PARTNERZY PORTALU

Pierwszy pociąg kontenerowy z Chin dotarł na Śląsk

W ostatnich latach prowadzący do Sławkowa szeroki tor był rzadko wykorzystywany Fot. Lhs.com.pl

Do Sławkowa (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, dotarł w niedzielę pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin - podała spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), będąca operatorem tej linii. Z chińskiego miasta Xi’an pociąg jechał 12 dni.

Sławków k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy.

Pociąg intermodalny (kontenerowy) przejechał w sumie blisko 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę.

Miasto Xi'an w środkowych Chinach, skąd 24 grudnia wyruszył pierwszy pociag do Sławkowa, liczy ok. 13 mln mieszkańców.

Sławków k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Znajdujący się tu Euroterminal Sławków, po modernizacji infrastruktury, jest gotowy do przyjmowania i przeładunku towarów, które do naszej części Europy mogą docierać koleją z Chin.

Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem wyruszył do stacji Sławków w Wigilię świąt Bożego Narodzenia. Przejechał w sumie blisko 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Do Polski wjechał w niedzielę rano przez przejście graniczne Izow/Hrubieszów.

Wieczorem ładunki dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W pobliskim Euroterminalu Sławków kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Oficjalne przyjęcie pociągu w Euroterminalu zaplanowano na najbliższy wtorek.

Czytaj też: Pierwszy pociąg kontenerowy China Railway Express przyjechał do Polski

"Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu" - powiedział prezes spółki PKP LHS Zbigniew Tracichleb, cytowany w niedzielnym komunikacie prasowym spółki.

Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa to efekt kilkuletniej pracy nad tym projektem. Jego inicjatorzy liczą, że nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi'an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi'an do Sławkowa. Pociągi z kontenerami mają docierać tu w 10-12 dni - znacznie szybciej niż alternatywnym transportem morskim.

Przedstawiciele PKP LHS wskazują, iż o wyborze szerokotorowej linii zdecydowały m.in. brak konieczności przeładunku towarów na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał przeładunkowy Euroterminalu Sławków.

×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Pierwszy pociąg kontenerowy z Chin dotarł na Śląsk

  • kolejarz 2020-01-07 18:14:33
    a ile jadą pociągi z południa Polski na północ ?
  • Gisc 2020-01-06 18:35:08
    Niech rząd uprosci wszystkie procedury celne dla takich kontenerów, niech wyremontuje odcinki najbardziej zniszczone, niech usprawni procedury dla importerów i importerów. Porty kontenerowe i te kolejowe to ogromne wpływy do budżetu.
    • Realia 2020-01-06 21:13:35
      Rzad ma tory remontować? Eurokołchoz nawet tego im sfinansować nie pozwoli.
      • 456 2020-01-07 07:19:11
        Formalnie za utrzymanie infrastruktury kolejowej 1435 mm odpowiada PKP PLK S.A., która znajduje się w rękach skarbu państwa. W tym właśnie sensie rząd po części odpowiada za to, co się na torach dzieje. Pozostają jeszcze wpływy nieformalne o których nie będę pisać, ale myślę, że wszyscy i tak się domyślą o co chodzi.
  • Gisc 2020-01-06 18:32:55
    A może zelektryfikowac cały tor do Sławkowa? Kilka zalet, nie wydawanie mln zł na ropę z Rosji, niższe koszty eksploatacyjne lokomotyw, mniejsze zanieczyszczenie wzdłuż toru, brak kradzieży paliwa....
  • wieslaw nowak 2020-01-06 10:58:31
    Prędkość pociągu towarowego na całej trasie, to ponad 30 km/h, więcej niż na PKP Jeśli przejadą w 10 dni to osiągną prawie 40 km/h, prawie tyle co statki tyle ze znacznie krótsza droga

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.240.143
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!