- Pandemia jest tym czasem, który mocno rozlicza pracodawców z obietnic - mówi Zyta Machnicka, CEO i główny strateg w Lightness, organizatorka pierwszych w kraju studiów podyplomowych z zakresu employer brandingu na AGH w Krakowie. Kto jest wygranym, a kto przegranym ostatnich miesięcy? Między innymi o tym w nowym cyklu EEC Podcast.
- Przed pandemią mieliśmy głównie do czynienia z kryzysami wizerunkowymi zewnętrznymi. Czas pandemii to czas kryzysów wizerunkowych wewnętrznych - wyjaśnia Zyta Machnicka, CEO hubu edukacyjnego Lightness.
- Pracodawcy są i będą rozliczani z tego, na ile to, co komunikują, jest spójne z wartościami aplikacyjnymi, z tym, co często wisi na naszych ścianach. Im większa jest różnica pomiędzy tym, co komunikujemy na zewnątrz a tym, jak realnie czują pracownicy, tym więcej siły, pieniędzy i energii trzeba będzie przeznaczać na jej niwelowanie - podkreśla.
- Rozmową z Zytą Machnicką rozpoczynamy cykl publikacji związanych z merytorycznym przygotowaniem kolejnej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (EEC). Wywiady z decydentami, ekspertami i znanymi menedżerami połączy nowy kongresowy brand – EEC Podcast.
Miniony rok był dużym wyzwaniem. Firmy dostosowując się do dynamicznie zmieniających się warunków, często podejmowały decyzje, które mogły odbić się na ich wizerunku. Ci, którzy postawili na szczerą komunikację, mogą czuć się wygrani. Ci, którzy w ferworze walki o przyszłość zapomnieli o szczerym komunikowaniu się z pracownikami, stracili wiele.
- Z jednej strony mamy firmy, które nie ogarnęły zbyt dobrze komunikacji wewnętrznej. Zwłaszcza w tym trudnym okresie skupili się na ratowaniu biznesu, zapominając, że stoją za nim konkretne osoby w firmie. Wielu pracodawców jednak zyskało. Szczególnie Ci, którzy dobrze prowadzili komunikację ze swoimi pracownikami i z kandydatami do pracy. Często słyszymy, że pandemia jest tym czasem, który mocno rozlicza pracodawców z obietnic, które wiszą na stronach internetowych, oficjalnych komunikatach czy ogłoszeniach o pracę. Sposób, w jaki wygląda komunikacja, będzie świadczył o tym, na ile silne będą marki pracodawców w przyszłości - wyjaśnia Zyta Michalska, czołowa postać employer brandingu w Polsce, CEO i główny strateg w hubie edukacyjnym Lightness, organizatorka pierwszych w kraju studiów podyplomowych z zakresu employer brandingu na AGH w Krakowie.
Rok pod znakiem wewnętrznych kryzysów wizerunkowych
Jak zauważa, minione miesiące sprawiły, że rzadko spotykane do tej pory w przestrzeni medialnej wewnętrzne kryzysy wizerunkowe firm przybrały na sile. Wpływ na taką sytuację miało kilka czynników.
- Niezbyt szybkie komunikowanie nowych zasad pracy, nie uwzględnianie obostrzeń, nie wystarczające zadbanie o bezpieczeństwo pracowników i klientów były tymi sytuacjami, z których pracodawcy byli bardzo szybko rozliczani. Głównie w mediach społecznościowych. Przed marcem 2020 roku na temat kryzysów wizerunkowych - zwłaszcza w obszarze wewnętrznym - patrzyliśmy z delikatnym przymrużeniem oka. Nagle okazuje się, że jest to temat ważny dla organizacji. Nagle okazuje się, że ci, którzy stawiali na nowoczesną komunikację zewnętrzną, zyskują.