PARTNERZY PORTALU

Turbulencje uderzyły w LPP. Potrzebne zmiany

Turbulencje uderzyły w LPP. Potrzebne zmiany
Gruntowne zmiany modelu biznesowego LPP są ograniczone - ze względu na warunki konkurencyjne w branży odzieżowej. Na zdjęciu Przemysław Lutkiewicz Fot. LPP

- Bieżący rok upłynie pod znakiem dalszych turbulencji w logistyce, co wymusza modyfikację strategii naszego działania. Gruntowne zmiany modelu biznesowego są jednak ograniczone - ze względu na specyficzne warunki konkurencyjne w branży odzieżowej - mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP ds. finansów, controllingu, audytu wewnętrznego, relacji inwestorskich i nadzoru nad spółkami zagranicznymi Grupy Kapitałowej LPP.

  • Grupa LPP współpracuje z ponad 1100 dostawcami materiałów i szwalniami, głównie w Azji. Destabilizacja w łańcuchu logistycznych w 2021 r. przejawiała się w dużych opóźnieniach dostaw wyrobów gotowych do magazynów LPP oraz w 3-4-ro krotnym wzroście kosztów transportu - w porównaniu z 2019 r.
  • Wszyscy główni konkurenci zachodni LPP też produkują głównie w Azji, polska grupa odzieżowa nie zakłada zatem tworzenia odrębnego modelu biznesowego i przenoszenia produkcji do Europy. Problemy logistyczne łagodzi m.in. znajdując alternatywne trasy i środki transportu, budując większą sieć magazynów i gromadząc w nich większe zapasy wyrobów gotowych.
  • Rozmowa jest częścią wspólnego projektu Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC) oraz ING Banku Śląskiego. Kompleksowy raport dotyczący wpływu zaburzeń w łańcuchach dostaw na gospodarkę i działające w Polsce firmy zostanie zaprezentowany w kwietniu 2022 r. jako część kampanii EEC. Tematyka raportu będzie przedmiotem jednej z debat EEC Trends (20 stycznia 2022 r.).

Czujecie się ofiarą zakłóceń w światowej logistyce?


Przemysław Lutkiewicz:
- O, tak. Nasz biznes polega na tym, że wzornictwo i myśl modowa powstają w polskich biurach projektowych w Gdańsku, Warszawie i Krakowie. Odzież natomiast szyją dla nas zakłady produkcyjne za granicą, niemal wyłącznie w Azji.

Współpracuje z nami ponad 1100 dostawców materiałów i wyrobów gotowych. Ze względu na odległości od nich, uzależnieni jesteśmy od globalnych łańcuchów dostaw na dobre i złe. Od dwóch lat niestety - na złe...

Co było doraźnie najbardziej dotkliwe w pogorszeniu jakości działania logistyki?

- Produkty z zakładów szyjących dla nas wożone są głównie drogą morską, a po przeładunku w portach trafiają transportem lądowym do naszych magazynów w Europie Środkowej. Stamtąd z kolei towary rozwożone są do naszych sklepów stacjonarnych lub do klientów detalicznych, jeżeli mówimy o e-handlu.

Destabilizacja w łańcuchu dostaw zapoczątkowana w 2020 r. nasiliła się w 2021 r.; polegała na permanentnym braku miejsc (slotów) na statkach i braku pustych kontenerów, na dużych opóźnieniach w załadunku towarów, a następnie ich rozładunku w portach docelowych.

W sumie kumulacja tych problemów spowodowała, że notowaliśmy znaczące opóźnienia w dostawach, a nawet dłuższe przerwy. A dla nas kluczowe jest to, by odzież trafiała na rynek systematycznie i non stop - wraz z porami roku i zmieniającymi się potrzebami klientów.

O jakich opóźnieniach dostaw w stosunku do harmonogramów mówimy?

- Obecnie to opóźnienia „tylko” dwu-trzytygodniowe, co w naszej branży jest jednak dużą zwłoką. Zdarzały się sytuacje, że np. kolekcja kurtek wiosennych docierała do naszych sklepów gdy już dawno minął sezon, więc część z nich nie znalazła nabywców, bo wchodziliśmy w okres letni...

 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Turbulencje uderzyły w LPP. Potrzebne zmiany

  • Pan Tadeusz 2022-01-14 09:44:02
    Pamiętam LPP i markę REESERVED, kiedy to wchodziła na rynek i budowała swoją pozycję, pierwsze sklepy i ubrania, które wówczas były ciekawe, z dobrych materiałów i naprawdę wyglądały ładnie. Obecnie po kiepska jakość, nieciekawa moda i ślepe podążanie za rynkiem i konkurencją. Ubrania produkowane na jeden sezon. Brak własnych rozwiązań. Polska, która przez wiele lat była krajem o dużej tradycji szwalniczej, został tylko krajem gdzie się projektuje, a produkcja pozostaje w Azji. Słabo. Być może LPP i marka REESERVED powróci do swoich korzeni i będzie w stanie stworzyć faktycznie nową markę opartą o dobre praktyki, które kiedyś były stosowane.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.98.96
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!