PARTNERZY PORTALU

Trzeba zmienić akcenty promocji polskiej gospodarki

Trzeba zmienić akcenty promocji polskiej gospodarki
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 17-02-2011 09:10

- Stereotyp Polaka nieudacznika, który mało pracuje, pije i nie używa mydła, jest zastępowany niby korzystniejszym wizerunkiem: Polaka, rzetelnego rzemieślnika, ale w istocie robola. Nam nie o to chodzi. Przecież w ostatnich latach odnieśliśmy autentyczny sukces, zostaliśmy relatywnym zwycięzcą kryzysu - mówi z rozmowie z dziennikarzem wnp.pl Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Jaka występuje w tym roku sytuacja na rynkach bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ)?

- Oceniamy, że będzie o połowę mniej kapitału skłonnego do inwestowania bezpośredniego za granicą. Mamy więc do czynienia z zaciekłą walką o jego pozyskanie.

Co decyduje, że inwestor wybiera Europę, a nie Azję, a dalej - Polskę i np. region Śląska, a nie inny. Chodzi o to, ile wyda się pieniędzy na pomoc publiczną dla przyciągnięcia BIZ?

- Pomoc publiczna jest ostatnim elementem całego pakietu zestawu pomocy i instrumentów. O wyborze regionu decyduje przede wszystkim koncepcja i strategia inwestora. Jeżeli szuka on lokalizacji bliskiej rynku zbytu na chłonnych rynkach azjatyckich, to kraje europejskie nie mają żadnej szansy w ubieganiu się o przyciągnięcie takiego inwestora. Jeżeli korporacja zakłada ekspansję na rynki Ameryki Środkowej, to wybierze zapewne Meksyk.

Dlaczego niektórzy trafiają do Polski?

- Ze względu na nasz główny argument, czyli stabilność ekonomiczną.

Pewnie także stabilność polityczną. Egipt od kilku lat był „trendy”, podobnie jak kraje Maghrebu i chyba to się zmieniło…

- Paradoksalnie, na skutek ostatnich wydarzeń w Afryce Północnej, straciliśmy jednego z poważnych rywali o BIZ, szczególnie jeśli chodzi o inwestycje BPO, czyli centra usług biznesowych (business process outsourcing). Nie cieszymy się z tego, ale w sposób naturalny możemy tę okoliczność wykorzystać.

Stabilność gospodarcza była towarem deficytowym w 2009 roku, ale już nie w ubiegłym i w tym roku. Mamy więcej krajów, gdzie tempo PKB jest równie wysokie, np. w Niemczech.

- Bo też po BIZ my się ścigamy już właśnie z Niemcami! Dla wielu inwestorów w ocenie miejsca inwestowania coraz więcej waży potencjał rynku wewnętrznego. Niektórzy inwestorzy skłonni byli mniemać w 2009 roku, że zapewne Polacy nie czytają gazet i nie wiedzą, że trzeba oszczędzać, skoro jest kryzys, bo kupowali tyle samo dóbr trwałego i nietrwałego użytku, jak w okresie boomu. Było tak także dlatego, że wzmocniła się i złotówka, i poziom gotówki do dyspozycji.

Polska ma "ciekawszy" rynek pracy. Porównując nas z krajami rozwijającymi się, bliżej nam kulturowo i mentalnie do większości inwestorów szukających miejsc do inwestycji. Ponadto, co dziesiąty student w Europie jest Polakiem. To argument nie do zbicia, nawet jeżeli znajdziemy w Europie kraje o nieco wyższym poziomie skolaryzacji, to liczba absolwentów wszystkich uczelni jest taka, jak w jednym z dużych naszych miast akademickich.

Odstrasza pewnie zła ciągle infrastruktura i bariery administracyjne?

- Stan infrastruktury nie jest już barierą, np. właśnie na terenie Śląska. Natomiast może to nas dziwić, ale inwestorzy zagraniczni podkreślają jako ważną zaletę w miarę stabilny i klarowny system prawny i podatkowy. Oczywiście, wskazywane są obszary, gdzie prawo to jest złe, jak w przypadku przepisów budowlanych i o zamówieniach publicznych. Jednak ogólnie - nasza biurokracja nie odbiega od pewnych standardów i nie jest postrzegana jako bariera.

Bodaj najbardziej zmienił się wizerunek Polski pod względem braku korupcji. Zajmujemy przedostatnie miejsce w naszym regionie, jak ocenia Amnesty International, czyli korupcja jest u nas najmniejsza.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trzeba zmienić akcenty promocji polskiej gospodarki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.230.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!