raportu "Barometr Sukcesyjny - ścieżki kariery pokolenia Next Generation w polskich firmach rodzinnych".
  • Firmy rodzinne, jak wskazują autorzy badania, można uznać za środowisko kształtowania się przedsiębiorczości młodych.
  • Co trzeci sukcesor (33,7 proc.) inspirację biznesową zaczerpnął bowiem od rodziców.

- W poprzedniej edycji badania wskaźnik wynosił 6,3 proc., dziś to 8,1 proc. Bardzo cieszy nas ta zmiana, która pokazuje, że rośnie szansa na udane sukcesje wewnątrzrodzinne w polskich firmach rodzinnych - wskazała, cytowana w komunikacie, dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Jak wynika z raportu, spośród badanych studentów 59 proc. pracowało już w firmach rodziców. Według autorów opracowania dzieci przedsiębiorców od najmłodszych lat obserwują biznesowe strategie rodziców, budowanie relacji z klientami i partnerami, a także są świadkami rozmów o firmie.

- To wszystko prowadzi do zakorzenienia pewnych wartości wśród młodego pokolenia - gdy w przyszłości dzieci z rodzin biznesowych zdecydują się na zarządzanie firmą rodziców, będą działać w poszanowaniu tradycji - zaznaczono.

Bezpośrednio po zakończeniu studiów, jak wskazano, sukcesorzy widzą się najczęściej jako pracowników na etatach w sektorze MSP bądź w korporacjach.

- Jest to dobry prognostyk w kontekście budowania własnej tożsamości zawodowej i autorytetu sukcesora w przyszłości. Co dziesiąty sukcesor planuje bezpośrednio po studiach założyć własny start-up, który powinien zweryfikować jego gotowość do bycia właścicielem firmy i predyspozycje do przedsiębiorczości - czytamy.

Jak podkreślili autorzy badania, po pięciu latach od zakończenia edukacji sukcesorzy nie chcą pracować na cudze konto, a 47,3 proc. z nich chciałoby w tym czasie prowadzić firmę lub własny start-up.

Firmy rodzinne, jak wskazują autorzy badania, można uznać za środowisko kształtowania się przedsiębiorczości młodych. Co trzeci sukcesor (33,7 proc.) inspirację biznesową zaczerpnął bowiem od rodziców.

Instytut Biznesu Rodzinnego przeprowadził drugą polską edycję międzynarodowego projektu GUESSS (Global University Entrepreneurial Student Spirit Students' Survey) realizowanego w 50 krajach na wszystkich kontynentach. W badaniu wzięło udział ponad 1000 uczelni wyższych, w tym 50 z Polski. Łącznie przebadano 21 tys. 386 sukcesorów, w tym 1471 z Polski. Na podstawie tego badania powstał raport "Barometr Sukcesyjny - ścieżki kariery pokolenia Next Generation w polskich firmach rodzinnych".

Instytut Biznesu Rodzinnego jest think tankiem zajmującym się pozyskiwaniem i upowszechnianiem wiedzy o firmach rodzinnych w Polsce.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sukcesja to już nie problem w polskich firmach?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.31.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!