PARTNERZY PORTALU

W poszukiwaniu biznesowego „jednorożca”

Fot. PTWP (Michał Oleksy)
  • Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
  • Dodano: 18-05-2016 19:03

Każdy start-up powinien stawiać sobie bardzo wysokie cele, takie jak zostanie „unicornem”, czyli osiągnięcie wartości na poziomie miliarda dolarów. Nawet 95 na 100 tego typu przedsiębiorstw upada, ale jeśli komuś w Polsce uda się zrealizować tak ambitny cel, będzie to naprawdę duża rzecz - uważa Cezary Smorszczewski, prezes Private Equity Managers.

- Żyjemy w bardzo ciekawych czasach, powstaje coraz więcej start-upów, coraz więcej korporacji chce je u siebie rozwijać. Jeszcze kilkanaście lat temu mniej niż 1 proc. ludzi po studiach chciało zakładać własne firmy, a dzisiaj korporacje tzw. wielkiej piątki mają problem z zatrudnianiem pracowników - w taki sposób Dariusz Żuk, prezes Business Link Poland, rozpoczął dyskusję w ramach sesji „Młodzi przedsiębiorcy. Nowy biznes nośnikiem innowacji” w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016 w Katowicach.

Najmłodsi niekoniecznie najbardziej przedsiębiorczy

Wiele mówi się o wchodzeniu do biznesu tzw. pokolenia X, Y i Z, przy czym pokolenie X to dzisiejsi 35-45-latkowie, pokolenie Y to osoby w wieku 25-35 lat, a pokolenie Z to młodzi ludzie urodzeni po roku 1990, czyli już po transformacji ustrojowej. Dariusz Żuk postawił tezę, że to najmłodsze pokolenie w zakresie przedsiębiorczości poszło za daleko, bo chce robić tylko to co mu się podoba, podczas gdy kluczem do sukcesu jest robić to co się kocha, ale przy wsparciu ciężkiej pracy.

Na różnice w podejściu do przedsiębiorczości tych trzech pokoleń zwrócił też uwagę Cezary Smorszczewski. - 10 lat temu uczestniczyłem w realizacji projektu stworzenia od podstaw banku i jego założeniem było, aby każdy z 200 dyrektorów oddziałów tego banku był człowiekiem przedsiębiorczym. Osobiście prowadziłem ich rekrutację, ale w ostateczności okazało się, że jedynie 15-20 proc. z nich, z dzisiejszego pokolenia X, było ludźmi naprawdę przedsiębiorczymi, którzy potem z powodzeniem zakładali własne firmy - mówił.

Jego zdaniem obecne pokolenie Z jest zupełnie różne. Często nie potrafi się poruszać w realnym świecie, jest za to zatopione w mediach społecznościowych. - Następuje polaryzacja. Osób przedsiębiorczych będzie w nim raczej mniej niż więcej, ale to na pewno ciekawi ludzie, których warto wyłuskać. Są niezwykle sprawni w gospodarce cyfrowej, ale nie sądzę, żeby byli zdolni poświęcić się projektom długookresowym - stwierdził były wiceprezes Alior Banku.

Współpraca z korporacjami jest możliwa

Podkreślił jednocześnie, że nie wierzy w tezę, że korporacje będą współpracowały ze start-upami, bo tak mówi polityk. - To będzie realne tylko wtedy, jeśli będzie się opłacać. Już raczej uwierzę, że korporacje będą wykupywać firmy, które zaczną „podgryzać” ich udziały rynkowe - ocenił.

Nie do końca zgodził się z tą tezą moderujący dyskusję Dariusz Żuk. - Korporacje czują, że powinny współpracować ze start-upami, bo są za mało innowacyjne. Z badań zrealizowanych na Uniwersytecie Harvarda wynika, że najbardziej zaawansowane innowacje rodzą się dziś nie w centrach badawczo-rozwojowych, a właśnie w start-upach - przekonywał. Zastrzegł przy tym, że oczywiście duże firmy muszą to robić w sposób mądry, raczej tworząc w tym celu zewnętrzne fundusze niż inwestując bezpośrednio.

Podobnego zdania był Artur Kupczunas, wiceprezes Saule Technologies. - Kiedy szukaliśmy finansowania dla Saule, zwracaliśmy się do spółek skarbu państwa i zawsze słyszeliśmy odpowiedź, że nie mogą nam pomóc choćby nawet chciały, bo ze względu na tak duże ryzyko finansowe natychmiast musiałyby odpowiadać na niewygodne pytania ze strony państwowych agencji o trzyliterowych skrótach - wspominał. Podkreślił natomiast, że Tesla Motors stanowi dziś trzy czwarte wartości rynkowej General Motors, mimo że ten ostatni koncern sprzedaje samochody od ponad 100 lat, a Tesla od pięciu. - Korporacje powinny współpracować ze start-upami już choćby po to, żeby nie stracić swojej pozycji rynkowej. Ale muszą w tym celu zmienić swoje myślenie, bo ich obecne procedury na to zwyczajnie nie pozwalają. A już na pewno polskie firmy zdecydowanie nie są na to gotowe - ocenił.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W poszukiwaniu biznesowego „jednorożca”

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.83.32.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!