Polscy eksporterzy z pandemią poradzili sobie lepiej niż Zachód

  • Autor: Natalia Rasiewicz
  • Dodano: 09-05-2022 16:00

Blisko 70 procent polskich eksporterów wyszło z pandemii obronną ręką - wynika z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. - Polscy eksporterzy poradzili sobie lepiej niż Zachód. Tam do tej pory nie wszystkim udało się odrobić straty - mówi w rozmowie dla WNP.PL prof. Małgorzata Dziembała.

W skali globalnej pandemia spowodowała destabilizację i rozchwianie w wielu dziedzinach - m.in. w sferze produkcji, inwestycji, popytu, logistyki, w globalnych łańcuchach dostaw, w relacjach biznesowych i społecznych. Jednym z istotnych czynników negatywnie wpływających na handel międzynarodowy w tym czasie był drastyczny wzrost kosztów transportu towarów.

Według raportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach wyniki eksportowe Polski w pierwszym roku pandemii były jednak bardzo korzystne nie tylko na tle średniej światowej, ale także w porównaniu do krajów Grupy Wyszehradzkiej. Polska odnotowała zdecydowanie największy wzrost spośród tych gospodarek i wyraźnie umocniła pozycję handlową w regionie.

- W drugim kwartale 2020 roku rzeczywiście odnotowano spadek wartości polskiego eksportu, później jednak nastąpiło wyraźne odbicie - mówi w rozmowie dla WNP.PL prof. Małgorzata Dziembała. - To wyniki całkiem pozytywne na tle sytuacji gospodarki światowej - na tle gospodarek zachodnioeuropejskich; niektóre z nich jeszcze nie mogą odrobić tych strat związanych z pandemią.

Jak wynika z raportu, pandemia spowodowała, że przedsiębiorcy sięgnęli po elektroniczne kanały sprzedaży. Na takich ruch zdecydowało się ponad 70 procent przedsiębiorców. 

- Kiedy rozwijał się e-commerce, zakładano, że udział sprzedaży elektronicznej w całkowitej wartości sprzedaży wyniesie niewiele ponad 20 procent; co prawda dotyczyło to handlu detalicznego, ale nawet to proste porównanie pokazuje, że w kanale elektronicznym polscy eksporterzy upatrywali swej szansy na dalszą ekspansję w warunkach pandemii - mówi prof. Małgorzata Dziembała.

 

Niektóre z sektorów odnotowały spadek, dla niektórych zaś czas światowej epidemii stał się szansą, którą wykorzystali - jak m.in. branża odzieżowa. 

- Jeśli chodzi o tekstylia, to wartość eksportu rosła zarówno w Polsce, jak i na świecie. W branży odzieżowej zauważyliśmy zmianę - na rynku światowym odnotowaliśmy spadek, a na polskim - wzrost. Jest to wynikiem skrócenia łańcucha dostaw, ponieważ zaczęto szukać towarów bliżej swego rynku, ale również myślę, że ten okres "zamknięcia w domu spowodował, że chętniej zaczęliśmy szukać odzieży - podkreśla prof. Małgorzata Dziembała.

Inne branże, które czas pandemii wykorzystały, to - jak wynika z badań - branża chemiczna, farmaceutyki, urządzenia biurowe i telekomunikacyjne. Spadek dynamiki eksportu dotknął paliwa i produktów górniczych, żelaza i stali.

- W przypadku zmian struktury geograficznej polskiego eksportu towarów w czasie pandemii zachodzą przeciwstawne procesy. Z jednej strony następuje istotna dywersyfikacja kierunków sprzedaży zagranicznej - poprzez wzrost udziału krajów nienależących do grupy dziesięciu największych partnerów, a z drugiej strony - widzimy poprawę pozycji Niemiec, które już i tak są zdecydowanie największym odbiorcą polskich towarów. Pomimo wysokiej stabilności gospodarki niemieckiej, tak duży stopień koncentracji eksportu należy jednak interpretować jako czynnik osłabiający odporność polskiej gospodarki na szoki zewnętrzne -  zaznacza prof. Małgorzata Dziembała.

 

×
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,215 EUR, 0,225 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polscy eksporterzy z pandemią poradzili sobie lepiej niż Zachód

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.147.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!