PARTNERZY PORTALU

90 lat temu zwodowano pierwszy polski okręt podwodny ORP „Wilk”

ORP "Wilk" był budowany w Havrze, na wodę został spuszczony 12 kwietnia 1929 r. fot. wikimedia

90 lat temu, 12 kwietnia 1929 r., w stoczni Chantiers et Ateliers Augustin Normand we francuskim Hawrze zwodowano pierwszy polski okręt podwodny. Losy ORP „Wilk” są ilustracją trudnej historii marynarzy walczących we wrześniu 1939 r. oraz u boku floty brytyjskiej do roku 1945.

  • Po odzyskaniu niepodległości polską flotę wojenną budowano niemal od zera, w oparciu o doświadczenia polskich marynarzy służących w marynarkach państw zaborczych.
  • ORP "Wilk" był budowany w Havrze, na wodę został spuszczony 12 kwietnia 1929 r. 
  • "Wilki" miały być dużymi, jak na warunki Bałtyku, okrętami podwodnymi o wyporności nawodnej 980 ton i podwodnej 1248 t. Miały liczyć 78 m długości. Na wodzie miały osiągać prędkość 14,5 węzła, pod wodą 9,5. Zapas paliwa pozwalał na przebycie 3500 mil morskich.

W 1920 r. do służby w marynarce wcielono poniemiecki nieuzbrojony okręt hydrograficzny ochrzczony jako ORP "Pomorzanin". Był pierwszą jednostką morską pod polską banderą wojenną od XVII w. W kolejnych dwóch latach do floty włączano okręty przejmowane z dzielonej między zwycięskie państwa floty dawnego Cesarstwa Niemieckiego. Były to torpedowce, kanonierki, trałowce, kutry i motorówki. Wyporność największych z tych małych okrętów wynosiła ok. 400 ton.

Dalszy rozwój sił morskich ograniczała fatalna sytuacja gospodarcza pierwszej połowy lat dwudziestych oraz brak większego portu morskiego. Pierwsze plany budowy silnej floty można określić jako życzeniowe. Zakładały nawet pozyskanie dwóch pancerników i sześciu krążowników. Postulowano również pozyskanie aż 42 okrętów podwodnych (w ówczesnej terminologii "łodzi").

W 1921 r. Polska zawarła sojusz polityczno-wojskowy z Francją, krajem o ogromnej tradycji morskiej i potężnej, stale rozbudowywanej flocie wojennej. Zapisy tajnej konwencji wojskowej były niezwykle korzystne dla III Republiki oraz jej przemysłu wojskowego, który przeżywał trudności spowodowane spadkiem zamówień po zakończeniu I wojny światowej. Francja miała udzielić Polsce specjalnego kredytu na rozwój sił zbrojnych. Zamówienia dla floty miały być realizowane wyłącznie w stoczniach francuskich. Francuskim planom przyświecały nie tylko korzyści ekonomiczne, lecz i względy strategiczne.

W roku 1924 szef Sztabu Generalnego gen. Stanisław Haller odwiedził Francję. Podczas rozmów z tamtejszą generalicją poruszono temat zadań polskiej floty w wypadku ewentualnej wojny z Niemcami. Francja jednoznacznie stwierdziła, że nie wprowadzi na Bałtyk swojej floty. Zadanie sparaliżowania niemieckiego transportu morskiego miało przypaść Polsce. Do tego zadania dobrze nadawały się okręty podwodne oraz kontrtorpedowce (niszczyciele). Przyjęty w tym samym roku plan zakładał budowę dwunastu okrętów podwodnych w ciągu 12 lat. W kolejnym roku ich liczbę ograniczono do sześciu. Jeszcze większe redukcje dotyczyły pozostałych typów okrętów - niszczycieli i torpedowców.

W kwietniu 1926 r. po kilkumiesięcznych pertraktacjach podpisano umowę na budowę dwóch okrętów. Miały to być niszczyciele klasy Bourrasque ("burza śnieżna"). Pierwszy z nich - "Wicher" - miał być zbudowany w ciągu 27 miesięcy od daty podpisania umowy, 12 miesięcy później Polska miała otrzymać drugi - "Burzę". Planowano także budowę trzech podwodnych stawiaczy min typu "Wilk". Zastosowane w nich rozwiązania techniczne zostały częściowo skopiowane z francuskich stawiaczy min "Saphir" oraz podobnych niemieckich jednostek z okresu I wojny światowej.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: 90 lat temu zwodowano pierwszy polski okręt podwodny ORP „Wilk”

  • mojeimie 2019-04-12 15:09:19
    DO CZEGO SŁUŻYŁ TRAKTAT WERSALSKI I dlaczego usa, anglia i francja zezwoliły na jego złamanie. po 2 ws jankes zezwolił szkopom ponownie na posiadanie armii. co jest warte słowo jankesa?
  • Stachu 2019-04-12 07:58:34
    w czym pomogły nam te wszystkie okręty w 39 r?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.55.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!