PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie Jastrzębie już 12 lat w służbie. Będą w niej jeszcze przez dwie dekady

Autor: Włodek Kaleta
08-11-2018 20:00 |  aktualizacja: 08-11-2018 19:42
Polskie Jastrzębie już 12 lat w służbie. Będą w niej jeszcze przez dwie dekady

Jastrzębie jeszcze długi czas pozostaną podstawowym typem samolotów wielozadaniowych dla polskich lotników

Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com

8 listopada 2006 r. przyleciały do Polski dwa pierwsze F-16. Dzień później na lotnisku w Krzesinach pod Poznaniem prezydentowa Maria Kaczyńska nadała im nazwę: "Lataj bezpiecznie, sław polskie lotnictwo. Nadaję ci imię Jastrząb". Symboliczna formuła otworzyła nowy jakościowo etap w modernizacji polskiego lotnictwa wojskowego.

  • Podpisany w 2003 r. kontrakt zakładał zakup przez Polskę 48 samolotów F-16 Block 52+, uzbrojonych w nowoczesne naprowadzane bomby i pociski.
  • Wartość kontraktu wyniosła ok. 3,5 mld dolarów. Jeden samolot kosztował ok. 74 mln dolarów. Podpisano również umowę offsetową na 6 mld dolarów.
  • Mimo problemów polskie F-16, którym nadano nazwę Jastrząb, są i długo jeszcze pozostaną najnowocześniejszymi polskimi samolotami. Są systematycznie modernizowane.
Pierwsze Jastrzębie trafiły do 3 Eskadry Lotnictwa Taktycznego (3ELT) w Krzesinach. Kolejne, w latach 2007 i 2008, otrzymała 10 ELT w Łasku oraz 6 ELT w Powidzu. Obecnie mamy w linii 48 polskich samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych F-16C i 12 dwumiejscowych F-16D.

W kwietniu 2018 r. minęła też 15. rocznica podpisania "przetargu stulecia", jak nazywano kontrakt finalizujący dostawę tych samolotów do Polski, podpisany w 2003 r. w Wyższej Oficerskiej SzkPodstawoweole Sił Powietrznych.

Największy kontrakt w historii (do zakupu Patriotów)

Wartość kontraktu wyniosła ok. 3,5 mld dolarów. Jeden samolot wraz z wyposażeniem i uzbrojeniem kosztował ok. 74 mln dolarów. Polska była pierwszym z krajów wschodniej flanki NATO, który zdecydował się zastąpić poradzieckie myśliwce.

Samolot F-16 Block 52+ dostosowywany został do przenoszenia i użycia bomb kierowanych JDAM. Zastosowano w nim radar wielofunkcyjny AN/APG, zasobnik obserwacyjno-celowniczy do wykrywania, identyfikacji, obserwacji celów naziemnych i powietrznych oraz naprowadzania uzbrojenia kierowanego laserowo na cele naziemne.
F-16, fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
F-16, fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Wraz z samolotami otrzymaliśmy 178 rakiet powietrze-powietrze średniego zasięgu naprowadzanych radiolokacyjnie oraz taką samą liczbę pocisków bliskiego zasięgu z głowicą samonaprowadzającą na podczerwień rodziny AIM. Dostaliśmy też 360 pocisków AGM, a także 340 bomb M82 o wadze 227 kg, które mogą być wyposażone w zestawy naprowadzania precyzyjnego oraz 230 bomb precyzyjnych MK 84 o wadze 907 kg.

KOMENTARZE (8)

  • Murek 2018-11-08 20:59:42
    Jasne, kupmy następne samoloty u amerykańców a oni mogą obiecać i milion trylionów offsetu, którego znowu nie dotrzymają. Grippen był super ofertą ale miał tylko jedną wadę - nie był amerykański.
    • Kay Jay 2018-11-09 00:19:18
      Polska nie kupiła samolotu...kupiła platformę bojową a z nią otrzymała możliwość szkolenia z pilotami USAF , korzystania z ich doświadczenia bojowego, organizacji szkolenia lotniczego, filozofii nowoczesnego lotnictwa. Dzięki temu wyszliśmy z komuny Układu Warszawskiego. Co oprócz samolotu można kupić lub otrzymać od Szwedów... ? Gdzie oni byli na teatrze działań wojennych na JAS 39 ? W Skandynawii, to norwescy piloci są liczącymi się w świecie ...a latają na F-16 od początku lat 80. Nie byłoby takich zmian jakie są w bazach F-16, gdybyśmy kupili tylko samoloty od Szwedów...Wiem , co piszę, bo przyglądam się polskiemu lotnictwu służąc w nim w pierwszej linii od 1997.
      • edek 2018-11-09 00:52:22
        szacun pilocie, udanej służby i awansow
      • Andrzej 2018-11-09 10:29:26
        Takich komentarzy tu oczekuję. Do paplania są inne portale. Pozdrawiam
  • Gość 2018-11-09 08:07:17
    Z treści artykułu jasno wynika ile czasu potrzeba by dostosować dany system do gotowości bojowej. Biorąc te fakty pod uwagę uważam, że trzeba niezwłocznie rozpocząć przygotowania by pozyskać nowy samolot wielozadaniowy. Fakty są takie ,że utrzymywanie mało efektywnych SU 22 i MIG 29 niema większego uzasadnienia.
  • paws 2018-11-09 19:23:18
    F-16 to nadal są bdb maszyny, nadal mogą rywalizować z rosyjskimi MiGami czy Su i będą jeszcze przed długo. Dlatego bez sensu jest patrzeć na F-35, bo po prostu nas na nie nie stać. Lepiej pójść drogą Turcji - odkupić stare F-16 w dużej liczbie np. od USA i zmodernizować pod swój standard F-16PL. Oni tak zrobili i mają ponad 200 szt. dobrych F-16. Tak samo robił Izrael, który trzęsie całym bliskowschodnim niebem. Własna technologia, serwis, części zamienne momentalnie przyjdą w razie potrzeby.
  • Tadena 2018-11-13 10:03:22
    A Ja się tylko zastanawiam po co kupować jeśli mamy swoje tylko produkcję uruchomić bo i taniej i własne a jest komu się tym sprzętem posługiwać niechaj drżą ci co w nas niewiedzą
  • Gość 2018-11-13 21:17:39
    Najwyższy czas rozpocząć prace nad pozyskaniem nowych samolotów wielozadaniowych. MIG 29 i SU 22 to nie długo znajda się w muzeum a i Jastrzębie się starzeją.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.73.21
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 591 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

561 728 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.