Polskie Jastrzębie już 12 lat w służbie. Będą w niej jeszcze przez dwie dekady

Polskie Jastrzębie już 12 lat w służbie. Będą w niej jeszcze przez dwie dekady
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Włodek Kaleta
  • Dodano: 08-11-2018 20:00

8 listopada 2006 r. przyleciały do Polski dwa pierwsze F-16. Dzień później na lotnisku w Krzesinach pod Poznaniem prezydentowa Maria Kaczyńska nadała im nazwę: "Lataj bezpiecznie, sław polskie lotnictwo. Nadaję ci imię Jastrząb". Symboliczna formuła otworzyła nowy jakościowo etap w modernizacji polskiego lotnictwa wojskowego.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Podpisany w 2003 r. kontrakt zakładał zakup przez Polskę 48 samolotów F-16 Block 52+, uzbrojonych w nowoczesne naprowadzane bomby i pociski.
  • Wartość kontraktu wyniosła ok. 3,5 mld dolarów. Jeden samolot kosztował ok. 74 mln dolarów. Podpisano również umowę offsetową na 6 mld dolarów.
  • Mimo problemów polskie F-16, którym nadano nazwę Jastrząb, są i długo jeszcze pozostaną najnowocześniejszymi polskimi samolotami. Są systematycznie modernizowane.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Polskie Jastrzębie już 12 lat w służbie. Będą w niej jeszcze przez dwie dekady

  • Gość 2018-11-13 21:17:39
    Najwyższy czas rozpocząć prace nad pozyskaniem nowych samolotów wielozadaniowych. MIG 29 i SU 22 to nie długo znajda się w muzeum a i Jastrzębie się starzeją.
  • Tadena 2018-11-13 10:03:22
    A Ja się tylko zastanawiam po co kupować jeśli mamy swoje tylko produkcję uruchomić bo i taniej i własne a jest komu się tym sprzętem posługiwać niechaj drżą ci co w nas niewiedzą
  • paws 2018-11-09 19:23:18
    F-16 to nadal są bdb maszyny, nadal mogą rywalizować z rosyjskimi MiGami czy Su i będą jeszcze przed długo. Dlatego bez sensu jest patrzeć na F-35, bo po prostu nas na nie nie stać. Lepiej pójść drogą Turcji - odkupić stare F-16 w dużej liczbie np. od USA i zmodernizować pod swój standard F-16PL. Oni tak zrobili i mają ponad 200 szt. dobrych F-16. Tak samo robił Izrael, który trzęsie całym bliskowschodnim niebem. Własna technologia, serwis, części zamienne momentalnie przyjdą w razie potrzeby.
  • Gość 2018-11-09 08:07:17
    Z treści artykułu jasno wynika ile czasu potrzeba by dostosować dany system do gotowości bojowej. Biorąc te fakty pod uwagę uważam, że trzeba niezwłocznie rozpocząć przygotowania by pozyskać nowy samolot wielozadaniowy. Fakty są takie ,że utrzymywanie mało efektywnych SU 22 i MIG 29 niema większego uzasadnienia.
  • Murek 2018-11-08 20:59:42
    Jasne, kupmy następne samoloty u amerykańców a oni mogą obiecać i milion trylionów offsetu, którego znowu nie dotrzymają. Grippen był super ofertą ale miał tylko jedną wadę - nie był amerykański.
    • Kay Jay 2018-11-09 00:19:18
      Polska nie kupiła samolotu...kupiła platformę bojową a z nią otrzymała możliwość szkolenia z pilotami USAF , korzystania z ich doświadczenia bojowego, organizacji szkolenia lotniczego, filozofii nowoczesnego lotnictwa. Dzięki temu wyszliśmy z komuny Układu Warszawskiego. Co oprócz samolotu można kupić lub otrzymać od Szwedów... ? Gdzie oni byli na teatrze działań wojennych na JAS 39 ? W Skandynawii, to norwescy piloci są liczącymi się w świecie ...a latają na F-16 od początku lat 80. Nie byłoby takich zmian jakie są w bazach F-16, gdybyśmy kupili tylko samoloty od Szwedów...Wiem , co piszę, bo przyglądam się polskiemu lotnictwu służąc w nim w pierwszej linii od 1997.
      • edek 2018-11-09 00:52:22
        szacun pilocie, udanej służby i awansow
      • Andrzej 2018-11-09 10:29:26
        Takich komentarzy tu oczekuję. Do paplania są inne portale. Pozdrawiam

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.152.207
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!