PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy Meksyk i Turcja staną się nowymi Chinami?

Autor: KM
24-10-2018 11:15
Czy Meksyk i Turcja staną się nowymi Chinami?

Raport opublikowany przez firmę McKinsey przewiduje powolne przenoszenie produkcji odzieży z Chin m.in. do Turcji czy Meksyku

Fot. Fotolia

Dziś większość światowej produkcji odzieży koncentruje się w Chinach. Dotychczas to Azjaci proponowali najbardziej opłacalny proces produkcji. Jednak specjaliści z firmy konsultingowej McKinsey prognozują rewolucję na mapie największych eksporterów branży odzieżowej. Teraz, gdy liczy się szybkość, to Turcja i Meksyk mogą stać się "nowymi Chinami".

  • Wartość eksportu odzieży na świecie w 2016 roku wyniosła 394 mld euro.
  • 34 proc. światowego eksportu znajduje się w rękach Chin. Tylko w 2016 roku wyeksportowały one odzież o wartości ponad 132 mld euro.
  • McKinsey w swoim raporcie zauważa, że coraz większa liczba firm będzie przenosiła swoją produkcję z Chin do państw bliżej swoich centrali.
  • Dużą rolę w rozwoju przemysłu odzieżowego odegra proces automatyzacji.

Wartość eksportu odzieży na świecie w 2016 roku wyniosła 394 mld euro. 34 proc. światowego eksportu znajduje się w rękach Chin. Jednak jak zauważyli specjaliści firmy konsultingowej McKinsey, na rynku zauważyć można nowy trend oznaczający powolne wycofywanie się producentów odzieży z chińskiego rynku. Powód? Teraz, gdy czas jest jednym z wyznaczników rynkowego sukcesu, zaczynają zyskiwać takie kraje jak Meksyk czy Turcja.

Twórcy raportu "Czy produkcja odzieży wraca do domu?" ("Is apparel manufacturing coming home?") zauważają, że zmiany gospodarcze (przede wszystkim wzrost kosztów pracy), zachodzące w Chinach, zaczynają znacząco wpływać na przenoszenie produkcji odzieży do krajów bliższych rynkom zbytu. Zyskiwać mogą w ten sposób Bułgaria i Turcja - dla rynków europejskich - oraz Meksyk dla rynku Ameryki Północnej.

Patrząc na dużą konkurencję, producenci odzieży muszą jak najszybciej dostarczyć klientowi na lokalnym rynku produkt spełniający jego oczekiwania. I tu jest upatrywana szansa dla rynków z "nearshore" (tych ulokowanych najbliżej).

Twórcy raportu zauważają ponadto znaczący wzrost cen produkcji w Chinach. Jeszcze kilka lat temu koszty pracy w Państwie Środka stanowiły 1/10 analogicznych kosztów w Stanach Zjednoczonych. Dziś jest to już 1/3.

W 2005 roku przeciętne wynagrodzenie w Chinach wynosiło ok. 2,2 tys. dolarów rocznie. Dzisiaj to ponad 900 dolarów miesięcznie.

Po dodaniu kosztów transportu i opłat celnych cena produkcji w krajach poza rynkiem azjatyckim jest nieznacznie wyższa lub w niektórych przypadkach nawet niższa. Eksperci zauważają tu także wpływ  oczekiwania na dostawę wyprodukowanego towaru (co, patrząc na potrzeby konsumenta, jest kluczowe).

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.73.21
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 591 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

561 728 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.