PGZ chce przejąć od Amerykanów część rzeszowskiego przedsiębiorstwa lotniczego

PGZ chce przejąć od Amerykanów część rzeszowskiego przedsiębiorstwa lotniczego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP/rs
  • Dodano: 03-09-2018 13:47

Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała z amerykańską firmą list intencyjny ws. nabycia przez PGZ części rzeszowskiego przedsiębiorstwa lotniczego zarządzanego przez firmę z USA - poinformowała w poniedziałek PGZ. Rzeszowskie zakłady produkują silniki do śmigłowców.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Nabycie przez Polską Grupę Zbrojeniową części rzeszowskich zakładów to bardzo istotny krok w kierunku repolonizacji ważnej części polskiego przemysłu lotniczego - podkreślił prezes PGZ Jakub Skiba.
  • Poszerzenie kontroli właścicielskiej PGZ o Zakład Napędów Lotniczych z Rzeszowa i operacyjne powiązanie go ze spółką WSK "PZL-Kalisz" pozwoli na uproszczenie i kontrolowanie łańcucha dostaw części dla statków powietrznych wykorzystywanych przez Siły Zbrojne RP.
  • Transakcja umożliwi Polskiej Grupie Zbrojeniowej pozyskanie istotnych kompetencji w zakresie produkcji i modernizacji kompleksowych napędów lotniczych - wyjaśnia PGZ.

Grupa wyjaśniła, że list intencyjny został podpisany w ubiegłym tygodniu między PGZ, Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Kalisz" oraz amerykańską United Technologies Corp. i Pratt&Whitney Rzeszów.

Amerykański koncern United Technologies spółka Pratt&Whitney Rzeszów zajmuje się m.in. produkcją silników i przekładni wykorzystywanych w śmigłowcach Mi-2 i W-3 Sokół oraz samolotach M28 Bryza. Jeżeli transakcja dojdzie do skutku, Skarb Państwa przejmie kontrolę nad częścią sprywatyzowanych w 2002 r. polskich zakładów lotniczych.

"Nabycie przez Polską Grupę Zbrojeniową części rzeszowskich zakładów to bardzo istotny krok w kierunku repolonizacji ważnej części polskiego przemysłu lotniczego. Nasze działania wpisują się w nakreślony w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju plan reindustrializacji gospodarki i poddania jej pod kontrolę polskiego kapitału" - podkreślił prezes PGZ Jakub Skiba.

Grupa dodała, że poszerzenie kontroli właścicielskiej PGZ o Zakład Napędów Lotniczych z Rzeszowa i operacyjne powiązanie go ze spółką WSK "PZL-Kalisz" pozwoli na uproszczenie i kontrolowanie łańcucha dostaw części dla statków powietrznych wykorzystywanych przez Siły Zbrojne RP. "Transakcja umożliwi Polskiej Grupie Zbrojeniowej pozyskanie istotnych kompetencji w zakresie produkcji i modernizacji kompleksowych napędów lotniczych" - wyjaśniono.

PGZ zwróciła uwagę, że zakład w Rzeszowie odgrywa wiodącą rolę w systemie dostaw części i wykonywania remontów silników i śmigłowców W-3 Sokół (produkowanych we włoskiej spółce PZL-Świdnik), śmigłowców Mi-2 (serwisowanych w prywatnej spółce NAVCOM Systems S.C., a produkowanych wcześniej w PZL-Świdnik) oraz samolotów M28 Bryza (produkowanych w amerykańskiej spółce PZL-Mielec).

WSK "PZL-Kalisz" jest producentem lotniczych silników tłokowych i poddostawcą elementów dla przejmowanego zakładu w Rzeszowie. Produkuje też części do innych urządzeń wytwarzanych na eksport w Pratt&Whitney Rzeszów.

"Nabycie przez stronę polską zakładów w Rzeszowie znacząco zwiększy udział w rynku i potencjał operacyjny spółek lotniczych Grupy Kapitałowej PGZ (WSK "PZL-Kalisz", WZL-1 w Łodzi, WZL-2 w Bydgoszczy i WZL-4 w Warszawie). Pozwoli też uzyskać PGZ zdolność do zabezpieczenia potrzeb produkcyjnych Sił Zbrojnych RP w zakresie części zamiennych i serwisowania statków powietrznych użytkowanych obecnie i planowanych do eksploatacji w perspektywie kolejnych dekad" - podsumowano w komunikacie.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: PGZ chce przejąć od Amerykanów część rzeszowskiego przedsiębiorstwa lotniczego

  • magazynier 2018-09-03 16:19:22
    P&W CZY PGZ CZYLI KTO ZROBI LEPSZY BIZNES? Rynek: schyłkowy czyli : ISKRA, MI-2, W-3, Produkt: konstrukcje chyba ok. 50 letnie Stan techniczny maszyn: prawdopodobnie wyeksploatowane Oprzyrządowanie: jak wyżej Narzędzia i oprzyrządowanie specjalne: jak wyżej Kontrola jakości: jak wyżej Hamownia: jak wyżej Stan techniczny budynków i infrastruktury: jak wyżej Optymalna decyzja P&W: sprzedać Prawdopodobne konieczności PGZ: odtworzenie zdolności we wszystkich zakresach (inwestycje) dla schyłkowej produkcji. WYNIK: zdecydowany wzrost kosztów a następnie cen. Kto zapłaci?: PODATNK Optymalna decyzja MON: wykorzystać instrumenty prawa dla utrzymania produkcji w P&W Korzyści: posady dla przyjaciół królika (Pomijam szczegółowe analizy w tym wprowadzenie standardów PGZ np. w zatrudnieniu: przerosty, wydajności: mała, itd…)
    • Gość 2018-09-03 20:57:08
      Tak samo było z odkupieniem od Ukraińców na żądanie związkowców ruiny gdańskiej stoczni Lenina która która co ciekawe została sprzedana przez ten sam pis w 2007 roku.
  • Auto54N 2018-09-03 15:58:41
    Widoczny na zdjęciu silnik jest podróbką/kopią amerykańskiego Wrighta. Pierwsze testy odbył w latach 30 tych ubiegłego wieku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.134.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!