PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Polskie zakłady uzależnione od rosyjskich maszyn. A F-16? "Nie mogliśmy wymienić nawet śrubki"

Autor: Włodek Kaleta
20-08-2019 06:02 |  aktualizacja: 19-08-2019 22:20
Polskie zakłady uzależnione od rosyjskich maszyn. A F-16? "Nie mogliśmy wymienić nawet śrubki"

Najważniejszym zakładem remontującym poradzieckie samoloty jest WZL nr 2. Na zdjęciu MiG-29

Fot. Wikipedia Commons/konflikty.pl

Uziemienie MiG-ów 29 to duży problem wojskowych zakładów lotniczych, które dotychczas remontowały poradzieckie samoloty, a teraz, z braku zleceń, załogi mogą stracić pracę. Co zrobić, by zakłady te mogły wyjść z impasu, w jakim się znalazły?

  • Po serii wypadków myśliwce MiG-29 zostały uziemione. Możliwe, że już w ogóle nie będą latać.
  • Gdyby zapadła taka decyzja, problemy będą mieli nie tylko piloci, ale również pracownicy zakładów remontujących te samoloty.
  • W najtrudniejszej sytuacji znalazł by się WZL nr 2 w Bydgoszczy, który remontuje MiG-29 i Su-22. Problemy nie ominą również WZL nr 4.
WNP.PL pisał już wcześniej, że z powodu zawieszenia lotów MiG-ów, których możemy już nie zobaczyć na polskim niebie, zakłady je remontujące mogą mieć kłopoty. Już obecnie miały problemy z otrzymaniem płatności, ale gdyby rzeczywiście zapadła decyzja o całkowitym wycofaniu tych samolotów z lotów, wojskowe zakłady lotnicze mogłyby zostać pozbawione znacznej części zamówień.

Dotyczy to przede wszystkim Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, obsługujących samoloty MiG-29, które już teraz otrzymują pieniądze za wykonaną pracę ratami. - Płatności za prace okresowe i kontrolno-regeneracyjne realizowane są etapowo, po zrealizowaniu poszczególnych cykli obsługowych - wyjaśnia PGZ.

- Jedynym etapem, którego nie można obecnie zrealizować z uwagi na trwające zawieszenie lotów samolotów MiG-29, jest wykonanie próbnych lotów kontrolnych zamykających całość procesu obsługowego. Płatność za ten etap nie jest jednak głównym składnikiem cenowym realizowanych przez WZL-2 prac dotyczących samolotów MiG-29 - wyjaśnia PGZ w komunikacie.

Prawdziwe problemy

Prawdziwe problemy, nawet jeśli płatności zostaną uregulowane, czekałyby załogę w przypadku wycofania tych samolotów z eksploatacji. Obsługa MiG-29 i Su-22 stanowi ok. 90 proc. przychodów bydgoskich zakładów.

Przykładowo na remont osiemnastu Su-22 w „Planie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP” (PMT-17) przeznaczono środki finansowe w wysokości 160 mln zł, tj. ok. 8,5 mln zł za jeden egzemplarz samolotu. Tu w 2014 r. remont przeszło 16 samolotów z 23 Bazy Lotnictwa Myśliwskiego w Mińsku Mazowieckim, które zmodernizowano do standardu zgodnego z wymogami NATO. Całkowita wartość tego kontraktu wyniosła 126 mln zł.

Zobacz także: Samoloty MiG-29 mogą przestać latać. To problem nie tylko dla pilotów

MiG-29 to złożona i technicznie wymagająca maszyna. Po 600 godzinach lotu musi spędzić miesiąc w remoncie. To dziś praktycznie jedyny zakład w państwach NATO, gdzie można przeprowadzić poważniejsze remonty czy modernizację tych samolotów.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (18)

  • Gość 2019-08-20 07:52:11
    W mojej ocenie to efekt błędnej polityki rządu PO PSL. Wiadomo było że te samoloty mają mizerną wartość bojową i trzeba było opracować plan wyjścia z sytuacji. Tego nie zrobiono tylko dalej topiono nasze pieniądze w utrzymanie tych samolotów.
    • Tytus 2019-08-20 08:16:53
      Ja myślę, że to wina PIS. Nie myślano o szkoleniu pilotów, wymieniano dowódców, o nakładach na utrzymanie tych samolotów też niewiele wiadomo za ich czasów. Pierwszy wypadek to wina pilota, dwa pozostałem to wina przemysłu i remontów. PiS się nagle ocknął i próbuje coś naprawić. Szkoda, że dopiero jak zginęli ludzie. Przedtem nawet się nie zająknęli o wymianie postsowieckich samolotów, w tym też Su-22M4. Teraz po 4 latach zwalają winę na PO. Żenada.
    • Miroo 2019-08-20 08:41:16
      Mylisz się w swojej ocenie... zakup samolotu i jego zastąpienie trwa w dzisiejszych czasach minimum 5-6 lat (minimum np F16 przetarg ogłoszono w 2002, wybrano w 2004, pierwsze przyleciały w 2007 a zdolność bojową uzyskały w 2009). W 2015 roku jeszcze nie było innego wyjścia jak kontynuować remonty i dopiero rozpisywać przetarg na nowy... Migi-29 mają wystarczającą zdolność bojową przeciwko temu co jest na wschodzie... Nie Trolluj/pissolluj...
      • Kris 2019-08-20 10:20:19
        haha za dużo hamerykańskiej propagandy :D
      • Paws 2019-08-20 17:23:01
        Jak twierdzisz, ze su-29 dadza jakakolwiek rade su-57 to lepiej sie nie pogrążaj.
    • Binio 2019-08-20 17:17:32
      Samoloty stoją, bo jakieś Dobromirki zastosowały części zamienne od miejscowego rzemieślnika do katapult, czym zamordowały świetnego pilota. Więc o czym bełkot, prosiaczku?
  • Jadwiga 2019-08-20 11:06:51
    Były ważniejsze wydatki niż zbrojeniówka. Nie zapominajmy o anulowanym przetargu i wstrzymaniu zakupów. Proces wymiany sprzętu został ewidentnie zatrzymany w ostatniej kadencji. Jak długo jeszcze będzie to udawanie, że to jest dobra zmiana. Czego by nie dotknać to katastrofa , tylko propaganda ma sie dobrze jak w PRL-u.
    • Acid 2019-08-20 13:08:20
      Pełzająca likwidacja sił powietrznych i innych formacji armii postępuje od dekad i nie (...), że PO takie święte coś dobrego zrobiło. Owszem zrobiło, śmieszny na skalę światową, ustawiony przetarg na śmigłowce, które nie istnieją (jedna platforma do wszystkiego).
  • "Wyższość" państwowego nad PRYWATNYM?! 2019-08-20 15:02:07
    Skończyły się Migi, to zakłady pozamykać, a załogi na bruk! Tak wygląda zarządzanie i gospodarowanie urzędników w państwowych firmach! Do tępych urzędniczych łbów nie przyjdzie myśl, że skoro załogi umieją remontować samoloty, chociaż wyłącznie jednego typu, to być może są zdolne do tego, żeby nauczyć się remontować inne samoloty albo w ogóle inne maszyny! Przecież mogą się przestawić na inne usługi remontowe, o podjęciu jakiejś zastępczej produkcji maszynowej to już nie wspomnę, bo przecież jakiś park maszynowy muszą mieć! Chyba samymi młotkami i meslami nie robio! Młotów to mają dość w zarządach! I pomyśleć, że POPIS wprowadza socjalistyczną nacjonalizację przemysłu, i że wkrótce podobne problemy spotkają większość polskich przedsiębiorstw zarządzanych przez partyjny beton, po studiach gotowania na gazie!!! Polaku! Zastanów się na kogo głosujesz!
  • Analityk 2019-08-20 18:56:20
    Wina Tuska i PSL grunt że nasze "vipy" wożą (...) i koszule dobrym sprzętem i jest gut, sprzętem serwisowanym poza naszymi granicami
  • adam slodowy 2019-08-22 07:57:46
    Trzeba dać tym zakładom zadanie budowa elektrowni atomowej, lot w kosmos, będą mieli co robić kolejne 50 lat.
    • wojski 2019-08-23 22:54:27
      nie trzeba, Dajmy im kasę na pozorny remont czołgów zamiast samolotów to pożyją jeszcze troche

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.254.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

9 226 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

443 424 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.