PARTNERZY PORTALU

Pioruny po przejściach trafiły do polskiej armii. Ale eksportu nie będzie. Dlaczego?

Pioruny po przejściach trafiły do polskiej armii. Ale eksportu nie będzie. Dlaczego?
Piorun ma być lepszy od amerykańskiego Stingera (na zdjęciu) Fot. Wikipedia/domena publiczna
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Włodek Kaleta
  • Dodano: 07-08-2019 06:01

Polska armia zamówiła w 2016 roku najnowsze systemy przeciwlotnicze Piorun, produkowane przez Mesko S.A. za prawie miliard złotych. Po kłopotach z realizacją dostaw i roku opóźnienia pierwsza partia zestawów Piorun trafiła do wojska w grudniu 2018 r. Kolejna ma być w tym roku. Czy to koniec problemów spółki Mesko?

  • Po wykryciu usterki powstałej wskutek błędu w montażu kontrakt MON z Mesko na zestawy rakietowe Piorun dla polskiej armii znalazł się na wirażu.
  • Zakładowi groziło 200 mln zł kary pieniężnej oraz odstąpienie przez MON od kontraktu, co byłoby dla produkcji spółki wręcz zabójcze.
  • Sytuacja wróciła do normy i Pioruny, choć z opóźnieniem, trafiły do naszej armii. Mesko ma jednak inny problem. Rząd objął je zakazem eksportu.

Najpierw przypomnijmy, że za te pieniądze armia dostanie 420 wyrzutni i 1300 rakiet. Dostawy zaplanowano do 2022 r. Na razie, pod nowym kierownictwem spółki, nie ma powodów do obaw o dokończenie dostaw w terminie.

Taki wniosek nasuwa się z wypowiedzi Witolda Słowika, prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej, na ten temat. PGZ udało się rozwiązać problemy, jakie Mesko miało z wykonaniem zamówienia tych najnowszych zestawów rakietowych po wykryciu usterki powstałej wskutek błędu w montażu, przez co kontrakt znalazł się na wirażu.

Mesko zakończyło rok 2018 ze stratą 5,9 mln zł., do tego spółce groziły kary umowne na rzecz MON w wysokości 200 mln zł za nieterminową realizację kontraktu, który był opóźniony o rok. Gdyby do kontraktu nie doszło, Mesko musiałoby zapłacić tę ogromną karę oraz zostałoby z produktem wartości 100 mln zł, z którym nie bardzo miałoby co zrobić.

Poprawa jakości produkcji

Bartosz Kownacki podczas sejmowej komisji podkreślał, że problemy, jakie ma zakład, to wynik zaniedbań ostatnich 20 lat. - Ta spółka w wielu aspektach była poza kontrolą skarbu państwa. Trzeba się zastanowić, dlaczego doszło do sytuacji, że było to państwo w państwie. Zakład był w gigantycznym zakresie zdekapitalizowany, nie miał szeregu zdolności - przekonywał wiceszef MON.

W PGZ słyszymy, że sytuacja zakładów zmieniła się w ostatnim czasie na lepsze. - Dzięki poprawieniu jakości produkcji, po pomyślnym przebiegu prób zakładowych, podczas których pięć rakiet Piorun zadziałało właściwie, oraz kolejnych próbach odbiorowych przez Inspektorat Uzbrojenia pięciu Piorunów, które niezawodnie osiągnęły swój cel, problem udało się rozwiązać - zapewniał Witold Słowik, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Podkreślił, że dzięki jego rozwiązaniu Mesko w tej chwili nie grożą perturbacje finansowe. Mesko to jeden z największych zakładów PGZ, dlatego jego problemy przekładają się na funkcjonowanie całej grupy kapitałowej. To też jeden z większych eksporterów w ramach PGZ.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (20)

Do artykułu: Pioruny po przejściach trafiły do polskiej armii. Ale eksportu nie będzie. Dlaczego?

  • Elek 2019-08-12 13:13:30
    Nie dziwię się zakazowi eksportu w sytuacji, kiedy są zaległe dostawy dla Wojska Polskiego. W 1939 roku eksportowaliśmy armaty przeciwlotnicze 40mm, których naszej polskiej armii brakowało.
  • WIESLAW NOWAK 2019-08-09 19:26:12
    Zapewne specjaliści z MI wraz z ministrem dokonali głębokich analiz efektywności i zasadności budowy CPK jak i szczególnie proponowanych szprych, choć o nich publicznie nie mówią zakładając ze wystarczy iż oni wiedzą Spróbuje dokonać prostej analizy zasadności budowy tak kosztownych szprych dla CPK, choć uważam iż te trasy nie tylko do CPK winny dowozić pasażerów Obecnie Okęcie obsługuje 10 milionów pasażerów Optymistycznie zakładam iż CPK w 2030 osiągnie 20 milionów a w 2040 35 - 40 milionów pasażerów Przy tej liczbie zakładam iż 1/3 to tranzyt międzynarodowy Zatem około 25 milionów ludzi musi dojechać do CPK i z powrotem, tj. ca 75 tys. dziennie, z czego ca 20 tyś dojedzie transportem drogowym, 5 tyś. krajowymi samolotami i pozostałe 50 tyś. pociągami w tym prawie połowa z aglomeracji warszawsko-łódzkiej Przyjmując iż średnio 250 pasażerów przypadnie na pociąg regionalny a lokalny 500 to potrzeba 100 pociągów tj. ponad 50 przelotowych i 25 lokalnych Z tego wynika ze pociągi szprychy z odległych miast Polski muszą kursować 2-3 razy dziennie, wzmocnione licznymi kursami z głównych 9 aglomeracji miejskich Pociągi KDP kursować winny z Łodzi co najmniej co 30 minut a z Wawy co 15 minut, poza licznymi pociągami przelotowymi Weryfikacja przebiegu szprych Przy trasowaniu tras, należy uwzględniać pobliskie większe miasta 1A. Słupsk-Gdansk-Malbork<Elbląg>Grudziądz-Toruń-Wloclawek-Płock-CPK, choć uważam ze korzystniej jest przez Kutno 1B. Kołobrzeg/-Koszalin-Piła-Bydgoszcz-Toruń 3B. Giżycko-Mikołajki-Ruciane-Pisz-Łomża-Ostrołeka-Warszawa, bardziej korzystnie niż przez Orzysz, bo bliżej połowy przecina Mazury 4. Terespol-Siedlce-Wawa, całkiem nie zrozumiała propozycja dwóch kosztownych odnóg z Bielska Podlaskiego (chyba do wioch kolejarskich) 5. Hrubieszów-Zamość/Chełm-Lublin-Wawa, po co tyle wygibasów w okolicy Rejowca i Zamościa 6. Sanok-Krosno-Rzeszów-Przeworsk-Stalowa W-Skarżysko K-Radom-Czachówek-Mszczonów-CMK, zbędne te kosztowne skróty przez Grójec i omijające Skarżysko czy Przeworsk. Tylko podbiją koszty 7A Nowy Sącz-Tarnów-Busko Z-Kielce-Skarżysko K-Opoczno-CMK, pozwoli to dodatkowo wytrasować linie z Przemyśla przez Łódź do Gdańska 7B. Bielsko B-Oświęcim-Olkusz-ZawadaCMK, w tej wersji bez sensu do Jastrzębia Z 7C Chałupki-Rybnik-Tychy-Katowice-Sosnowiec-Olkusz-CMK 7D Zakopane-Chabówka-Mszana-Kraków-Olkusz-CMK, W tej wersji jest bardzo kosztowny odcinek, czworonóg, 40 km ZawadaCMK-Olkusz, 40 km do Katowic, 40 km do Krakowa i 25 km Libiąż 9A Wałbrzych-Wrocław-Ostrów W-Kalisz-Sieradz-Łódź, trasa bardziej efektywna niż przez Wieruszów z ominięciem aglomeracji kaliskiej 9A Szczecin-Kostrzyn-Gorzów W-Zielona G-Leszno-Kalisz-Łódź 9B Berlin-Poznań-Kalisz-Łódź 9C Świnoujście-Goleniów-Szczecin-Krzyż-Poznań-Konin-Kutno, zamiast 10 10 Szczecin-Stargard-Złocieniec-Szczecinek-Chojnice-Grudziądz-Brodnica-Sierpc-Płock-Sochaczew Propozycje pod rozwagę
  • WIESLAW 2019-08-09 14:39:18
    Bemberytka pomyliłeś artykuły, albo medium W artykule jest krytyka dzialalności załadu w ostatnich 20 latach Czyżby PO rzadziło az 20 lat Kontrakt podpisał rzad PiSu i chwala jemu, a winę ponoszą ci, którzy rozmontowali polski przemysł zbrojeniowy w nadzieji iz to oni będą prywatnymi dostawcami Od dzisiaj, skup sie i czytaj ze zrozumieniem a nie z podnietą, to nie sytuacyjne świerszczyki
  • Wieslaw 2019-08-08 20:50:03
    Kownacki wstydu oszvzędz
  • Ja 2019-08-08 20:22:06
    Dla wszystkich, co chcą wiedzieć czemu piorun został objęty zakazem eksportu: zakaz eksportu został nałożony z racji na zaawansowane technologie użyte w tym pocisku i słusznie uznano, aby ta technologia nie wpadła w niepowołane ręce i żeby nie powtórzyła się sytuacja z gromem, którego ruscy przejęli w Gruzji, do której te pociski ekportowaliśmy. Każdy myślący kraj nie oddaje za granicę swojej zaawansowanej technologii (np. Amerykanie nie eksportują f-22, a Rosjanie eksportują czołgi w uboższej wersji) i bardzo dobrze, że Polacy też zaczęli o tym myśleć.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.9.19
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!