Czy Meksyk i Turcja staną się nowymi Chinami?

Czy Meksyk i Turcja staną się nowymi Chinami?
Raport opublikowany przez firmę McKinsey przewiduje powolne przenoszenie produkcji odzieży z Chin m.in. do Turcji czy Meksyku Fot. Fotolia

Dziś większość światowej produkcji odzieży koncentruje się w Chinach. Dotychczas to Azjaci proponowali najbardziej opłacalny proces produkcji. Jednak specjaliści z firmy konsultingowej McKinsey prognozują rewolucję na mapie największych eksporterów branży odzieżowej. Teraz, gdy liczy się szybkość, to Turcja i Meksyk mogą stać się "nowymi Chinami".

  • Wartość eksportu odzieży na świecie w 2016 roku wyniosła 394 mld euro.
  • 34 proc. światowego eksportu znajduje się w rękach Chin. Tylko w 2016 roku wyeksportowały one odzież o wartości ponad 132 mld euro.
  • McKinsey w swoim raporcie zauważa, że coraz większa liczba firm będzie przenosiła swoją produkcję z Chin do państw bliżej swoich centrali.
  • Dużą rolę w rozwoju przemysłu odzieżowego odegra proces automatyzacji.

Wartość eksportu odzieży na świecie w 2016 roku wyniosła 394 mld euro. 34 proc. światowego eksportu znajduje się w rękach Chin. Jednak jak zauważyli specjaliści firmy konsultingowej McKinsey, na rynku zauważyć można nowy trend oznaczający powolne wycofywanie się producentów odzieży z chińskiego rynku. Powód? Teraz, gdy czas jest jednym z wyznaczników rynkowego sukcesu, zaczynają zyskiwać takie kraje jak Meksyk czy Turcja.

Twórcy raportu "Czy produkcja odzieży wraca do domu?" ("Is apparel manufacturing coming home?") zauważają, że zmiany gospodarcze (przede wszystkim wzrost kosztów pracy), zachodzące w Chinach, zaczynają znacząco wpływać na przenoszenie produkcji odzieży do krajów bliższych rynkom zbytu. Zyskiwać mogą w ten sposób Bułgaria i Turcja - dla rynków europejskich - oraz Meksyk dla rynku Ameryki Północnej.

Patrząc na dużą konkurencję, producenci odzieży muszą jak najszybciej dostarczyć klientowi na lokalnym rynku produkt spełniający jego oczekiwania. I tu jest upatrywana szansa dla rynków z "nearshore" (tych ulokowanych najbliżej).

Twórcy raportu zauważają ponadto znaczący wzrost cen produkcji w Chinach. Jeszcze kilka lat temu koszty pracy w Państwie Środka stanowiły 1/10 analogicznych kosztów w Stanach Zjednoczonych. Dziś jest to już 1/3.

W 2005 roku przeciętne wynagrodzenie w Chinach wynosiło ok. 2,2 tys. dolarów rocznie. Dzisiaj to ponad 900 dolarów miesięcznie.

Po dodaniu kosztów transportu i opłat celnych cena produkcji w krajach poza rynkiem azjatyckim jest nieznacznie wyższa lub w niektórych przypadkach nawet niższa. Eksperci zauważają tu także wpływ  oczekiwania na dostawę wyprodukowanego towaru (co, patrząc na potrzeby konsumenta, jest kluczowe).

Kluczowy czas dostarczenia produktu

Dla zobrazowania sytuacji McKinsey przeanalizował koszt wyprodukowania jeansów (w Chinach, Turcji, Meksyku oraz na rynkach lokalnych) oraz czas dostarczenia ich do zamawiającego (USA oraz Niemcy).

Okazuje się, że w przypadku Stanów Zjednoczonych koszty produkcji są zdecydowanie najkorzystniejsze w Meksyku. Europejczykom najbardziej będzie się opłacać produkcja w Bangladeszu. Na niekorzyść jednak przemawia czas transportu (30 dni).

 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy Meksyk i Turcja staną się nowymi Chinami?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!