PARTNERZY PORTALU

LPP debiutuje w Zielonym Indeksie

LPP debiutuje w Zielonym Indeksie
Na jednego pracownika LPP emituje relatywnie dużo CO2. Emisje są "importowane" wraz z wyrobami szytymi za granicą. Fot. LPP

LPP SA - polska firma rodzinna, jedna z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - jest przykładem, jak na łączną jej emisję CO2 rzutują głównie zlecenia produkcji za granicą.

LPP działa z sukcesem na światowym rynku od ponad 25 lat. Sprzedaje na 25 rynkach, w tym w miastach prestiżowych w świecie mody: w Londynie, Berlinie, Tel Awiwie. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Jej sieć liczy ponad 1700 salonów sprzedaży o łącznej powierzchni ponad 1 mln m2.

Firma liczy emisje CO2, ponieważ „to ważne i buduje wartość firmy. Oczekują tego nasi kontrahenci”. W pełnym ujęciu dostarczyła dane za lata 2018 i 2019.

Łączna emisja CO2 spółki wyniosła w 2018 r. około 1 213 669 ton, rok później - 1 505 289 ton. Zatem jej poziom wzrósł o 24 proc. rok do roku.

W 2019 roku największy udział – 90,4 proc. (1 360 266 ton) w łącznej emisji CO2 przypadło na procesy produkcyjne, zużycie materiałów opakowaniowych i surowców oraz zużycia paliw w transporcie i logistyce. Emisje pośrednie, związane z zakupem energii elektrycznej i cieplnej obejmowały w 2019 r. 9,6 proc. łącznej emisji spółki (145 023 ton).

W celu zmniejszenia emisji CO2, zarząd spółki planuje m.in. zwiększyć udział ubrań pochodzących z materiałów "bardziej zrównoważonych" lub wytwrzanych w mniej emisyjnych procesach. Chodzi więc o zmniejszenie emisji na etapie pozyskania surowca i produkcji. Cel określony na 2021 r. – to objęcie nimi 25 proc. kolekcji.

Firma podejmuje również działania, aby skłonić swoich dostawców do ograniczenia emisji. Współpracuje z dostawcami przy kolekcji Eco Aware, która oparta jest na dwóch filarach: zrównoważonych materiałach i procesach produkcyjnych (Eco Aware Production).

W 2019 roku przychody spółki wyniosły 9,899 mld zł i były o 13,05 proc. większe niż w 2018 r. Zatem na 1 zł przychodów spółka zanotowała 0,15 kg emisji przy wartości 0,14 kg w 2018 r., co oznacza wzrost ok. 2,1 proc. rdr.

W 2018 roku na 1 złotego EBITDA przypadło 1,1 kg emisji CO2, w 2019 r. – 0,79 kg, czyli zmalała o 28,2 proc. rdr pomimo większej emisji, dzięki temu, że wartość EBITDA wzrosła o ok. 72 proc.

Pomimo zmniejszenia zatrudnienia w 2019 r. (o 2,9 proc.) rdr, poziom emisji CO2 przypadający na 1 pracownika wzrósł z 48,21 ton w 2018 roku do 61,57 ton w 2019 r., tj. 27,7 proc.

W ocenie przedstawicieli spółki, proces ograniczania śladu węglowego w jej przypadku zależy w dużej mierze od czynników zewnętrznych. Ponieważ ponad 90 proc. emisji wynika z produkcji odzieży, która szyta jest głównie poza Polską, nie mają w tym przypadku zastosowania krajowe lub unijne rozwiązania prawne. Jednakże możliwe są dodatkowe działania wspierające: rozbudowa krajowego systemu segregacji odpadów o tekstylia (mniejsza emisja na etapie zakończenia życia produktu) czy obowiązek pomiaru emisji w całym łańcuchu dostaw dla firm giełdowych (zwiększenie wiedzy i specjalizacji w tym obszarze), stwierdza spółka.

Dla LPP największą przeszkodą we wdrażaniu inicjatyw związanych z obniżeniem emisji CO2 jest obecnie rozproszenie produkcji
×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: LPP debiutuje w Zielonym Indeksie

  • robo 2020-09-08 18:30:44
    W końcu ktoś w Polsce zainteresował się tak ważnym przedsięwzięciem jak ochrona środowiska.
  • jawa 2020-09-04 17:08:41
    Zielona rewolucja nadchodzi, brawo LPP za udział w tym przedsięwzięciu.
  • angela 2020-09-03 13:11:24
    Ekstra że polska firma tak mocno angażuje się w redukcje emisji CO2. Na pewno będę wspierać ta inicjatywę i postaram się kupować tylko odzież która była produkowana w sposób ekologiczny.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!