Blisko 827 tys. osób przyjechało w ubiegłym roku do Katowic, by uczestniczyć w rozmaitych konferencjach i wydarzeniach biznesowych. W sumie uczestnicy konferencji wydali w mieście prawie 140 mln zł - wynika z najnowszego raportu o turystyce biznesowej w Katowicach.
- W odniesieniu do 2016 r. liczba osób, które w ubiegłym roku odwiedziły stolicę Górnego Śląska w związku z organizowanymi tu konferencjami czy targami, wzrosła o ok. 64 tys., czyli o 8,4 proc. (wobec 762,5 tys. w roku 2016 i niespełna 582,5 tys. rok wcześniej).
- Według samorządowców tysiące gości w niespełna 300-tysięcznych Katowicach to realne zyski dla miasta i mieszkańców - rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze czy handlowcy.
- Z raportu wynika, że w ub. roku uczestnik konferencji, korzystający z noclegu, wydał średnio w Katowicach 627,96 zł (w tym średnio 303,73 zł na noclegi), natomiast ci, którzy w mieście nie nocowali, ale np. zrobili zakupy czy zjedli obiad, zostawili tu średnio 141,13 zł.
Raport powstał w oparciu o badania uczestników organizowanych w Katowicach spotkań konferencyjnych, prowadzone przez dr. Krzysztofa Cieślikowskiego z katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego, we współpracy z katowickim samorządem.
W ocenie samorządowców wyniki dorocznego raportu potwierdzają, iż Katowice są przygotowane do organizowania i obsługi spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych. W odniesieniu do 2016 r. liczba osób, które w ubiegłym roku odwiedziły stolicę Górnego Śląska w związku z organizowanymi tu konferencjami czy targami, wzrosła o ok. 64 tys., czyli o 8,4 proc. (wobec 762,5 tys. w roku 2016 i niespełna 582,5 tys. rok wcześniej).
"To pokazuje, że sprawdza się nasza konsekwentnie realizowana strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. W grudniu tego roku oczy całego świata będą zwrócone na Katowice, bo to właśnie nasze miasto będzie gospodarzem Szczytu Klimatycznego COP24, na który przybędzie do Katowic blisko 40 tys. decydentów z całego świata. W przyszłym roku Katowice będą gościć Światową Konferencję Antydopingową" - skomentował prezydent Katowic Marcin Krupa.
Według samorządowców tysiące gości w niespełna 300-tysięcznych Katowicach to realne zyski dla miasta i mieszkańców - rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze czy handlowcy. Z raportu wynika, że w ub. roku uczestnik konferencji, korzystający z noclegu, wydał średnio w Katowicach 627,96 zł (w tym średnio 303,73 zł na noclegi), natomiast ci, którzy w mieście nie nocowali, ale np. zrobili zakupy czy zjedli obiad, zostawili tu średnio 141,13 zł.
Wszyscy uczestnicy spotkań konferencyjnych, biorący udział w badaniu, w przeliczeniu na jedną osobę, wydali w ub. roku w Katowicach średnio 202 zł - o 14,10 zł (7,5 proc.) więcej niż rok wcześniej. W tym przypadku średnia wartość jest jednak o tyle niemiarodajna, że 46,7 proc. uczestników badania nie wydało w Katowicach ani grosza - to z reguły osoby z ościennych miast, które do Katowic przyjechały na krótko, a benzynę czy jedzenie kupowały w swoim miejscu zamieszkania.
Osoby, które nie nocowały w Katowicach, wydały tu średnio 68,76 zł. Wydatki na nocleg zadeklarowała czwarta część badanych. Uwzględniając średnią liczbę noclegów przypadającą na jednego uczestnika konferencji (1,32 noclegu), można przyjąć, że na jeden nocleg w Katowicach delegat wydał w ub. roku średnio 230,10 zł.
Przeciętne obłożenie pokoi hotelowych w katowickich obiektach w 2017 r. wyniosło około 72,7 proc., co w porównaniu z rokiem 2016 oznacza niewielki wzrost, przy jednoczesnym zwiększeniu liczby hoteli. Obecnie w Katowicach działają 22 hotele, mogące pomieścić blisko 4,4 tys. gości; goście organizowanych w stolicy Górnego Śląska wydarzeń mogą też korzystać także z bazy hotelowej sąsiednich miast. W sumie w regionie są 223 hotele, mogące pomieścić ponad 11,5 tys. osób.
"Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych, chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali muzycznych znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic" - ocenił prezydent Krupa.
Samorząd kontynuuje też promocję miasta z wykorzystaniem spotkań biznesowych - w 2017 r. miasto wykupiło pakiety promocyjne w 27 wydarzeniach, na łączną kwotę 9 mln zł.
Otwarte w marcu 2015 r. Międzynarodowe Centrum Kongresowe było w ub. roku gospodarzem 232 spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych, w których wzięło udział ponad 533 tys. uczestników. Oznacza to, że obiekt stał się najpopularniejszym miejscem organizacji tego typu imprez w mieście i całej aglomeracji katowickiej.
W marcu ub. roku w MCK odbyła się największa ubiegłoroczna impreza biznesowa w Polsce - międzynarodowe targi gier komputerowych i oprogramowania Intel Extreme Masters, które podczas dwóch weekendów odwiedziło ponad 173 tys. osób, a przy obsłudze imprezy pracowało ok. 1,5 tys. pracowników.
Wśród najważniejszych organizowanych w MCK imprez była również 9. edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego, która zgromadziła w minionym roku ponad 9 tys. osób. Obiekt gościł też m.in. Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego (ponad 20 tys. osób) czy Targi Muzyki Świata WOMEX. Połączone z halą Spodka MCK to największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w Polsce - w jednym czasie może pomieścić ok. 25 tys. osób.
W 2017 r. w stolicy Górnego Śląska zorganizowano 6 tys. 334 konferencje i wydarzenia, z których prawie 1,6 tys. (25,2 proc.) trwało dwa dni i dłużej - liczba imprez trwających dłużej niż dzień wzrosła o ponad 20 proc. Najwięcej spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych odbyło się w październiku, a najwięcej osób odwiedziło Katowice w marcu.
Najczęściej (ponad 75 proc.) uczestnicy konferencji przyjeżdżają do Katowic samochodami. Chwalą dobre połączenia drogowe stolicy Górnego Śląska z innymi miastami, oczekiwaliby jednak np. poprawy dostępności i jakości komunikacji publicznej oraz zwiększenia liczby miejsc parkingowych w centrum miasta.
W świetle badań Katowice postrzegane są jako atrakcyjne miejsce na rynku turystyki konferencyjnej i wydarzeń biznesowych. Zaspokajają bowiem - wskazuje raport - oczekiwania delegatów w najważniejszych dla nich aspektach miasta konferencyjnego, jak dostępność komunikacyjna, baza konferencyjna i gastronomiczna. Przeważająca większość badanych delegatów ponownie przyjechałoby na konferencję do tego samego obiektu w Katowicach.
Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl