Prywatni inwestorzy z branży fashion wsparli Ubrania do Oddania. Start-up pozyskał 1,5 mln złotych w rundzie pre-seed. Jego celem jest m.in przekonanie marek odzieżowych do zrównoważonej mody, na której da się zarobić.
- Start-up Ubrania do Oddania stworzył platformę fundraisingową, która łączy zbiórki odzieży używanej ze wsparciem finansowym na rzecz organizacji charytatywnych.
- Firma chce upowszechniać cyrkularny model działania i umożliwić markom modowym zarabianie na tym, co do tej pory traktowały jako odpad.
- Pozycję start-upu dodatkowo mają umacniać partnerstwa z firmami technologicznymi.
Pomysł stworzenia w Polsce cyrkularnego rynku odzieży używanej, który wpisuje się w globalne trendy, wsparło właśnie 8 prywatnych inwestorów, w tym Zofia Dzik - inwestująca w projekty ważne społecznie założycielka Humanites Institute oraz niezależny członek rad nadzorczych w wielu spółkach, m.in. CCC. W gronie inwestorów znaleźli się także Tomasz Ciąpała - założyciel i prezes marki odzieżowej Lancerto, Grzegorz Pilch - wieloletni członek zarządów m.in. Grupy VRG - marek Vistula, Wólczanka. Wśród inwestorów są też m.in. Bartosz Ciołkowski (MasterCard), Krzysztof Czuba (Aion Bank) i Łukasz Chojnowski (UnitedIdeas).
Pozyskane środki w kwocie 1,5 mln zł start-up zamierza przeznaczyć m.in. na rozwinięcie współpracy z markami odzieżowymi, zwiększenie ilości zbieranej odzieży oraz zbudowanie w Polsce sieci cyrkularnych butików second hand.
Zobacz także: Adidas inwestuje w recykling tekstyliów
- Potencjał rozwoju Ubrania do Oddania określają m.in. globalne trendy w zakresie gospodarki cyrkularnej i zrównoważonej konsumpcji odzieży oraz dynamicznie rosnąca moda na second hand, potęgowana ideami zero waste i sustainable fashion, która wystrzeliła w górę podczas pandemii i związanego nią kryzysu - podkreśla Tomasz Ciąpała, jeden z inwestorów start-upu.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego rynek odzieży używanej w Polsce wart jest blisko 6 mld złotych rocznie a w “lumpeksach” ubiera się ponad 10 mln dorosłych Polaków. Jednocześnie już teraz platforma ubraniadoddania.pl posiada więcej aktywnych użytkowników niż przed pandemią. Tylko w tym roku Polacy przekazali do ponownego obiegu za pośrednictwem UDO średnio 1,5 tony ubrań dziennie.
Sprzątanie po fast fashion
Start-up chce upowszechniać cyrkularny model działania i umożliwić markom modowym zarabianie na tym, co do tej pory traktowały jako odpad. Posłuży do tego własna sortownia i autorski proces CLEAR Sorting, który umożliwia selekcjonowanie używanej odzieży według dowolnej kategorii – marki, przeznaczenia czy grupy wiekowej. Firma chce także odbierać ze sklepów odzież ze zwrotów czy reklamacji i wprowadzać ją do ponownego obiegu po uprzednim naprawieniu i odświeżeniu. Przykład płynie już z zagranicy, na upcycling odzieży i sprzedaż ubrań second hand zdecydował się ostatnio amerykański gigant odzieży outdorowej – Patagonia.- Nie sprawimy, że branża fast fashion zacznie produkować mniej, ale pomożemy jej dostrzec wartość second hand i sprzątać po sobie. Dzięki nam każda marka odzieżowa może czerpać zyski z ponownej sprzedaży wyprodukowanych wcześniej ubrań czy obuwia i jednocześnie działać bardziej odpowiedzialnie - podkreśla Zosia Zochniak, pomysłodawczyni i współzałożycielka Ubrania do Oddania.
Czytaj również: Szybka moda - co drugi ciuch jest z tworzyw sztucznych. Alarmujący raport
Firma Ubrania do Oddania aktualnie intensywnie rozwija własną markę odzieży z upcyclingu “Love Second Chance”, sortownię w autorskim modelu CLEAR Sorting oraz fundrisingową platformę do zbiórek odzieży online. Start-up chce też lepiej zagospodarować kanał e-commerce, wprowadzając „Fair boxy”, dzięki którym klienci e-sklepów mogą spakować do kartonów po zakupach online zbędną odzież i przekazać ją do ponownego obiegu za pośrednictwem UDO.
Spółka wzmacnia też zespół ekspertów ds. zrównoważonej mody. W ostatnim czasie dołączyły do niego Katarzyna Zajączkowska - projektantka, autorka podcastu Odpowiedzialna Moda, która w UDO zajmuje się strategią mody cyrkularnej dla marek odzieżowych oraz Anna Pięta - współautorka Muda Talks i liderka zrównoważonego rozwoju według magazynu „Forbes Women”.
Pozycję start-upu dodatkowo mają umacniać partnerstwa z firmami technologicznymi, jak Electrolux, przy współpracy z którym powstał projekt „Noś dłużej”, w ramach którego powstanie sklep internetowy z wyselekcjonowaną odzieżą z drugiego obiegu oraz wakacyjny pop-up store w jednym z nadmorskich kurortów.
Start-up Ubrania do Oddania powstał w 2018 r. i obecnie zatrudnia 30 osób. Firma zbudowała platformę fundraisingową, która łączy zbiórki odzieży używanej ze wsparciem finansowym na rzecz organizacji charytatywnych. Poza platformą dla konsumentów, UDO oferuje narzędzia sustainable fashion dla marek modowych, pomoc w zbiórkach odzieży dla samorządów i gotowe rozwiązania CSR dla firm.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl