Polski gigant odzieżowy "zaoszczędził" 300 ton plastiku

Polski gigant odzieżowy "zaoszczędził" 300 ton plastiku
To co jest eko, może się opłacać. Wielkim źródłem oszczędności finansowych i środowiskowych jest standaryzacja opakowań. Fot. LPP

Właściwa gospodarka opakowaniami może przynieść  firmie nieoczekiwanie duże korzyści, jednocześnie – co istotne – zmniejszając negatywne oddziaływanie na środowisko. Dowodzi tego przykład rozwiązań polskiego potentata branży odzieżowej - firmy LPP z Gdańska.

Zapraszamy do Katowic na Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki TOOLEX. Targi pod patronatem WNP.PL odbędą się 4-6 października 2022 r. - w ich ramach zapraszamy na ciekawą konferencję Nowy Przemysł 4.0. Rejestracja trwa!

  • Zmiana podwójnego opakowania towarów wysyłanych w sprzedaży internetowej, z kartonu i folii, na wyłącznie kartonowe, przyniosła w ub.r. oszczędności w zużyciu 300 ton plastiku. Do produkcji tzw. foliopaków w LPP używa się głównie surowca z recyklingu.
  • LPP dostosowuje wymiary opakowań do standardowych towarów. W ten sposób ogranicza zużycie zbędnych wypełniaczy oraz lepiej wykorzystuje pojemność środków transportu, pośrednio ograniczając emisje CO2.
  • Duże korzyści środowiskowe przynosi powtórne wykorzystanie opakowań, zarówno w e-handlu, jak i tych zbiorczych. Odzyskując 40 proc. kartonów, tylko w I połowie br. znany polski eksporter mógł zrezygnować z zakupu nowych 900 tys. sztuk opakowań, do produkcji których trzeba by było wyciąć 17 tys. drzew.

Polski producent odzieży zdecydowanie stawia na rozwój zrównoważony. A przy dużej skali wykorzystania kartonów i innych rodzajów opakowań, zmiany w organizacji ich obrotem – w tym powtórne ich użycie – przyczyniają się do ograniczenia zużycia surowców podstawowych, jakim jest celuloza, a co za tym idzie drewno. W ten sposób spółka zmniejsza zarazem emisję CO2 w łańcuchu dostaw.

LPP, jako globalna organizacja, współpracuje z ponad tysiącem fabryk odzieży w wielu krajach świata. Posiada setki sklepów stacjonarnych i internetowych na blisko 40 rynkach. To powoduje, że obszar logistyki odgrywa tak ważną rolę w działalności firmy. Od kilku już lat spółka szuka usprawnień w tej sferze. Wdrożenie takich rozwiązań sprzyja też realizacji powszechnego wyzwania, przed jakim stoi gospodarka – zmniejszania śladu węglowego.

Opakowania z recyklingu

– Od kilku lat systematycznie zmieniamy nasze opakowania wysyłkowe w sprzedaży internetowej – mówi Adam Gromadzki, specjalista ds. zakupu opakowań logistycznych LPP. – Od opakowania podwójnego, tj. kartonu z plastikowym wypełniaczem zapakowanym dodatkowo w foliową torbę, przeszliśmy w markach Reserved i Mohito, gdzie skala sprzedaży internetowej jest największa, do opakowania wyłącznie kartonowego. Sztuczne wypełniacze zamieniliśmy z kolei na papierowe, wykonane z makulatury.

Tylko w ub.r. grupa "zaoszczędziła" w ten sposób 300 ton plastiku. Od początku projektu to już 570 ton tworzywa, które nie musiało być zużyte i które nie weszło do obiegu i nie stało się odpadem.

W pozostałych trzech markach zarządzanych przez spółkę zamówienia są wysyłane w foliopakach, ale co istotne – folia do ich produkcji pochodzi w 80 proc. z recyklingu. To surowiec powstający z odpadów plastikowych.

Pudełko w sam raz

LPP zwiększa też systematycznie liczbę rozmiarów opakowań w e-commerce.

– Wcześniej opakowania do wysyłki internetowej miały niewystarczający zakres rozmiarów. W sytuacji, gdy klient robił niewielkie zamówienie, zmuszeni byliśmy pakować je do kartonu, którego wielkość mocno wykraczała poza pojemność potrzebną do zmieszczenia towaru. To powodowało z kolei konieczność zabezpieczenia produktów znaczną ilością wypełniaczy. Dziś, wprowadzając kilka do kilkunastu rozmiarów opakowań, jesteśmy w stanie niemal idealnie dopasować wielkość opakowania do zawartości. Dzięki temu ograniczyliśmy zużycie wypełniaczy, a przy tym lepiej wykorzystujemy pojemność środków transportu, w tym ciężarówek, które z naszymi paczkami trafiają do klientów. W ten sposób pośrednio ograniczamy emisje CO2 – zaznacza Adam Gromadzki.

 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polski gigant odzieżowy "zaoszczędził" 300 ton plastiku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.210.237.158
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!