PARTNERZY PORTALU

LPP szykowało się na kryzys. Ale nie na taki

LPP szykowało się na kryzys. Ale nie na taki
Zdaniem wiceprezesa LPP Jacka Kujawy drugie zamknięcie handlu może oznaczać koniec wielu firm fot. PTWP

Pandemia koronawirusa zmieniła handel, a tempo zmian zaskoczyło nawet największych. Szacunki i suche analizy ustąpiły miejsca odważnym i często intuicyjnym decyzjom. - Biznes jest tak nieprzewidywalny, że elastyczność i zdolność do błyskawicznego reagowania jest kluczowym elementem - mówi Jacek Kujawa, wiceprezes LPP. Jak przyznaje, o ile sytuacja firmy jest stabilna i bezpieczna, to każdego dnia śledzi medialne doniesienia na temat koronawirusa.

  • Paradoksalnie to pojawiający się na horyzoncie kryzys finansowy uchronił LPP przed dotkliwymi konsekwencjami wywołanymi przez pandemię koronawirusa. 
  • To, że wcześniej podejmowaliśmy kroki, które miały nas przygotować na wypadek kryzysu i LPP było w dobrej, stabilnej kondycji, pomogło nam przetrwać i doprowadzić do sytuacji, w której znajdujemy się obecnie - mówi Jacek Kujawa, wiceprezes LPP.
  • Mimo że jest ona bezpieczna, optymizm, z jakim firma patrzy w przyszłość, nazywa umiarkowanym.

Pandemia koronawirusa zaskoczyła absolutnie wszystkich. Myśli pan, że można było się przygotować na podobną sytuację? 

Jacek Kujawa: - Jeżeli spotkam osobę z zarządu jakiejkolwiek firmy, która powie mi, że miała przygotowany plan na wypadek takiej sytuacji, to z przyjemnością spędzę z nią tydzień lub dwa, żeby się od niej czegoś nauczyć. We współczesnej historii było to wydarzenie absolutnie bez precedensu i nie sądzę, żeby ktokolwiek przygotowywał się na coś podobnego.   

My, jako firma, mówiliśmy od jakiegoś czasu, że przygotowujemy się na kryzys i dbamy o to, aby LPP miało bardzo dobrą kondycję finansową, byśmy byli firmą oszczędną kosztowo, prowadzącą stabilną ekspansję - ale jednak pod kontrolą, bo gdzieś tam na horyzoncie było widać zbliżający się kryzys finansowy. 

Działania, o których pan mówi, pozwoliły mniej boleśnie odczuć konsekwencje wywołane przez pandemię koronawirusa? 

- Na to, co stało się po covidzie, nie byliśmy przygotowani. Rozmawialiśmy o tym, że jak nadejdzie kryzys finansowy, to spadki w sprzedaży w sklepach będą na poziomie 10-15 proc. i te 15 proc. to już były bardzo bolesne szacunki. Natomiast absolutnie nie spodziewaliśmy się, że z dnia na dzień zostaną nam zamknięte wszystkie sklepy i nikt nie będzie umiał powiedzieć, kiedy ponownie będą otwarte. Myślę, że nikt nie jest w stanie przygotować się na sytuację, w której jego przychody z dnia na dzień spadają do 10-20 proc. pierwotnych i nie ma żadnych perspektyw na odbudowanie tych strat. 

To, że wcześniej podejmowaliśmy kroki, które miały nas przygotować na wypadek kryzysu i LPP było w dobrej, stabilnej kondycji, pomogło nam przetrwać i doprowadzić do sytuacji, w której znajdujemy się obecnie. Jak patrzymy z perspektywy czasu na to, co działo się w okresie lockdownu, to bardzo mocny wpływ na wyniki sprzedaży, jakie uzyskaliśmy, miał fakt, że przez lata rozbudowywaliśmy nasz e-commerce, nasze systemy i sieć fulfillment center. To w znaczący sposób pozwoliło odbudować sprzedaż.

Jak określiłby pan obecną sytuację LPP? Jest bezpiecznie? 

- Tak, to trafne określenie. Chcę bardzo wyraźnie powiedzieć, że jest bezpiecznie - aczkolwiek to bezpieczeństwo ma co najmniej dwie strony. Po pierwsze, jeśli spojrzymy na nasze wyniki półroczne, to one pokazują pewną skalę tragedii, która wydarzyła się w LPP. Mamy spadek przychodów w pierwszym półroczu o 20 proc. Jak spojrzymy na zysk operacyjny, to z LPP wyparowało pół miliarda złotych. To są olbrzymie kwoty, bardzo trudne do zaakceptowania. Z drugiej strony, jak popatrzymy na to, co dzieje się dzisiaj, to jesteśmy przygotowani, mamy poduszkę bezpieczeństwa, sprzedaż w sklepach jest gorsza niż było to przed koronawirusem, ale lepsza niż spodziewaliśmy się w naszych scenariuszach. 
×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: LPP szykowało się na kryzys. Ale nie na taki

  • romuald 2020-09-02 14:47:33
    Nadrobili straty ecommercem. Ostatni raport na pewno daleki jest od ideału, ale wobec kryzysu poradzili sobie dobrze.
  • homer 2020-09-01 14:22:37
    Firma zareagowała poprawnie na kryzys, zaczęli mocno skupiać się na sprzedaży online, co przyniosło odpowiednie rezultaty
  • Rajczyk 2020-08-30 15:54:05
    W dobrej kondycji byli przed kryzysem, więc byli przygotowani.
  • Stenclik 2020-08-28 17:15:32
    A i tak jakoś dają radę.
  • mila 2020-08-27 16:44:14
    LPP ma szansę powalczyć z największymi graczami w europie. Tylko żeby kryzys się skończył.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!