PARTNERZY PORTALU

Zachętami podatkowymi chcą skłonić firmy w Polsce do robotyzacji

Polski przemysł niezbyt chętnie korzysta z robotów. Fot. Shutterstock, Inc.

Na koniec 2018 roku w Polsce pracowało nieco ponad 13,6 tys. robotów przemysłowych, z czego 39 proc. z nich funkcjonowało w branży motoryzacyjnej. To znacznie mniej niż u naszych sąsiadów, choć tempo instalacji nowych maszyn mamy podobne. Sytuację mogą poprawić zachęty podatkowe.

  • Polska pod względem poziomu robotyzacji przemysłu odstaje nie tylko od Niemiec, ale tez od Czech czy Węgier.
  • Na tle sąsiadów wypadamy za to nieźle pod względem procentowego rocznego przyrostu nowych maszyn.
  • Polski Instytut Ekonomiczny uważa, że Polska powinna zastosować rozwiązania podatkowe zachęcające do przedsiębiorstwa do robotyzacji.

Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego "Drogi do przemysłu 4.0. Robotyzacja na świecie i lekcje dla Polski", w 2018 roku w Polsce działały 13 632 roboty przemysłowe. Dla porównania w mniejszych Czechach było 17 603 robotów przemysłowych, a w Niemczech - 215 795. Z robotów korzysta 6 proc. polskich przedsiębiorstw, a tylko w 2018 roku ich liczba wzrosła o 17,5 proc.

Czytaj także: Szwajcarzy sprzedali swoje roboty do Korei Północnej?

W Polsce na 10 tys. pracowników w przetwórstwie przemysłowym przypadają 42 roboty. Pod tym względem przegrywamy nie tylko z europejskim liderem, Niemcami (338 robotów), lecz także z Czechami (135) oraz Węgrami (84). Nasz wynik jest niższy także od średniej światowej, która wynosi 99 robotów.

W latach 2010-2018 nie odstawaliśmy natomiast od sąsiadów pod względem rocznej dynamiki przyrostu robotów. U nas wyniosła ona średnio 19 proc., podczas gdy w Czechach 18,7 proc., a na Słowacji 19,5 proc. Wyraźnie prześcigają nas w regionie tylko Węgrzy - którzy zanotowali wzrost na poziomie 25,2 proc.


- Robotyzacja powinna być niezbędnym elementem strategii rozwojowej przedsiębiorstw na najbliższe lata - przekonuje Ignacy Święcicki, kierownik Zespołu Gospodarki Cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Czytaj również: W robotyzacji Czesi, Węgrzy i Słowacy biją na głowę Polaków

- Do jej wdrażania zmuszą nas zarówno czynniki demograficzne i technologiczne, jak i rosnące koszty pracy oraz konieczność nadrobienia dystansu do liderów gospodarczych - dodaje.

Według PIE korzyść wdrażania robotów przemawiają także liczby. Zgodnie z danymi Instytutu aż 83 proc. firm, które zdecydowały się na taki ruch w ostatnich latach, zwiększyło skalę produkcji. Ponadto 67 proc. zauważyło spadek kosztów produkcji, a 33 proc. z nich zaczęło zwiększać sprzedaż za granicę.

- Stosunkowo niski poziom robotyzacji w Polsce może wynikać po części z niskich kosztów pracy - uważa Jacek Grzeszak, analityk PIE.

- Na koniec 2018 r. średnie płace w polskim przemyśle wyniosły 9,9 euro za godzinę i były jednymi z najniższych w Europie. Obserwujemy jednak dynamiczny wzrost płac, a co za tym idzie też kosztów pracy. W okresie od 2016 do 2018 r. wzrosły one o 16,5 proc. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw polegająca na stosunkowo taniej sile roboczej będzie więc malała z roku na rok - dodaje.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zachętami podatkowymi chcą skłonić firmy w Polsce do robotyzacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.60.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!