Czarne chmury nad LPP

Czarne chmury nad LPP
Salon Reserved w Macedonii Północnej fot. mat. pras.

Po udanych sześciu miesiącach 2021 r. LPP przygotowuje się na trudny koniec roku. - Widzimy, że nad naszą firmą gromadzą się znów czarne chmury - mówił podczas konferencji wynikowej wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz.

  • W drugim kwartale roku obrotowego 2021/2022 sprzedaż polskiego producenta odzieży wzrosła o 71 proc. w porównaniu do ubiegłego roku i przekroczyła 3,6 mld zł. To efekt m.in. ponownego otwarcia sklepów stacjonarnych i zjawiska odroczonego popytu.
  • Wypracowane wyniki pozwoliły zakończyć pierwsze półrocze br. z blisko 6 mld zł przychodu i 480 mln zł zysku netto.
  • Przed firmą jednak staje teraz szereg wyzwań: duże naprężenia w łańcuchu dostaw, rosnące koszty transportu, trudności z zatowarowaniem sklepów i rosnące koszty - zarówno transportu, jak i produkcji. 

Okres od maja do końca lipca br. przyniósł odwilż pod względem obostrzeń pandemicznych i perspektywę powolnego stabilizowania się sytuacji branży retail w Polsce. Ponowne otwarcie sklepów stacjonarnych pozwoliło na odbicie sprzedaży i wypracowanie oczekiwanych od dłuższego czasu wzrostów.

Czytaj więcej: Świetne półrocze LPP. Przychody wyższe o 80 proc.

- W ostatnich miesiącach czerpaliśmy korzyści z efektów odroczonego popytu. Klienci zatęsknili za zakupami w salonach stacjonarnych, a nasze kolekcje dobrze wpisały się w ich oczekiwania. Cały czas notowaliśmy też wzrosty w e-commerce, które obecnie są już niższe  – dwucyfrowe, ale mając na względzie gwałtowne skoki sprzedaży w tym kanale z roku ubiegłego, to ten trend jest nadal wysoki - mówi wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz.

Na sprzedaż korzystnie wpłynęły również okoliczności rynkowe i związane z tym relatywnie niskie koszty zakupu towarów, gdyż zamówienia na kolekcję wiosna/lato 21 składane były jeszcze w roku 2020, w trakcie apogeum kryzysu.

Czarne chmury

- Dzięki temu mogliśmy zakończyć pierwsze półrocze z bardzo dobrym wynikiem. Jednak przed nami wiele wyzwań, takich jak duże naprężenia w łańcuchu dostaw, rosnące koszty transportu, trudności z zatowarowaniem sklepów, bo transporty zarówno kolejowe, jak i morskie nie przyjeżdżają na czas - wyliczał wiceprezes. - Jeszcze w 2019 r. statki pływały bardzo punktualnie, 85 proc. dostaw realizowanych było zawsze na czas. Dzisiaj tylko 30 proc. dostaw realizowanych jest terminowo - dodał.

Do tego dochodzą koszty, nawet cztero-, pięciokrotnie wyższe niż rok, dwa lata temu.

- Jeszcze w ubiegłym roku płaciliśmy 3 tys. dol. za jeden kontener z Azji do Europy. Dzisiaj trzeba za niego zapłacić 14-15 tys. dol. - obrazował sytuację wiceprezes odzieżowego koncernu.

Firma mierzyć musi się też ze znacząco wyższymi cenami produkcji, wynikającymi z rosnących cen bawełny i surowców, brakiem dostępności chipów RFID, komputerów oraz materiałów do budowy sklepów. Nie pomaga też rozpędzającą się inflacja.

- Martwią nas również zgłaszane od niedawna przestoje w chińskich fabrykach spowodowane przerwami w dostawach prądu - dodał Przemysław Lutkiewicz.

Co mogą oznaczać te czarne chmury gromadzące się nad LPP dla przychodów i wyników firmy w kolejnych kwartałach?

- Wstępne dane pokazują, że marże w przyszłym roku mogą być niższe, zakupy będą droższe. Zamówienia na kolejne sezony wiosna/lato już realizowane są po wyższych cenach, co oczywiście może oznaczać presję na marże handlowe - odpowiadał podczas konferencji Przemysław Lutkiewicz.

 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czarne chmury nad LPP

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.239.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!