PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Po umowie na "Wisłę" przemysł obronny czeka na strategię

Autor: wnp.pl (Robert Szymczak)
23-05-2018 06:02 |  aktualizacja: 22-05-2018 22:02
Po umowie na "Wisłę" przemysł obronny czeka na strategię

Odsetek nowoczesnego sprzętu w polskiej armii wynosi 30 proc. według standardów NATO, gdzie średnia to 60 proc.

Fot. PTWP (Michał Oleksy)

Czekamy na zmiany priorytetów ze względu na zakup systemu "Wisła", który okazał się znacznie droższy, niż to było wcześniej zakładane - mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, właściciela PZL Świdnik. - W Polsce nie widać jednej strategii rządu wobec przemysłu obronnego - dodaje Paulina Polko, ekspert Akademii WSB.

  • Niezmiernie ważne jest, abyśmy to wzmożenie finansowe, które wynika ze zwiększenia wydatków na uzbrojenie, wykorzystali nie tylko po to, żeby podnieść poziom nowoczesności armii, ale żeby równolegle wspierać tymi pieniędzmi rozbudowę i unowocześnianie polskiego przemysłu obronnego.
  • Offset tzw. "na siłę" nie ma większego sensu. Szczególnie w sytuacji, kiedy w pewnych dziedzinach nie mamy w kraju kompetencji i trzeba je budować od zera. Trzeba pamiętać, że sprzęt z pakietem offsetowym jest oferowany drożej niż bez niego.
  • Jeśli chodzi o eksport przemysłu obronnego, to dotarcie do rynków zewnętrznych może się odbyć tylko przy wsparciu rządowym. Sam przemysł nie wygeneruje sobie pozycji na obcych rynkach. Z rządową pomocą jest to możliwe, ale trzeba zacząć od budowy własnego know-how.

Kto ma pomysł na polski przemysł obronny?

- Odsetek nowoczesnego sprzętu w polskiej armii wynosi 30 proc. według standardów NATO, gdzie średnia to 60 proc. - wylicza Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters (właściciela PZL Świdnik), podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. - Nawet jeśli kupimy "Wisłę" i system "Patriot", to nadal zostaje bardzo dużo do zrobienia. Przy tym budżecie - podwyższonym docelowo do 2,5 proc. PKB - nie wiem, czy te środki będą wystarczające, żeby choć trochę "podgonić" standardy Sojuszu.

Czytaj: Wisła i Patrioty bliżej. Jest offset, ale czy warto się cieszyć?

- W Polsce nie widać jednej strategii ministerstwa czy rządu wobec przemysłu zbrojeniowego - uważa Paulina Polko, kierownik Katedry Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Akademii WSB. - W ubiegłym roku minister obrony w jednym zdaniu mówił, że podpisujemy teraz umowy na 700 mln zł dla przemysłu zbrojeniowego, bo chcemy go wesprzeć  i liczymy, że to znacząco go uruchomi i znacząco zmodernizuje polską armię. W drugim zdaniu natomiast mówił, że dzięki temu staniemy się znaczącym eksporterem naszego sprzętu. Jedno z drugim jest trochę sprzeczne - albo bierzemy się za programy modernizacyjne armii, albo bierzemy się za strategie uderzania na rynki zewnętrzne.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 404 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.