PARTNERZY PORTALU

Sukcesja z sukcesem zdarza się rzadko

Fot. Shutterstock.com

Przekazanie prężnie działającej firmy w ręce sukcesorów, niezależnie, czy będą nimi własne dzieci, czy zewnętrzni menedżerowie, to bardzo trudne zadanie, obarczone dużym ryzykiem błędu. W polskiej rzeczywistości, kiedy zdecydowana większość firm ma wciąż mniej niż 30 lat, problem dopiero zaczyna być widoczny. Takie wnioski płyną z debaty „Sukcesja firm rodzinnych”, która odbyła się w Katowicach w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

  • 5 lipca Sejm poparł poprawki Senatu do ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, której celem jest zapewnienie płynnej kontynuacji działalności firmy po śmierci jej właściciela.
  • W Polsce aż 70 proc. właścicieli firmy myśli o przekazaniu biznesu dzieciom. Światowa średnia jest znacznie niższa. Wynosi 40 proc.
  • Większość przedsiębiorców twierdzi, że sukcesję można przygotować w rok. W rzeczywistości - co podpowiadają doświadczenia światowe - trzeba na to aż 7 lat.
  • Najważniejszy w sukcesji jest udany transfer władzy.

Uczestnicy dyskusji, omawiali sytuację polskich firm rodzinnych, ich strategie sukcesyjne i wynikające z nich ograniczenia prawne i obyczajowe. Nie zabrakło także analizy trudności, których napotykają właściciele przedsiębiorstw rodzinnych chcący podjąć właściwą decyzję dotyczącą dalszych losów firmy.

- Każdy właściciel firmy rodzinnej powinien odpowiedzieć na pięć ważnych, ale i trudnych pytań. Pierwsze: czy sprzedawać swój biznes, czy nie? Drugie: czy sukcesorami powinny być dzieci, czy raczej osoby z zewnątrz? Trzecie: które z dzieci? Bo jeśli nie zdefiniujemy lidera, nawet wśród własnych dzieci, organizacja wpadnie w kłopoty. Czwarte: kiedy powinna odbyć się sukcesja i jakie kompetencje muszą uzyskać sukcesorzy, aby stali się dojrzali do przejęcia władzy? I ostatnie, nie mniej ważne pytanie: w jaki sposób przy obowiązującym systemie spadkowym zabezpieczyć firmę przed rozdrobnieniem? Założyciel musi zbudować platformę, która uniemożliwi podział posiadanego majątku między spadkobierców - tylko wtedy będziemy mogli mówić o sukcesji, która zakończyła się sukcesem - wyjaśniał Sławomir Łoboda, wiceprezes zarządu LPP SA. Czytaj dalej
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sukcesja z sukcesem zdarza się rzadko

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.217.40
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!