PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy polski samolot ILX-34 ma sens. Oby nie podzielił losów "Grota"

Autor: Włodek Kaleta
14-06-2018 06:02 |  aktualizacja: 14-06-2018 06:09
Nowy polski samolot ILX-34 ma sens. Oby nie podzielił losów "Grota"

Na bardziej szczegółowe dane dotyczące turbośmigłowego ILX-34 mamy poczekać do września

Fot. Instytut lotnictwa

Polscy inżynierowie rozpoczęli prace nad konstrukcją wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. List intencyjny w tej sprawie podpisano 24 maja w siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Ma to być maszyna o przeznaczeniu cywilnym i wojskowym o masie startowej nie większej niż 5670 kg.

  • ILX-34 ma być innowacyjnym, wielozadaniowym samolotem turbośmigłowym, którego konstrukcja ma umożliwiać wykonywanie długotrwałych lotów patrolowych oraz operowanie zarówno z betonowych, jak i nieutwardzonych pasów startowych.
  • Samolot ma być produkowany w różnych wersjach: pasażersko-towarowej, towarowej, sanitarnej i szkoleniowej, również we współpracy z partnerami zagranicznymi.
  • Zdaniem naszego eksperta opracowany wcześniej przez polskich inżynierów prototyp naddźwiękowego samolotu szturmowo-bojowego TS-16 Grot, którego wiele innowacyjnych rozwiązań skopiowano w późniejszych konstrukcjach radzieckich, potwierdza, że budowa nowego samolotu turbośmigłowego jest możliwa. To niejedyna powojenna polska konstrukcja.
Sygnatariuszami listu, obok Instytutu Lotnictwa, jest także Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. oraz Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Przedsięwzięcie objęło honorowym patronatem Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

WNP.PL zapytał prowadzących ten projekt w Instytucie Lotnictwa o szczegóły. Dowiedzieliśmy się, że na razie nie powiedzą niczego więcej ponad to, co jest w oficjalnym komunikacie.

Innowacyjny, choć turbośmigłowy

Według tych informacji projekt ILX-34 ma być innowacyjnym wielozadaniowym samolotem turbośmigłowym, którego konstrukcja ma umożliwiać wykonywanie długotrwałych lotów patrolowych oraz operowanie zarówno z betonowych, jak i nieutwardzonych pasów startowych.

Samolot ma być produkowany w różnych wersjach - pasażersko-towarowej, towarowej, sanitarnej i szkoleniowej, we współpracy z partnerami zagranicznymi. Standardowa maszyna ma zabierać, obok dwóch członków załogi, dziewięciu pasażerów. Awionika oraz inne wyposażenie samolotu będą umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy.

Szybciej, wyżej, oszczędniej

Samolot ma latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty tej klasy. Lepsze parametry zostaną osiągnięte poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu aerodynamiki, kompozytowej struktury skrzydła i usterzeń oraz zastosowaniu nowoczesnego silnika turbinowego charakteryzującego się niższym zużyciem paliwa w stosunku do już istniejących silników.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 772 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

575 509 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.