PARTNERZY PORTALU

Umowa UE-Japonia szansą dla polskich firm

Umowa UE-Japonia szansą dla polskich firm
Fot. Mj-bird/wikimedia, licencja

Negocjowana właśnie umowa o wolnym handlu między UE a Japonią może sprzyjać zwiększeniu aktywności polskich firm na rynku japońskim, m.in. w sektorze rolnym czy transportowym, jak również na rynkach trzecich w kooperacji z japońskimi partnerami - twierdzi Damian Wnukowski, ekspert Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Umowa o walnym handlu z Japonią - Economic Partnership Agreement (EPA) - ma przyczynić się do większej otwartości rynku japońskiego i unijnego, przede wszystkim dzięki zniesieniu barier pozataryfowych i obniżeniu wysokich ceł na wybrane towary. Damian Wnukowski podkreśla, że negocjacje w sprawie porozumienia z Japonią są jednymi z najbardziej kompleksowych, a przez to najtrudniejszych rozmów handlowych prowadzonych przez UE.

- Byłaby to również jedna z pierwszych umów UE negocjowanych z państwem wysoko rozwiniętym, o dużej sile przetargowej. EPA może ułatwić firmom europejski dostęp do chłonnego, ale jednocześnie silnie chronionego rynku japońskiego - twierdzi ekspert PISM.

Jego zdaniem wymiana handlowa nie wykorzystuje swojego potencjału. W 2013 r. dwustronna wymiana towarowa miała wartość 110,7 mld euro, z czego na eksport japoński przypadło 56,6 mld euro, a na sprzedaż z UE - 54,1 mld euro. Mimo to Japonia zajmuje dopiero siódme miejsce na liście największych partnerów handlowych UE, m.in. za Szwajcarią czy Turcją. Co więcej, wzajemne obroty towarowe w ostatnich latach spadają.

Znaczne są też różnice w wielkości inwestycji zagranicznych. Japonia jest jednym z głównych inwestorów w Europie - do 2012 r. wyłożyła na to 161,5 mld euro, natomiast UE bywa w Japonii znacznie mniej skuteczna - 98,8 mld euro w 2012 r. , co wynika przede wszystkim z utrudnień dla zagranicznego kapitału w dostępie do tamtejszego rynku.

Z analizy Komisji Europejskiej wynika, że najwięcej korzyści dla obu stron może przynieść szeroka liberalizacja, obejmująca nie tylko zniesienie ceł na większość towarów, lecz także usunięcie barier pozataryfowych (non-tariff barriers - NTB). W zależności od zakresu przezwyciężania utrudnień handlowych, eksport UE do Japonii może zwiększyć się o ponad 20-30 proc., szczególnie w sektorze żywnościowym - nawet o 200 proc., chemicznym - o ponad 50 proc., czy sprzętu transportowego - o 47 proc.. W Japonii wzrost eksportu do UE może wynieść 17-23 proc. - przede wszystkim sprzętu transportowego - o ok. 50 proc., maszyn -34 proc., pojazdów mechanicznych - 28 proc. oraz żywności przetworzonej - 45 proc. Dotychczas odbyło się dziewięć rund negocjacji (ostatnia w lutym br.). UE i Japonia chciałyby uzgodnić zasadniczą część umowy do końca 2015 r.

Jakie mogą skorzystać na porozumieniu polscy przedsiębiorcy? - EPA ułatwi dostęp do chłonnego rynku japońskiego również polskim firmom. Już w ostatnich latach zauważalny jest wzrost polskiego eksportu do Japonii - o ile w 2009 r. osiągnął wartość 216,7 mln euro, o tyle w 2014 r. był ponad dwukrotnie większy i przyniósł 492 mln euro. Wciąż jednak więcej polskich towarów trafia do Algierii czy RPA, co wskazuje na niewykorzystany potencjał rynku japońskiego - twierdzi Damian Wnukowski. - Do perspektywicznych obszarów współpracy można zaliczyć sektor rolno-spożywczy, szczególnie sprzedaż polskich wyrobów mlecznych, obecnie obłożonych wysokimi cłami, oraz mięsa i drobiu - dodaje. Ekspert przypomina, że od sierpnia 2014 r. możliwy jest eksport polskiej wołowiny, są też nadzieje na zniesienie w niedługim czasie obostrzeń w sprzedaży wieprzowiny.

 

Biurowce na sprzedaż i biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Umowa UE-Japonia szansą dla polskich firm

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.77.193
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!