PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wojsko kupuje rakiety, czołgi i karabiny jak papier do drukarek. To nie ma sensu

Autor: Włodek Kaleta
09-07-2018 05:57 |  aktualizacja: 09-07-2018 05:59
Wojsko kupuje rakiety, czołgi i karabiny jak papier do drukarek. To nie ma sensu

Dostawy najnowocześniejszego uzbrojenia, jakie trafia do wojska, jak armatohaubica Krab (na zdjęciu) czy samobieżny moździerz Rak, nie zmieniają faktu, że system zakupów dla wojska wymaga radykalnych zmian.

MON

Pośród problemów, z jakimi boryka się polska armia, planując, przygotowując i podejmując decyzje o modernizacyjnych zakupach uzbrojenia, sprzętu i wyposażenia dla wojska, wcale niebagatelną przeszkodą okazuje się przestarzały, niewydolny i przez to nieefektywny system tych zakupów. Utrudnia pozyskiwanie nowego sprzętu, powoduje nieracjonalne wydawanie środków na modernizację, przyczynia się do wydłużania procedur przetargowych oraz robienia zakupów w pośpiechu.

  • Krzysztof Michalski, były prezes Agencji Mienia Wojskowego: nie można kupować nowoczesnego sprzętu wojskowego jak porcji żywnościowych.
  • O potrzebie szybkiej i radykalnej zmiany prawa zakupowego mówi gen. bryg. rez. Adam Duda, były szef Inspektoratu Uzbrojenia
  • Wojciech Dąbrowski, były prezes PGZ: konsolidacja PGZ pozwala na niwelowanie bolączek, które od lat trapią polski przemysł obronny.
Zapytaliśmy ekspertów, co sprawia, że obecny system zakupów dla armii jest niewydolny? Co należy zmienić w obowiązujących zasadach pozyskiwania sprzętu i wyposażenia przez wojsko, aby proces ten usprawnić i zdynamizować?

- Nie można kupować nowoczesnego sprzętu wojskowego jak porcji żywnościowych - w rozmowie z WNP.PL nie ma co do tego wątpliwości dr Krzysztof Michalski, były prezes Agencji Mienia Wojskowego, obecnie ekspert Fundacji Bezpieczeństwa i Rozwoju Stratpoints. - Nieograniczone przetargi nie mają sensu, gdyż na świecie istnieje ograniczona liczba potencjalnych dostawców. Bywa, że przy niektórych markowych, wysokospecjalistycznych wyrobach liczy się tylko jeden kontrahent. Dlatego proces ten powinien ulec uproszczeniu i przyspieszeniu.

Nasz ekspert uważa, że gestor, polska armia, najpierw powinien określić wymagania techniczno-taktyczne. Wymagania te muszą jednak odpowiadać istniejącej technologii. - Zdarzało się, że w wymaganiach zapisywano zdolności występujące tylko w prototypach bądź opisanych badaniach - podkreśla dr Michalski.

Cenny offset


Następnym krokiem po określeniu realistycznych wymagań powinno być, według byłego prezesa AMW, dostarczenie przez potencjalnych dostawców egzemplarzy służących do przeprowadzenia testów przez żołnierzy. Dopiero po kompletnych testach powinny nastąpić końcowe negocjacje i zakup sprzętu.

- Pożądany jest jak największy offset, jednakże nie może to być kryterium krytyczne. W ten sposób można w krótkim czasie pozyskać nowoczesny, odpowiadający żołnierzom sprzęt - podkreśla Michalski. Dodaje, że aby prowadzić skuteczny proces modernizacji sił zbrojnych, decydujący głos w sprawie decyzji o zakupie danego sprzętu powinni mieć użytkownicy, czyli wojskowi.

Negocjacje powinna prowadzić cywilna agencja na rzecz wojska. Agencja ta powinna też zajmować się sprzedażą i utylizacją sprzętu zbędnego. Wydatki na modernizację i zakup sprzętu powinny być wydatkami wieloletnimi, w związku z czym powinna ulec zmianie zasada budżetowa, zgodnie z którą gestor budżetu rozliczany jest z wydatków w cyklu rocznym.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

27 569 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

566 080 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.