Reanimacja czołgowego programu Wilk z Hyundaiem?

Reanimacja czołgowego programu Wilk z Hyundaiem?
Czy ze współpracy z Hyundaiem powstanie nowy polski czołg? HCP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Włodzimierz Kaleta
    Włodek Kaleta
  • Dodano: 05-05-2022 06:00

Polska Grupa Zbrojeniowa zorganizowała - we współpracy z Hyundai Rotem - cykl warsztatów przemysłowych dotyczących potencjalnych obszarów strategicznej współpracy. Cel? Wypracowanie formuły partnerstwa polskiej firmy z grupą z Korei Południowej.

  • Warsztaty odbyły się w Warszawie oraz w kilku przedsiębiorstwach, wytypowanych w toku poprzednich spotkań.
  • Pozyskanie tak renomowanego partnera, jak Hyundai Rotem, to dla przedsiębiorstw PGZ szansa na rozwój platform pancernych, które byłyby produkowane oraz kompletowane w Polsce.
  • Nasuwa się wniosek, że PGZ wciąż nie zrezygnowała z pomysłu budowy polskiego czołgu podstawowego z zagranicznym partnerem. Czy to możliwe?

Jak informuje Polska Grupa Zbrojeniowa, warsztaty odbyły się w Warszawie oraz w kilku przedsiębiorstwach, wytypowanych w toku poprzednich spotkań jako potencjalne centra kompetencyjne dla wspólnych polsko-koreańskich projektów dotyczących przemysłu obronnego, ale również oferty cywilnej.

- Formuła warsztatów ma doprowadzić do możliwości zawarcia porozumień przemysłowych pomiędzy naszą Grupą a koreańskim partnerem. Rozmowy dotyczą wielu obszarów, w których koreańskie technologie i nasze kompetencje przekładają się na obopólne korzyści. W dwóch znaczących projektach - kołowym oraz gąsienicowym - nasze interesy są zbieżne i liczę, że niedługo będziemy mogli ogłosić szczegóły tych przedsięwzięć - mówił Sebastian Chwałek, prezes PGZ.

Czytaj też: Pierwsze cztery Borsuki trafią do wojska

Polska Grupa Zbrojeniowa aktywnie rozwija ofertę produktów i usług, które przekładałyby się na wzrost potencjału Sił Zbrojnych RP oraz formacji sojuszniczych. Pozyskanie tak renomowanego partnera, jakim jest Hyundai Rotem, to szansa dla przedsiębiorstw polskiej grupy na rozwój propozycji m.in. w dziedzinie platform pancernych oraz kołowych, które byłyby produkowane oraz kompletowane w Polsce.

Z myślą o rynku cywilnym

Drugim filarem rozmów z koreańskim przedsiębiorstwem są rozwiązania, wyroby oraz usługi z przemysłu ciężkiego skierowane na rynek cywilny. Pozyskanie wiedzy oraz technologii do ich produkcji pozwoliłoby także na wzmocnienie kompetencji PGZ w segmencie rozwiązań pozamilitarnych.

Wprawdzie w informacji nie ma konkretnych odniesień do kontynuacji pomysłu wspólnej z Hyundaiem budowy czołgu podstawowego w programie Wilk, ale taki wniosek - po informacji PGZ o zacieśnianiu współpracy - nasuwa się nieodparcie.

Czy to by zaś znaczyło, że program budowy polskiego czołgu podstawowego nie odszedł całkiem do lamusa? Do nadziei, że po latach niepowodzeń i stagnacji w programie Wilk po raz kolejny pojawia się światełko w tunelu, trzeba jednak podchodzić ostrożnie.

Zmuszają do tego dotychczasowe doświadczenia z realizacji tego programu... Przymierzamy się do tego od lat, jak dotychczas - bezskutecznie. Wszystkie szumnie ogłaszane zapowiedzi uruchomienia projektu Wilk szybko okazywały się optymistycznym chciejstwem.

Skończyło się na makiecie

Za najbardziej ambitne rozwiązanie w tym programie uważa się opracowany w latach dziewięćdziesiątych XX wieku projekt czołgu Goryl, generacji III+.

MON przeznaczyło na ten projekt 360 mln dol... Skończyło się na stworzeniu przez OBRUM makiety nowego wozu. Później rozważano modernizację czołgów T-72M1, potem zaś PT-91, który okazał się najlepszym polskim unowocześnieniem poradzieckich czołgów T-72.

W 2016 r. wiele emocji wzbudził pokaz futurystycznie wyglądającego czołgu PL-01. Rozpisywały się o nim światowe media, trafił nawet do gier komputerowych. I tu również na makiecie się skończyło... Niepowodzeniem - tak jak w przypadku wielu innych - zakończył się też projekt wielozadaniowej platformy bojowej Anders.

Mamy potencjał

Niewątpliwie PGZ może się pochwalić spółkami, które mają zdolności do budowy ciężkich wozów bojowych, jak m.in.: Bumar-Łabędy, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Centrum Zespołów Napędowych, HSW, PCO czy Cegielski-Poznań, który chce rozwijać produkcję dla wojska.

Przykład projektu francusko-niemieckiego pokazuje, że budowa nowego czołgu to zadanie na dekady, a jego koszty idą w miliardy euro.

Tylko faza budowania prototypów i ich integracji w programie budowy niemiecko-francuskiego czołgu przyszłości ma pochłonąć ok. 1,5 mld euro. Czołg powinien wejść do służby po 2035 r., choć nie brak opinii, że może to być po 2038 r.

Budowa tego czołgu sprawiła, że przed dwoma laty Włosi wystąpili z propozycją wspólnej z nami budowy nowej konstrukcji. Ich starania, podobnie jak Polski, o włączenie się do niemiecko-francuskiego programu europejskiego czołgu nie przyniosły rezultatów, stąd pomysł na budowę konkurencyjnego czołgu m.in. z Polską.

Wspólnie z polskim przemysłem

O współpracy z Koreańczykami zrobiło się głośno w 2019 r., kiedy w planach naszego przemysłu - samodzielnej budowy czołgu podstawowego w programie Wilk - pojawiła się propozycja czołgu K2 produkowanego przez firmę Hyundai.

Czytaj też: F-35 łapią nowe opóźnienie. A to niejedyny problem supersamolotów dla Polski

Krajowa zbrojeniówka zaproponowała nowy czołg dla Polski, oparty na konstrukcji koreańskiego K-2 Black Panter. Producent czołgu Hyundai Rotem - wraz ze spółką H. Cegielski-Poznań - zaoferował polskim pancerniakom czołg w wersji K-2PL.

Dostosowanie nowego wozu do wymogów naszego wojska wspólnie z polskim przemysłem, z wykorzystaniem krajowych komponentów, miało być argumentem na korzyść tego rozwiązania. Dość szybko jednak wokół pomysłu polonizacji czołgu z Korei zapadła cisza...

Hyundai nie dał jednak za wygraną. Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2020 przedstawił propozycję czołgu podstawowego K-2PL, dostosowanego do wymagań MON i SZ RP, który miałby być produkowany w Polsce. Promował je również podczas kolejnych kieleckich targów.

Więcej pytań, niż odpowiedzi

Współpraca z Koreańczykami, gospodarczym tygrysem Azji, to dobry pomysł. Jednak jeśli chodzi o przyszłość pomysłu wspólnej budowy czołgu, wciąż jest więcej pytań, niż odpowiedzi... Sytuację komplikuje dodatkowo pozyskanie czołgów Abrams od Amerykanów.

MON zapewnia, że zakup ten jest realizowany obok programu Wilk, ale z pewnością odsuwa perspektywę budowy polskiego czołgu z Koreańczykami na trudną do określenia przyszłość. Nie wydaje się, by rosyjska agresja na Ukrainę zdecydowanie to zmieniła.

Specjaliści przypominają, że jeśli w najbliższym czasie nie zostaną podjęte kluczowe decyzje w programie Wilk, to nie mamy co liczyć na nowy czołg w najbliższej dekadzie.

Oby do nawiązania szerokich kontaktów przemysłowych z Hyundaiem doszło jak najszybciej. Jak dotąd nawiązywanie korzystnej dla polskiej zbrojeniówki współpracy z zagranicznymi partnerami też nie najlepiej nam wychodzi. Ale to już inny temat...

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (26)

Do artykułu: Reanimacja czołgowego programu Wilk z Hyundaiem?

  • Czołger 2022-05-09 08:14:00
    To dobry ruch z tą Koreą. Abramsy sa OK bo do czasu uruchomienia produkcji nowychczołgów Twarde by sie rozsypały bo ...są miękkie
  • james bond 2022-05-07 13:07:04
    Znaczy, że zespoły fachowców ,utworzone przez wybitnego konstruktora broni pancernej dr hab. inż. generała Misiewicza i jego promotora dr inż. płk pilota Macierewicza ,znowu wystartują po pieniądze. Z łatwym do przewidzenia skutkiem
  • Klausewitz Junior 2022-05-06 21:41:49
    Ciekawe, czy Rosja w ewentualnym przyszłym konflikcie USA (NATO) - Chiny zachowa neutralność.
  • Ami 2022-05-06 18:36:27
    Nikt chyba kto ma IQ wyzsze od temperatury ciala nie wierzy w polski czolg. Dzieci, czy wy wiecie jak skomplikowanym produktem jest wspolczesny czolg? Ale wspolprace warto nawiazac. Ot, chocby po to by koreanscy spawacze nauczyli naszych jak mozna zespawac dwie blachy (nasi tego do dzisiaj nie ogarneli - przypominam lovestory z "Krabem"). Bardziej niz w zakup uzbrojenia warto inwestowac w technike, technologie. Majac prawdziwy przemysl mozna zbudowac kazde uzbrojenie. Odwrotnie sie nie da.
  • BUBA 2022-05-06 17:55:19
    jezeli kupilismy 250 st. Abramsow wraz z pojazdami i urzadzeniami towarzyszacymi i mamy i dostaniemy Leopardy to po co nam czolgi z Korei ... dlaczego nie dogadac sie na produkcje licencyjna ... przeciez Abramsy sa najlepsze na swiecie i to sprawdzone bojowo ... wniosek Niemcy i Amerykanie sprzedali nam puste pudelka ...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.225.221.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!