PARTNERZY PORTALU

Bell kusi przemysł i armię: śmigłowce, technologie, współpraca

Bell kusi przemysł i armię: śmigłowce, technologie, współpraca
Joel Best: Polska mogłaby wziąć udział w amerykańskim programie śmigłowca przyszłości. Bell

Joel Best, dyrektor globalnej sprzedaży i strategii wojskowej na Europę w firmie Bell Textron Inc., specjalnie dla WNP.PL o możliwościach współpracy z polskim przemysłem, m.in. w programach amerykańskiego śmigłowca przyszłości.

  • Bell jest ze swoimi śmigłowcami aktywny we wszystkich trzech polskich programach śmigłowcowych: Kruk, Perkoz i Kondor.
  • Priorytetem, jak twierdzi Joel Best, dyrektor na Europę w firmie Bell Textron Inc, jest jednak Kruk, w którym oferowany jest AH-1Z Viper, a razem z nim, w pakiecie, wielozadaniowy śmigłowiec UH-1Y Venom w programie Perkoz.
  • Polskie podmioty mogłyby mieć realny wkład w projekty śmigłowca przyszłości Bella. To, jak twierdzi Best, byłoby "technologicznym skokiem dla polskiego przemysłu".
Jakie korzyści odniósłby polski przemysł oraz siły zbrojne, gdybyśmy zdecydowali się na zakup obu śmigłowców oferowanych rzez Bella?

- Ważnym autem takiego rozwiązania, obok nawiązania ściślejszej współpracy przemysłowej z Polską i pozyskania przez polskie zakłady dodatkowych kompetencji w produkcji nowoczesnych śmigłowców, są przede wszystkim znacznie niższe koszty pozyskania tych maszyn.

Co ważne, nie chodzi tylko o to, że są one tańsze w zakupie. W przypadku śmigłowca cena ta stanowi tylko jedną ze składowych kosztów śmigłowca, które trzeba ponieść w całym cyklu jego życia. Składają się na nie wcale niemałe koszty serwisowania, szkolenia załóg i personelu naziemnego czy zakupu części zapasowych.

Takie oszczędności daje zakup różnych typów maszyn u tego samego producenta, zwłaszcza kiedy są one ze sobą zintegrowane, wykorzystują te same części i podzespoły. Można wówczas zaoszczędzić nie tylko na kosztach związanych bezpośrednio z ich zakupem, ale również wielu innych, wynikających z eksploatacji i remontów oraz szkolenia załóg i mechaników.

Mówi pan i o zintegrowaniu, i commonality, czyli o wspólnocie komponentów waszych śmigłowców. Chodzi o śmigłowce Viper i Venom?

- Istotnie, chodzi o AH-1Z i UH-1Y. Obie maszyny mają 85 proc. takich samych części. Awionikę, wyświetlacze, część instrumentów, silnik oraz wirniki. To dlatego właśnie koszty użytkowania naszych śmigłowców są niższe.

Piloci, przygotowani do pilotowania jednej z tych maszyn, bez problemu mogą zasiąść za sterami tej drugiej, bez dodatkowego szkolenia. To samo dotyczy mechaników, którzy mogą obsługiwać zarówno jeden, jak i drugi śmigłowiec.

Wystarczy im do tego ten sam zestaw narzędziowy, taki sam system zasilający czy urządzenie do przetaczania maszyn po płycie lotniska. Wszystko, co jest związane z eksploatacją obu śmigłowców na ziemi czy w powietrzu, jest zasadniczo wspólne.

Zobacz także:  Izraelczycy mają nowe propozycje nieobojętne dla Polski

Do prac obsługowych przy tych śmigłowcach nie trzeba mobilizować tak licznych zespołów, jak w przypadku innych maszyn. Niższe też są koszty „wyjazdowe” personelu technicznego, opuszczającego bazę np. przy okazji ćwiczeń.

Z takiego założenia wyszedł m.in. Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, który potrzebował śmigłowców transportowych oraz szturmowych, a jednocześnie chciał do maksimum ograniczyć koszty, kupując zarówno śmigłowce transportowe UH-1Y Venom, jak i szturmowe AH-1Z Viper. Na takie rozwiązanie zdecydowała się też Republika Czeska.
×

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Bell kusi przemysł i armię: śmigłowce, technologie, współpraca

  • Piotr 2020-11-04 12:05:58
    Bell to świetne tanie śmigłowce i tanie w eksploatacji, jednakże jeśli nie zapewnią nam produkcji wszystkich ich elementów w Polsce, zaprzęgając do ich budowy - od zera - cały potencjał Polski (prywatnej i państwowej) to należy skreślić ich z listy.. Należy przy okazji tych trzech programów podjąć rozbudowę potencjału WZL-i i innych spółek PGZ-u.. Leonardo ma największe szanse.. ale czy w końcu się przełamie i stworzy spółkę joint venture??? Kto to wie .. ale na pewno jedyne co by stracili na tym to trochę zysku.. którym musieliby się podzielić.. a AW139, AW159, AW149, AW249, AW101, AW109... zostałyby częścią WP na następne 30 lat..
  • Miroo 2020-11-04 09:07:46
    To konstrukcje z przełomu lat 50/60 tych ubiegłego wieku... ulepszone ale jednak.... czy naprawdę nie mamy większych ambicji? wybór wybitnie polityczny
    • Minister Wojska Dariusz Płaszczak 2020-11-05 14:34:50
      Człowieku. Taki Apache też jest starą konstrukcją sprzed kilkudziesięciu lat, tylko że ulepszoną. I co ty na to? Ano nic. Nowiuteńki będzie teoretycznie AW249, jednakże są wątpliwości co do spodziewanej jakości włoskiego produktu.
  • Razparuk 2020-11-04 06:41:32
    Jak najdalej od Amerykanów....dla nich umowy się nie liczą,słowo czy etyka w biznesie jeśli wiedzą ze są bezkarni i z politycznego klucza wszystko ujdzie im na sucho bo kraj który właśnie okradają jest proamerykańskim bantustanem...wypisz wymaluj "tenkraj"...
    • W 2020-11-04 09:30:18
      Jak najdalej ale od bolszewickiej Rosji .
      • Razparuk 2020-11-04 12:50:14
        Pełna zgoda.
    • Minister Wojska Dariusz Płaszczak 2020-11-05 14:36:53
      W takim razie pozostają jedynie Włosi z tym ich projektowanym dopiero AW249. Włosi już nie raz pokazali, że naobiecywać potrafią sporo, ale potem niewiele z tego wynika. to kombinatorzy. Na kogo zatem stawiasz? Na nowoczesnych kombinatorów z USA, czy na byle jakich kombinatorów z Włoch?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.21.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!