PARTNERZY PORTALU

Logistyka przyszłości wymaga innowacyjnego myślenia

Logistyka przyszłości wymaga innowacyjnego myślenia
Nowoczesne centra logistyczne potrzebują nowatorskiego podejścia do ich funkcjonowania (fot. mat. pras. LPP)
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Aneta Kaczmarek
    Aneta Kaczmarek
  • Dodano: 19-11-2019 13:17

Zmieniająca się rzeczywistość, rosnące oczekiwania klientów i pracowników, zmiany środowiskowe i klimatyczne - przed branżą logistyczną stoją nowe wyzwania, którym już dziś trzeba zacząć stawiać czoła. Grunt to właściwa diagnoza potrzeb. To od niej trzeba rozpocząć poszukiwanie efektywnych rozwiązań.

  • LPP, polski producent odzieży, właściciel marek Reserved, Mohito, House, Cropp i Sinsay, sprzedaje ponad 200 milionów sztuk odzieży rocznie.
  • By dostarczać klientom kolekcje jak najszybciej, a także precyzyjniej zaopatrywać salony w Polsce i zagranicą, nieustanie rozwija procesy logistyczne w całym łańcuchu dostaw.
  • Wyzwanie jest tym większe, że firma ma w swej strategii zrównoważony rozwój, którego celem jest znaczące ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.

Łańcuch dostaw w dużych firmach, również z branży odzieżowej, jest często rzeczą niezauważaną. Udając się do sklepów, nie zastanawiamy się, jaką drogę przebyły produkty, żeby się w nich znaleźć. A to długa i zawiła droga.

- Nasz łańcuch działań jest niezwykle skomplikowanym systemem, który sprzedawane rocznie ok. 200 mln sztuk odzieży musi przetransportować do dostawców, którzy są zlokalizowani w kilkunastu krajach, skąd trafi do 1700 salonów w 25 krajach. To jest ogromne przedsięwzięcie. Poza tym, te towary muszą też trafić do setek tysięcy klientów w kanale e-commerce, gdzie są dostarczane bezpośrednio do ich domów. Dlatego w to przedsięwzięcie zaangażowane są ogromne zasoby. Ten system działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok. Tego na co dzień nie widać, ale tworzy go kilkaset firm i tysiące ludzi, zaangażowane są setki samochodów, statków, pociągów - mówi Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki w LPP.

Czytaj też: LPP robi ubrania z resztek ryb i kukurydzy. "Popyt rośnie"

Wyzwaniem dla firm czy działów logistycznych w firmach jest to, by tak zarządzać tym systemem, żeby jego wpływ na środowisko był jak najmniej dotkliwy i zgodny z ideą zrównoważonego rozwoju. 

- Nie można mówić o zrównoważonym łańcuchu dostaw w firmie, jeśli nie mówimy o zrównoważonym podejściu do biznesu. W naszym łańcuchu znajdują się trzy obszary, którymi się zajmujemy. Pierwszy z nich to efektywność energetyczna magazynów, czyli infrastruktura. Jeśli mówimy o infrastrukturze logistycznej - biurach, dziesiątkach rodzajów magazynów - to są to setki tysięcy metrów kwadratowych. Sama nasza nowa inwestycja w Brześciu Kujawskim to jest prawie 300 tys. m kw. powierzchni magazynowej - mówi Dopierała.

Drugi obszar, na który wskazuje, to transport, mający duży wpływ na emisję dwutlenku węgla, na ślad węglowy. Trzecia rzecz to opakowania. - To są główne elementy, na które łańcuch dostaw ma wpływ i poprzez te czynniki oddziałuje na środowisko - mówi Dopierała. 

Najważniejszy jest człowiek

Strategia budowania zrównoważonego  i odpowiedzialnego łańcucha dostaw w LPP jest oparta o cztery elementy: biznes, ludzi, środowisko i technologie.

- To co jest innowacyjne w tym podejściu, to nie tylko to, że analizujemy te obszary, ale przede wszystkim to, że analizujemy interakcje między tymi obszarami. Tego typu zrównoważone podejście koncentruje się na relacjach pomiędzy ludźmi a technologią, pomiędzy technologią a środowiskiem, pomiędzy biznesem a środowiskiem. I właśnie tego typu podejście, polegające na tym, że analizujemy te cztery elementy, uprawnia nas do mówienia o tym, że realizujemy zrównoważone podejście do łańcucha dostaw i ten łańcuch będzie spełniał wymagania wszystkich interesariuszy, którzy z nami współpracują - wyjaśnia Dopierała.

Jak podkreśla, głównym elementem, wokół którego koncentruje się dział logistyki LPP, jest człowiek. Co to oznacza?  

- Zainwestowaliśmy sporo czasu i wysiłków, by rzeczywiście zidentyfikować co dla nas oznacza człowiek, kim jest nasz pracownik. Często tworzymy rozwiązania dla pracowników z naszej perspektywy, a ona nie zawsze pokrywa się z perspektywą pracowników. W związku z tym zdecydowaliśmy się na pogłębioną analizę naszych pracowników. We współpracy z firmą JLL tworzymy profile pracowników, którzy pracują w magazynach. Robimy to po to, by zrozumieć kim są, jak żyją, co jest dla nich wartością, jak postrzegają swoją pracę i środowisko pracy. Jest to bardzo innowacyjne podejście. Na podstawie wyników tych analiz chcemy tworzyć nowe rozwiązania. To nie mają być sztuczne rozwiązania tworzone przez kogoś, kto siedzi w biurze i wydaje mu się, że coś jest wartością dla tych pracowników. My obracamy sytuację i mówimy o tzw. human centered design, czyli najpierw poznajemy potrzeby ludzi i dopiero na podstawie tych potrzeb tworzymy konkretne metody działania - mówi szef logistyki w LPP.


W opinii Dopierały, współczesna logistyka jest bardzo zapóźniona, jeśli chodzi o sposób zarządzania dużą grupą ludzi i sposób, w jaki podchodzi do pracowników. 

- Wynika to z faktu, że w przeszłości logistyka była traktowana jak przechowalnia „bagażu”, do której wkładało się i wyjmowało palety - to była główna część jej działalności. W tej chwili jest zupełnie inaczej, co powoduje, że nawet mimo automatyzacji w tej chwili na metr kwadratowy mamy od 5-10 razy więcej pracowników niż to było w przeszłości. A to jest zupełnie inna jakość i my musimy się nauczyć, w jaki sposób przygotować nasze centra dystrybucyjne i całą naszą infrastrukturę do tego, żeby ludziom pracowało się dobrze. To dobre samopoczucie przekłada się z kolei na efektywność pracy - przekonuje. 

- Praca w zautomatyzowanych systemach, charakterystycznych dla logistyki, jest bardzo intensywna i wymagająca. W związku z tym, jeżeli chcemy efektywnie pracować, musimy zapewnić pracownikom możliwość przerw, dać nie tylko czas, ale i miejsce na relaks. Pracownik nie odpocznie, siedząc gdzieś w kącie na paletach, dlatego musimy mieć dla niego odpowiednie pomieszczenie, środowisko, gdzie w ciągu 15-20 minut jest w stanie odpocząć, oderwać się od tego industrialnego rytmu pracy, a to przełoży się na efektywność, bezpieczeństwo pracy oraz na dobre samopoczucie pracowników - mówi Dopierała.

System naczyń połączonych  

Łańcuch dostaw nie pozostaje bez wpływu na środowisko. Mówiąc o logistyce, firmy takie jak LPP skupiają się na redukcji emisji spalin, redukcji emisji dwutlenku węgla czy recyklingu opakowań. To, jak przekonuje szef logistyki w LPP, za mało.

- My patrzymy na ten aspekt troszeczkę szerzej, gdyż ta nasza infrastruktura logistyczna mocno się rozrasta. To są setki tysięcy metrów kwadratowych magazynów. W związku z tym przykładamy ogromną wagę do zmniejszania zużycia nie tylko wody, ale przede wszystkim energii. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, jak ogromna jest kubatura tych pomieszczeń i ile energii potrzebujemy na ogrzewanie, na wentylację, a z drugiej stronie na wykorzystanie automatyki i sprzętu, który jest w tych magazynach. Są to elementy, nad którymi mocno pracujemy. Tu w grę wchodzą też odnawialne źródła energii. Ich zastosowanie dla pomieszczeń industrialnych, logistycznych dopiero raczkuje. Dlatego z naszymi partnerami z całego świata staramy się znaleźć rozwiązania w tym zakresie - czy to będzie fotowoltaika, zaawansowana fotowoltaika, pompy ciepła, czy inne technologie. Staramy się je oceniać pod kątem zastosowania w tych budynkach i infrastrukturze logistycznej - mówi Dopierała.

Czytaj też: Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki w LPP: dziś w logistyce konieczna jest technologia

Kolejnym elementem w całej tej układance jest zachowanie terenów zielonych, na których lokowane są zakłady czy magazyny.

- Nie chcemy, żeby ta nasza infrastruktura powodowała zniszczenie terenów zielonych. Obecnie parki technologiczne to betonowe pustynie - wybetonowane tysiące metrów kwadratowych powierzchni, na której stoją boksy będące magazynami i praktycznie nic poza tym nie ma. Chcemy zmienić to podejście i pokazać, że mimo tworzenia takich fabryk, które nie zawsze pasują do krajobrazu, staramy się redukować wpływ takich budynków na lokalny pejzaż - wyjaśnia Dopierała.


Ważnym elementem jest zapobieganie stepowieniu, szczególnie w kontekście zmian klimatycznych, które są widoczne gołym okiem i których nierzadko doświadczamy na własnej skórze.

- Widzimy co dzieje się z wodą, jak często mamy klęski suszy, jak to wpływa na rolnictwo i produkcję żywności. W tym kontekście mało było w logistyce działań związanych z właściwym wykorzystaniem infrastruktury. Powierzchnia dachu centrum w Pruszczu to jest 10 tys. hektarów, powierzchnia dachu w Brześciu wyniesie 12 hektarów. Ilość opadu, który na nią spada, jest ogromna. Mamy tu możliwość wyboru. Albo te wodę skierujemy bezpośrednio do rzeki, skąd spłynie do morza, albo wybierzemy drugie rozwiązanie - które nie jest proste - i zatrzymamy tę wodę, wybudujemy zbiorniki retencyjne, rozprowadzimy ją po okolicy i ona zostanie w miejscu. Nie prowadzimy do stepowienia tych powierzchni, które znajdują się dookoła naszych inwestycji - mówi dyrektor ds. logistyki w LPP.

Ostatnim elementem, na który zwraca uwagę, jest technologia.  

- Ja z tą technologią, tak prawdę mówiąc, mam pewien problem. Otóż bardzo często przedstawiamy technologię jako coś, co jest przeciwstawiane pracownikom. Co chwila czytamy tytuły, że nowoczesne technologie odbierają miejsca pracy, staramy się antagonizować pracowników i technologie. Z mojego punktu widzenia jest to bardzo złe i nieprawdziwe podejście. To, co my chcemy zrobić, to jest wykorzystanie technologii w celu wspierania i rozwoju pracowników. Poprzez technologie staramy się ograniczyć te trudne, monotonne czynności. Temu właśnie służą technologie. Nie ma jednakże gotowych rozwiązań, remedium na wszystkie problemy wszystkich firm. My od 10 lat testujemy automatykę i wprowadzamy nowoczesne rozwiązania, ale to wymaga wcześniejszego przygotowania firmy, ludzi, odpowiednich kompetencji do innego sposobu pracy - podkreśla.

 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Logistyka przyszłości wymaga innowacyjnego myślenia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.24.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!