Źle rozliczone nadgodziny, błędnie naliczone wynagrodzenie? Automatyzacja pozwoli uniknąć tych problemów

Źle rozliczone nadgodziny, błędnie naliczone wynagrodzenie? Automatyzacja pozwoli uniknąć tych problemów
Automatyzacja i robotyzacja eliminują błędy ludzkie i przyspieszają procesy. fot. Shutterstock

Prawidłowe zaplanowanie i rozliczenie czasu pracy dla wielu pracodawców stanowi znaczną trudność - wymaga dużych nakładów pracy i posiadania odpowiedniej wiedzy z zakresu przepisów prawa pracy. Te problemy może jednak wyeliminować odpowiednie narzędzie informatyczne.

  • Zgodnie z art. 281 Kodeksu pracy, naruszanie przepisów o czasie pracy lub nieprowadzenie jego ewidencji jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, które podlega karze grzywny w wysokości od 1 tys. do 30 tys. zł. Do tego dochodzą też ewentualne roszczenia pracowników.
  • Wpływ pandemii COVID-19 i związane z nią utrudnienia w prowadzeniu biznesu zwiększyły zainteresowanie zewnętrznymi usługami kadrowo-płacowymi.
  • Automatyzacja i robotyzacja eliminują błędy ludzkie oraz przyspieszają procesy kadrowo-płacowe. Pozwala to odciążyć kadrę kierowniczą od pracy administracyjnej i skupić się na procesach produkcyjnych i biznesowych.
- Pracodawca, zgodnie z art. 149 Kodeksu pracy, jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalania jego wynagrodzenia i innych świadczeń - przypomina w rozmowie z portalem WNP.PL dyrektor Katarzyna Adamczyk, zarządzająca obszarem obsługi kadrowo-płacowej dla klienta zewnętrznego w spółce Impel Business Solutions (IBS).

Zwraca ona również uwagę na to, że planowanie i rozliczanie czasu pracy w przedsiębiorstwach z branży produkcyjnej pracujących w trybie wielozmianowym jest procesem znacznie bardziej wymagającym niż w przypadku choćby usług czy handlu.
- W praktyce często zdarzają się sytuacje, gdy pracownik w ciągu jednej doby dwukrotnie przychodzi do pracy, co jest niezgodne z prawem. Podobnie jest w przypadku, gdy w harmonogramie czasu pracy pracownika nie zachowamy odpoczynków dobowych lub tygodniowych (art. 132; 133 Kodeksu pracy) oraz nie wypłacimy w terminie wynagrodzenia za godziny nadliczbowe - wyjaśniła.

- Trzeba mieć świadomość, że tego typu nieprawidłowości podlegają karze grzywny w wysokości od 1 tys. do 30 tys. zł. Do tego dochodzą też ewentualne roszczenia pracowników. Warto o tym wiedzieć, by uniknąć przykrych konsekwencji i wcześniej uzbroić się w konieczną wiedzę oraz narzędzia ułatwiające obsługę tego procesu - zaznaczyła.

System się nie myli

Katarzyna Adamczyk wskazała, że stosując narzędzia informatyczne do planowania i rozliczania czasu pracy, pracodawcy mogą oszczędzić czas, zredukować koszty i eliminować ryzyko błędów ludzkich.

- Dość duża liczba aplikacji tego typu jest dostępna na rynku. Jednak nie wszystkie pomagają prawidłowo dokonać naliczenia wynagrodzenia. Do prawidłowego działania tego procesu potrzeba odpowiednio skonfigurowanego systemu oraz specjalisty kadrowo-płacowego, znającego aktualne przepisy prawne, akty wewnętrzne danego przedsiębiorstwa i specyfikę jego działania - zwróciła uwagę Adamczyk.

Częścią systemu kadrowo-płacowego, z którego korzysta IBS, jest dodatkowa funkcjonalność do planowania i rozliczania czasu pracy.

- Nie oferujemy tej możliwości jako oddzielnego narzędzia czy produktu, ale jako funkcjonalność w ramach usługi kadrowo-płacowej. Jest to rozwiązanie efektywniejsze, gdyż wprowadzone dane dotyczące czasu pracy lub integracja z rejestratorami czasu pracy pozwalają na automatyczne zaciąganie danych do systemu, a tym samym prawidłowe rozliczenie czasu pracy pracownika - stwierdziła dyrektor Adamczyk.

Jak dodała, istnieje kilka możliwości zasilenia systemu w dane. Po pierwsze można wprowadzać harmonogramy czasu pracy ręcznie, bezpośrednio do systemu. Po drugie, można automatycznie zaciągać z pliku o odpowiedniej strukturze. Po trzecie, system może być na stałe zintegrowany z narzędziem do rejestracji czasu pracy, które ewidencjonuje czas wejścia i wyjścia pracownika.

- W tym przypadku nasz system umożliwia także wprowadzenie algorytmów dotyczących automatycznego rozliczania czasu pracy, czyli rozpoczęcia i zakończenia pracy przez pracownika oraz automatyczne zakwalifikowanie godzin pracy jako godzin nadliczbowych - wyjaśniła Katarzyna Adamczyk.

- Ponadto system umożliwia wygenerowanie każdego dnia raportu odchyleń, informującego m.in. o spóźnieniach, braku rejestracji wejścia i wyjścia. Tego typu informacje mogą być codziennie automatycznie przysyłane, np. drogą mailową, do osób odpowiedzialnych za ten proces - uzupełniła.
Przypomniała również, że zgodnie z art. 129§3 pracodawca przekazuje pracownikowi rozkład czasu pracy co najmniej na tydzień przed jej rozpoczęciem w okresie, na który został sporządzony ten plan.

- W większości narzędzi, jak również w naszym systemie można harmonogram czasu pracy rozpisać z wielotygodniowym czy wielomiesięcznym wyprzedzeniem, bez ryzyka niezgodności z przepisami prawa pracy. Dodatkowa funkcjonalność w postaci raportu zweryfikuje, czy plan pracy pracownika został prawidłowo sporządzony, np. czy zachowaliśmy odpoczynki dobowe oraz tygodniowe - zapewniła Adamczyk.

- Wprowadzając godziny nadliczbowe do systemu, system sam zakwalifikuje, czy jest to praca w nadgodzinach dobowych, czy praca w godzinach nadliczbowych wynikająca z przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy, tzw. nadgodzin średniotygodniowych - dodała.

Szybciej i taniej

Narzędzie, które przygotował IBS, stanowi pomoc nie tylko dla kadry zarządzającej, ale też dla pracowników, którzy poprzez dedykowany portal mogą m.in. sprawdzić harmonogram czasu pracy oraz złożyć wniosek urlopowy.

Takie rozwiązanie odciąża kadrę kierowniczą od pracy administracyjnej i pozwala skupić się na procesach produkcyjnych i biznesowych. Eliminuje także ryzyko nieprawidłowości w planowaniu i rozliczaniu czasu pracy.

O pomyłki bywa łatwo też w sytuacjach, w których kadra odpowiedzialna za harmonogram czasu pracy modyfikuje go w trakcie okresu rozliczeniowego.

- Przepisy mówią, że taka modyfikacja powinna się odbywać tylko w szczególnych przypadkach, np. z powodu nagłej nieobecności innego pracownika. A zatem wtedy, gdy trzeba szybko zorganizować zastępstwo. W takim wypadku dzięki systemowi możemy zweryfikować liczbę pracowników dostępnych na zmianie czy w jednostce organizacyjnej - wyjaśniła Katarzyna Adamczyk.

Ponadto zwróciła uwagę, że dzięki odpowiednim funkcjonalnościom narzędzia informatycznego eliminujemy papierowe dokumenty, zastępując je elektronicznymi.

- Pozwala to skrócić proces planowania czasu pracy i naliczania wynagrodzeń nawet do 60 proc., a także zapewnić menedżerom dostęp do informacji w czasie rzeczywistym - podkreśliła dyrektor.
Dodała, że wpływ pandemii COVID-19 i związane z nią utrudnienia w prowadzeniu biznesu zwiększyły zainteresowanie zewnętrznymi usługami kadrowo-płacowymi. Od marca 2020 r. IBS obserwuje wzrost liczby zapytań ofertowych oraz nowych wdrożeń.

By samo wdrożenie usługi było udane, musi je poprzedzić odpowiednia analiza. Pozwala ona zweryfikować istniejące procesy i rozpoznać te obszary, które wymagają modyfikacji i usprawnień. Po takiej analizie można skonfigurować adekwatnie do potrzeb klienta usługę kadrowo-płacową wraz z procesem planowania i rozliczania czasu pracy.

- Outsourcing kadrowo-płacowy daje klientom korzyści nie tylko w postaci obniżenia kosztów, ale przede wszystkim gwarantuje zachowanie ciągłości procesu kadrowo-płacowego oraz zapewnia klientowi wyższą jakość i niezawodność. W tych ostatnich pomaga właśnie automatyzacja i robotyzacja, które eliminują błędy ludzkie i przyspieszają procesy - podsumowała Katarzyna Adamczyk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Źle rozliczone nadgodziny, błędnie naliczone wynagrodzenie? Automatyzacja pozwoli uniknąć tych problemów

  • gliwice2009 2020-12-09 11:27:48
    Prawidłowe zaplanowanie - co to jest ? Czy to czasem nie planowanie w zakładzie, który otrzymuje plan do realizacji z góry ( kiedyś ze zjednoczenia obecnie od spółki matki ). W normalnym zakładzie gdzie występuje niewiadoma ( zdarzenia których nikt nie jest wstanie przewidzieć) narzędzia informatyczne mogą stanowić wyłącznie wsparcie.
  • gliwice2009 2020-12-09 11:23:39
    " rozliczenie czasu pracy dla wielu pracodawców stanowi znaczną trudność - wymaga dużych nakładów pracy i posiadania odpowiedniej wiedzy z zakresu przepisów prawa pracy. Te problemy może jednak wyeliminować odpowiednie narzędzie informatyczne." -- mam lepszy pomysł: można uprościć prawo a wtedy nie będzie to stanowić trudności i nie będzie wymagało specjalnej wiedzy ( wystarczy matematyka na poziomie IV klasy szkoły podstawowej).
  • zzzz 2020-12-09 10:56:41
    Czekam na dzień kiedy w końcu AI zastąpi tow. Elżbieciaka w pisaniu "artykułów".

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.59.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!