Rusza program Serwal. Wojsko chce kupić kołowe transportery nowej generacji

Rusza program Serwal. Wojsko chce kupić kołowe transportery nowej generacji
Firma Rosomak prowadzi zaawansowane negocjacje z partnerami fińskimi na temat wydłużenia produkcji licencyjnej KTO Rosomak poza rok 2023. Rosomak
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Włodzimierz Kaleta
    Włodek Kaleta
  • Dodano: 19-05-2020 13:30

Dzięki odpowiedzi wiceministra aktywów państwowych Macieja Małeckiego oraz wiceszefa MON Wojciecha Skurkiewicza na interpelację poselską wiele osób dowiedziało się, że wojsko ma program pod nazwą Serwal, w którym chce zakupić kołowe transportery opancerzone nowej generacji. Spółka Rosomak uzyskała też licencję na nową wersję KTO Rosomak XP.

  • Spółka Rosomak, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, posiada na podstawie licencji z 2013 r. prawo do produkcji KTO Rosomak do 2023 roku. W zakresie adaptacji do wersji specjalistycznych termin ten jest wydłużony do 2052 roku. Wszystkie wersje możemy też eksportować.
  • Spółka z Siemianowic Śląskich uzyskała licencję na transportery w nowej wersji Rosomak XP. Prowadzi też zaawansowane negocjacje w celu jej wydłużenia poza 2023 r.
  • Okazuje się, że polski zakład, który od kilkunastu lat dostarcza transportery dla polskiej armii, nie potrafił wykorzystać nabytego doświadczenia i opracować własnego pojazdu. Po tylu latach, zamiast rozwijać nasz przemysł zbrojeniowy, wróciliśmy do punktu wyjścia, zawierając licencję na prototyp koncernu zagranicznego - uważa poseł Stanisław Tyszka.
Poseł Stanisław Tyszka złożył do Kancelarii Sejmu w połowie kwietnia 2020 r. interpelację w sprawie kołowego transportera opancerzonego Rosomak i przyszłości jego produkcji w związku ze zbliżającym się końcem licencji.

- Wielokrotnie wskazywałem na potrzebę większych zamówień dla Huty Stalowa Wola na moduły artyleryjskie, w tym na kompanijne moduły ogniowe RAK na kołowych transporterach opancerzonych Rosomak - mówi WNP.PL Stanisław Tyszka, poseł Koalicji Polskiej PSL-Kukiz’15, wicemarszałek Sejmu poprzedniej kadencji.

- Z uzyskanych informacji wynika, że umowa licencyjna kończy się za 3 lata i trwają prace nad jej przedłużeniem. Bez produkcji Rosomaków dostawy modułów Rak nie byłyby możliwe. Stąd moje pytania w sprawie kołowego transportera opancerzonego - podkreśla poseł Tyszka.

Zobacz także: Przeciwpancerne Spike tylko na Rosomakach z nowymi wieżami

Dodaje, że jako poseł ziemi podkarpackiej stawia sobie za cel, żeby myśl technologiczna wypracowana w Polsce znalazła odzwierciedlenie w zamówieniach rządowych. W szczególności w Hucie Stalowa Wola, nie tylko w zakresie moździerza Rak i armatohaubicy Krab, ale również̇ w zakresie Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty Borsuk.

Przedłużenie licencji

Przypomnijmy, że umowa z 2013 r. o wartości początkowej 1,656 mld zł zakładała produkcję przez zakłady Rosomak 307 egzemplarzy KTO. Z tego kontraktu wojsko do 2019 r. otrzymało 261 egz. tych wozów. Ostatnia partia zaplanowana na 2020 r. to najwyżej 40 wozów.

W połowie maja na interpelację Tyszki odpowiedzieli wiceministrowie: Maciej Małecki z resortu aktywów państwowych oraz Wojciech Skurkiewicz z MON.

Maciej Małecki zwrócił uwagę, że na podstawie umowy licencyjnej z 2013 r. firma Rosomak ma prawo do produkcji KTO o takiej właśnie nazwie do 2023 roku. W przypadku adaptacji tych wozów do wersji specjalistycznych termin jest przedłużony do 2052 roku.

W związku ze zbliżającym się terminem końca licencji na produkcję tej rodziny pojazdów planowane jest jej przedłużenie na kolejne lata. Firma Rosomak prowadzi zaawansowane negocjacje z partnerami fińskimi na temat wydłużenia produkcji licencyjnej KTO Rosomak poza rok 2023.

Rosomaki to sztandarowy produkt zakładów z Siemianowic Śląskich. Zaczęto je budować w 2004 r. Dotąd zakłady opuściło ponad 860 KTO Rosomak w wielu wersjach i odmianach.

Co gwarantuje umowa licencyjna?

Przez ponad siedem lat służby w ramach polskiego kontyngentu sił NATO ISAF żołnierze mieli do dyspozycji blisko 200 Rosomaków. Tylko 14 zostało zniszczonych bądź spi­sa­nych ze stanu z powodu ciężkich uszkodzeń, co wystawiło tym wozom bardzo dobrą ocenę. 

Wiceminister Małecki przypomniał, że w listopadzie 2019 r. spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich uzyskała licencję na produkcję transporterów opancerzonych Patria AMV XP 8x8 (eXtra Payload, eXtra Performance, eXtra Protection), które otrzymałyby krajowe oznaczenie Rosomak XP.

Choć szczegółowe zapisy umowy pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) i Patrią Land Systems objęte są tajemnicą, dowiedzieliśmy się, że nowe transportery miałyby być produkowane w oparciu o dotychczasową technologię i łańcuch logistyczny, którym dysponują zakłady w Siemianowicach Śląskich.

Zobacz także: Perkoz przylatuje, Sokół odlatuje. Zawirowania w śmigłowcach dla armii

Umowa licencyjna dopuszcza również możliwość współpracy na rynkach zagranicznych oraz możliwość oferowania nowego KTO wraz z powstałymi na tej platformie wersjami specjalnymi na rynki zagraniczne. Już obecnie prowadzone są negocjacje dotyczące eksportu tych wozów na rynki dwóch nieujawnionych państw.

Czy współpraca z Patrią jest korzystna?

Wiceminister Skurkiewicz poinformował natomiast, że są przygotowane wymagania operacyjne edycji 2020 dla nowego transportera opancerzonego pod nazwą: Zdolność do rażenia celów pancernych i opancerzonych oraz siły żywej przy zapewnieniu możliwości manewru w terenie przez moduły batalionowe wyposażone w nowy kołowy transporter opancerzony, które wojsko chce pozyskać w programie Serwal.

Dodał, że powyższe wymaganie stanowi podstawę do uruchomienia fazy analityczno-koncepcyjnej. Rozpoczęcie postępowania na dostawy nowego kołowego transportera opancerzonego dla Sił Zbrojnych RP będzie możliwe po zakończeniu tej fazy.

Poseł Tyszka nie jest do końca zadowolony z odpowiedzi wiceministrów. - Niestety, nie uzyskałem odpowiedzi na wszystkie pytania, w tym szczególnie na te dotyczące korzyści eksportowych wynikających z wieloletniej współpracy z fińską Patrią - twierdzi.

- Nie otrzymałem też odpowiedzi co do samej umowy licencyjnej na transportery XP, czy nie blokuje ona polskiej spółce samodzielnego składania ofert w zagranicznych przetargach.

Dla kogo kontrakt w programie Serwal?

Choć w siemianowickich zakładach twierdzą, że nowa kołowa platforma Rosomak 8X8 XP została stworzona na bazie dotychczasowych doświadczeń zdobytych podczas eksploatacji pojazdów rodziny KTO Rosomak, wyznaczając jednocześnie nowy standard dla konstrukcji platform opancerzonych pojazdów kołowych 8x8, poseł Tyszka ma wątpliwości.

Jego zdaniem Rosomak SA nie wykorzystał do końca swojej szansy a z przekazanych przez wiceministrów informacji wyłania się niepokojący obraz polskiego przemysłu zbrojeniowego.

- Okazuje się, że polski zakład, który od kilkunastu lat dostarcza transportery dla polskiej armii, nie potrafił wykorzystać nabytego doświadczenia i opracować własnego pojazdu. Po tylu latach, zamiast rozwijać nasz przemysł zbrojeniowy, wróciliśmy do punktu wyjścia, zawierając licencję na prototyp koncernu zagranicznego - uważa poseł.

- Nawet bez znajomości umowy licencyjnej jestem przekonany, że polski zakład będzie tu mocno ograniczany w samodzielności oferowania pojazdu XP. Zobaczymy, kto uzyska zamówienie na nowy KTO kryptonim Serwal - dodaje.

Nowy KTO AMV XP zaprezentowano po raz pierwszy w 2013 r. na londyńskiej wystawie DSEI. Pojazd jest cięższą, zmodernizowaną wersją KTO AMV. Jego maksymalna waga to 32 t, podczas gdy standardowy KTO waży ok. 26 t. Maksymalna ładowność to 15 t.

Pandemia a programy modernizacyjne

Wóz może być wyposażony w wysokoprężny silnik 450 KM/612 KM Scania DC13 z automatyczną 7-biegową skrzynią. Ma też większe koła z centralnym pompowaniem i wkładkami Hutchinson Run Flat. Regulowane zawieszenie pozwala na zmianę prześwitu.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Dziś wyraźniej już widać, że do wszelkich nowych inicjatyw programowych zakupów dla wojska należy podchodzić z dużą ostrożnością.

Wprawdzie szef resortu obrony Mariusz Błaszczak twierdzi, że zbyt wcześnie, by mówić o wpływie pandemii na funkcjonowanie programów modernizacyjnych, MON zapewnia jednocześnie, że kluczowe zakupy zostaną dopięte, jednak ryzyko korekty wydatków obronnych jest duże.

Wiele programów zostanie opóźnionych, jeśli nie wycofanych. Podobny los może spotkać program Serwal. Chyba że, co niewykluczone, rozpoczęcie prac nad pozyskaniem nowego transportera opancerzonego w tym programie jest związane z produkcją nowego KTO Rosomak XP.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (23)

Do artykułu: Rusza program Serwal. Wojsko chce kupić kołowe transportery nowej generacji

  • Piotrek 2020-08-05 00:40:07
    To tylko kolejny dowód, że w Polsce jest coś nie tak z klimatem, warunkami do rozwoju własnego know how. Te biura projektowe często nie mają samodzielnych technologów, wdrozeniowców i tylko rozwiązują bieżące problemy. Typowy technolog, projektant potrafiący coś samodzielnie wymyślić to w Polsce zawód upadły, za marną kasę i jeżeli tak jest to robi dla zachodniego korpo. Być może w końcu ktoś powinien się zastanowić, że jeżeli chcemy rozwijać własne przewagi konkurencyjne to należy jakoś zabezpieczyć warunki pracy ludzi kreatywnych. Bo na razie to są warunki dla Janusz biznesu podzlecających konstruktorom czy wdrożeniowcom za marne grosze temat w ramach przetargów, które mając celowo tak wprowadzone ograniczenia, zęby zarobiła nich ten, co ma zarobić.
  • Andrzej 2020-05-31 14:43:13
    Zastój technologiczny w czasie dostępu w zasięgu ręki do najnowszych technologii i szerokich możliwości współpracy z licznymi uczelniami, np politechniki oraz możliwości współpracy międzynarodowej to już wydaje się być zaniedbaniem.
  • kaczkodan 2020-05-25 19:18:25
    Gdy już produkuje się licencyjnie znakomity pojazd pancerny, projektowanie własnego tej samej klasy ma jeszcze mniej sensu niż przed nabyciem licencji. To jest bardzo droga sprawa o niepewnym wyniku, w naszych warunkach nieopłacalna ekonomicznie. Ten pociąg w zbrojeniówce już odjechał, a zmiany należałoby zacząć od zaorania i zasiania zboża pod ściernisko. Trzeba wspierać nowe i perspektywiczne branże, jak BSLe, naziemne roboty bojowe, itd.
  • Gość 2020-05-20 15:51:47
    Według mnie to dobrze, że wchodzi nowy lepszy transporter.
    • Piotr 2020-05-21 10:28:20
      Tak bardzo dobrze tylko w jakim stylu .. to powinna być już nasza konstrukcja .. od A-Z - w każdym innym kraju 15 lat .. to tyle czasu ile trzeba by opracować nową konstrukcję wraz ze wszystkimi flakami.. i je na miejscu budować..
      • Marcin 2020-05-31 01:22:59
        Co niby nienaszego jest w tym, że mamy najnowszy i namocniejszy park kołowych transporterów opancerzonych w Europie i jeden z najmocniejszych na świecie? Słucham, co w nim jest "obce". Jesteśmy duzo większym dostawcą wozów niz ich autor i wlasciciel AMW Patria. Jak nam sie zechce odetniemy om dostawy części. Dokumentacje mamy praktycznie darmo. Posiadamy wyższy produkcyjny know-how niz Finowie. Plywajaca wersja XP zostanie opracowana w Polsce. Mamy 100% praw do zmodernizowania i produkowania jako wlasne naszych Rosomaków. Polskie zaklady, pracownicy, pracodawcy, poddostawcy zarobili kupe kasy. Brakuje jakiegos potworka typu "Hippopotam" czy "Goryl" w tym wszystkim? Na pewno nie. Niektorym widze jednak "politycznie" brakuje czegoś w super wozie - żołnierze sa b.zadowoleni z Rośkow. Reszta mnie nie obchodz.
  • mgrinz 2020-05-20 11:07:11
    niestety u nas nie ceni sie ludzi z wiedzą doświadczeniem I CHECIAMI!! u nas za checi dostaje sie po tyłku. lepiej po staremu nie wychylać się zza swojego biurka bo trzeba bedzie sobie szukac nowego. niestety humanisci rządzą wszystkim. przyklad idzie z samej rządzącej góry niestety.
    • Malwina 2020-06-04 13:33:57
      Nie narzekaj na humanistów, byli wielcy i nadal takich spotykam, choć nie w tv. Wśród sztywniaków też nie brakuje głąbów bez kręgosłupa.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.228.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!