PARTNERZY PORTALU

Ireneusz Borowski: wpływ postępu technicznego na transformację cyfrową jest przeceniany

Ireneusz Borowski podkreśla, że cyfryzacja nie oznacza eliminacji ludzi z fabryk. fot.mat.pras.

- Dla przedsiębiorców jest to ostatni dzwonek, żeby zdążyć z pomyślnie przeprowadzoną cyfryzacją - twierdzi w rozmowie z WNP.PL Ireneusz Borowski, menedżer na Polskę w firmie Dassault Systèmes. Jego zdaniem w transformacji cyfrowej nie należy się skupiać jedynie na technologiach.

  • Ireneusz Borowski uważa, że transformacji cyfrowej muszą towarzyszyć zmiany organizacyjne w firmach.
  • Jego zdaniem należy burzyć "silosy", które zaburzają wewnętrzną komunikację w przedsiębiorstwach.
  • Ireneusz Borowski przestrzega przedsiębiorców z Polski i Europy przed szybko zmieniającą się sytuacją w Chinach.

Jesteśmy świadkami postępującej cyfryzacji przemysłu. Jaka jest skala tego zjawiska i związanych z nim wyzwań, które stoją przed firmami?

- Cyfryzację przemysłu można dziś rozpatrywać na kilku poziomach. Po pierwsze obserwujemy daleko idącą transformację związaną z cyfryzacją. Niektórzy mówią tu o nowej rewolucji przemysłowej, ale ja uważam, że bardziej właściwym określeniem jest renesans przemysłowy. Innowacyjne technologie, które zmieniają sposób, w jaki się komunikujemy i prowadzimy biznes, są bowiem okazją do odnowienia przemysłu, zwłaszcza mam tu na myśli przemysł w Europie.

Żyjemy już niewątpliwie w erze cyfrowej i zwracamy dużą uwagę na technologie. Niemniej uważam, że przeceniamy wpływ postępu technicznego na sam proces transformacji cyfrowej. Moim zdaniem jest on mniejszy, niż nam się wydaje.

Skąd taki wniosek?

- Mój pogląd opieram na konkretnych badaniach: firma IDC przeprowadziła badanie rynku niemieckiego odnośnie wyzwań związanych z transformacją cyfrową. Okazało się, że 90 proc. respondentów potwierdziło, iż zbyt wiele czasu traci się na koordynację wewnętrzną firm, na komunikację między pracownikami i działami.

Oznaczałoby to, że mimo posiadania wielu zaawansowanych technologii, firmy i tak tracą wiele czasu na wewnętrzną koordynację procesów, przez co nie wykorzystują w pełni swojego technologicznego potencjału. I stanowi to dziś istotną barierę. Nie tyle więc musimy dziś opracowywać nowe technologie, co odnawiać struktury przedsiębiorstw, ich sposób działania.

Im większa firma, tym zwykle większy jest to problem. Poszczególne działy nie do końca komunikują się ze sobą, co tworzy dysonans i powstawanie struktur, które określiłbym mianem "silosów". Co z tego, że jeden dział wdrożył jakieś bardzo wyspecjalizowane, niszowe rozwiązanie, skoro z pochodzących od niego danych nie skorzystają już inne działy? W skali całego przedsiębiorstwa nie ma z tego żadnych korzyści.

Co więc należy zrobić, by tę sytuację zmienić?

- Przede wszystkim warunkiem powodzenia cyfryzacji jest jej ukierunkowanie na człowieka. Firmy potrzebują liderów, którzy będą motywować zespoły do efektywnego stosowania technologii.

Nie możemy ulegać złudzeniu, z którym często mamy do czynienia, że cyfryzacja oznacza eliminację ludzi z fabryk. Błędne jest wyobrażenie, że hala produkcyjna będzie działała samodzielnie, pod monitoringiem zaledwie dwóch nadzorców i nikt więcej nie będzie już potrzebny.

Oczywiście systemy informatycznie wielokrotnie przewyższają człowieka w prostych, powtarzalnych obliczeniach i czynnościach. Prostsze prace mogą wykonywać maszyny, niemniej człowiek jest elementem nadrzędnym, który jest odpowiedzialny za kreatywne zadania, kontrolę jakości i ostatecznie podejmuje decyzje. Jest wiele obszarów, w których żaden robot i żadna technologia nas nie zastąpią.
×

KOMENTARZE (1)

  • Bartłomiej 2019-09-30 12:23:34
    To znaczy ile dokładnie ci przedsiębiorcy mają czasu żeby zdążyć tydzień, miesiąc, rok czy 10 lat?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.249.234
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!