PARTNERZY PORTALU

Więzy krwi w biznesie, czyli jak zarządzać firmami rodzinnymi

Więzy krwi w biznesie, czyli jak zarządzać firmami rodzinnymi
Doświadczenie i pasja sprawiają, że firmy rodzinne są odporniejsze na zawirowania rynkowe (fot. Pixabay)

Z najnowszych danych Euler Hermes płyną niepokojące sygnały. Od początku roku rośnie liczba niewypłacalności polskich firm, co w wielu przypadkach kończy się ich upadłością. Tymczasem właściciele firm rodzinnych są optymistami. 93 proc. z nich spodziewa się wzrostu przychodów w perspektywie najbliższych dwóch lat. Skąd takie nastawienie? Z doświadczenia, które pokazuje, że w firmie rodzinnej kryzys to tylko epizod w historii królestwa budowanego przez pokolenia.

  • Doświadczenie i pasja sprawiają, że firmy rodzinne są odporniejsze na zawirowania rynkowe.
  • Ich największą przewagą nad korporacjami jest elastyczność i umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się realia rynkowe.
  • Największym wyzwaniem, przed jakim stają firmy rodzinne, jest sukcesja i przekonanie założycieli, że to właśnie dzieci mają kontynuować dzieło ich życia.
  • Tymczasem zarządzanie i sukcesja to nie jest to samo - przekonywali uczestnicy sesji "Moje królestwo. Modele, style, generacje a zarządzanie firmą", która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.


Jak wyliczyła firma Euler Hermes, w I kwartale 2019 roku liczba niewypłacalności polskich firm wzrosła o 7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem, co w skali całego roku oznaczać może utrzymanie dynamiki wzrostu tej liczby na poziomie ubiegłorocznym (+10 proc.), pomimo statystycznego efektu wysokiej już bazy w 2018 roku.

Tymczasem wśród właścicieli i szefów firm rodzinnych panuje optymizm. Jak wynika z badania „Global Family Business Survey 2018” przeprowadzonego przez PwC, aż 93 proc. z nich spodziewa się wzrostu przychodów w perspektywie najbliższych dwóch lat. Średnia dla całego świata wynosi 84 proc.

Skąd takie nastawienie?

- Optymizm płynie z doświadczenia - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Krzysztof Kasztelewicz, członek zarządu Gospodarstwa Pasiecznego Sądecki Bartnik. Reprezentant kolejnego pokolenia w pszczelarskim biznesie podkreśla, że na takie spojrzenie pozwala również trwałość, która jest jedną z cech firm rodzinnych. - W korporacji kwartał to trzy miesiące, w firmie rodzinnej to 25 lat - podsumował.

- Firmy rodzinne to ciągłość i pewność - mówił Adam Rozwadowski, twórca Enel-Medu, który w ubiegłym roku, po 25 latach spędzonych w fotelu prezesa, przekazał synowi stery tej jednej z największych firm na polskim rynku prywatnej opieki medycznej.

Wspomina, że jego synowie wychowali się w atmosferze przedsiębiorczości. Młodszy od razu zaczął pracować w rodzinnym biznesie, starszy pierwsze kroki stawiał w zagranicznych korporacjach, by później zdobyte doświadczenie i tak wykorzystać w firmie ojca.

Podobne doświadczenia ma Barbara Chwesiuk, prezes odzieżowej firmy Bialcon, w której działalność zaangażowane są już dwa pokolenia.

- Co prawda o swojej firmie, jako o biznesie rodzinnym, myślę dopiero od kilku lat, czyli od momentu, gdy dołączyły do niego moje dzieci, ale mogę potwierdzić, że nasza siła płynie z doświadczenia. Mamy pewną odporność, którą daje nam 20 lat prowadzenia biznesu. Przeszliśmy niejeden kryzys, ale jeśli się robi to, co się kocha, to takie sytuacje nie szkodzą, ale wzmacniają firmę - mówi i podkreśla, że to, co wyróżnia biznesy rodzinne, to - oprócz doświadczenia - również pasja. 
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Więzy krwi w biznesie, czyli jak zarządzać firmami rodzinnymi

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.245.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!