Śmigłowce dla specjalsów w ogniu pytań i wątpliwości. Czy leci z nami pilot?

Śmigłowce dla specjalsów w ogniu pytań i wątpliwości. Czy leci z nami pilot?
MON po raz pierwszy kupił cztery nowoczesne zachodnie śmigłowce Black Hawk. US Army
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Włodek Kaleta
  • Dodano: 12-02-2019 06:28

Opadły emocje związane z podpisaniem przez Ministerstwa Obrony Narodowej 25 stycznia 2018 r. umowy wartej 683,4 mln zł z PZL Mielec na zakup czterech śmigłowców S-70i, znanych pod nazwą Black Hawk. To dobry czas, by wskazać zasadnicze wątpliwości i pytania, jakie wzbudził ten zakup oraz odpowiedzieć na niektóre z nich. Od tej dyskusji długo jeszcze nie uciekniemy.

  • MON kupiło cztery śmigłowce S-70i za 683,4 mln zł.
  • Dlaczego zakupy niewielkich ilości sprzętu za niebotyczne pieniądze i bez offsetu są sukcesem. 
  • Koszt wyszkolenia pilotów i specjalistów dla tych kilku maszyn oraz ich utrzymanie będzie ogromny.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (24)

Do artykułu: Śmigłowce dla specjalsów w ogniu pytań i wątpliwości. Czy leci z nami pilot?

  • OREST 2019-02-12 19:56:55
    Sikorsky has marketed the S-70 to various militaries around the world. Spain, Japan, Australia, Greece, Taiwan, Thailand and Turkey fly naval variants. Army variants are flown by the Philippines, China, Taiwan, Jordan, Bahrain, Brunei, Columbia, Australia, Saudi Arabia, Turkey, South Korea, Japan, Egypt, Mexico, Morocco, Hong Kong, Argentina, Israel, the United Kingdom, Mexico, Malaysia, Kuwait and Czechoslovakia, and others. www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/s-70.htm
    • Aven 2019-02-13 09:51:45
      Ale to dalej jest bieda-wersja eksportowa. Jak chce się prawdziwe Blackhawki z wyposażeniem to się bierze UH60 a nie S70i...
      • xXx 2019-02-14 15:51:36
        To że goły S-70 nie jest przydatny do operacji specjalnych to wie każdy gimnazjalista, podobnie zresztą jak goły UH(utility helicopter)-60, ale wskaż proszę konkretne różnice pomiędzy UH-60 a S-70 które mają powodować że ten pierwszy jest "lepszy"... Gdybyś do porównania wystawił MH-60, no to nie miałbym żadnych obiekcji - to specjalnie skrojona na miarę operacji specjalnych maszyna której zmiany konstrukcyjne i dodatkowe wyposażenie zależy od konkretnego przeznaczenia i celu misji w których będzie brał udział. Ale tego amerykanie nie sprzedają, a i nawet u siebie dzielą się nim niechętnie... Generalnie clou programu nie będzie warte 30 baniek "śmigło", tylko jego wyposażenie którego wartość przekracza dwukrotnie cenę samej maszyny. Natomiast czy to się komuś podoba czy nie, to szczegóły tego wyposażenia poznają jedynie nieliczni i z tym się trzeba pogodzić.
  • OREST 2019-02-12 19:55:17
    S 70i www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed-martin/rms/documents/black-hawk/sikorsky-S70i-brochure.pdf
  • OREST 2019-02-12 19:52:10
    To tak odpowiedź na argumenty dotyczące produkcji Caracali w Polsce: "Francuski koncern chce uruchomić montownię śmigłowców w łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych numer 1, silniki miałyby być montowane i serwisowane w filii tych zakładów w Dęblinie, natomiast w Radomiu, najprawdopodobniej na Wośnikach powstałaby fabryka dynamicznych elementów śmigłowców francuskiej firmy..." echodnia.eu/radomskie/coraz-blizej-podpisania-umowy-na-dostawy-smiglowcow-caracal-i-budowy-fabryki-w-radomiu/ar/8135028
  • Annamartyna 2019-02-12 18:53:10
    A co z ofsetem, przy Caracalach byl podobno za maly?
  • Gość 2019-02-12 14:54:45
    Ja popieram zakupienie tych śmigłowców dla naszych żołnierzy. Po pierwsze w dużej części są one produkowane u nas ,po drugie będziemy mieli na miejscu serwis do nich, po trzecie to śmigłowce sprawdzone i dopracowane i po czwarte kupiono je po normalnej cenie. O ile dobrze pamiętam , Airbus za Caracale chciał nam liczyć , po 100 milionów więcej na sztuce niż normalna cena a offset pozostawiał wiele do życzenia.
    • CICHY 2019-02-12 15:21:21
      Nie - nie będa produkowane u nas... Będa jedynie składane w amerykańskim zakładzie na terenie Polski... Koszty serwisu będą... sam zobaczysz... nie niskie efemistycznie mówiąc... Koszty szkolenia i utrzymania personelu latającego i obsługowego dla sprzętu występujacego w ilościach homeopatycznych będą również takie... jak wyzej... Uogólniając - kicha...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.114.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!