PARTNERZY PORTALU

Afryka jest nadal atrakcyjnym kontynentem dla biznesu. KGHM, Azoty i Ursus spróbowały

Choć globalne spowolnienie gospodarcze wpływa na sytuację w Afryce, wiele krajów tego kontynentu jest nadal najdynamiczniej rozwijającymi się na świecie, z tempem wzrostu po 5-6 proc. Duże szanse mają tam polskie firmy z sektorów spożywczego, telemedycznego i medycznego, finansowego, szeroko pojętych rozwiązań edukacyjnych - mówi w rozmowie z WNP.PL dr Anna Masłoń-Oracz, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Dr Anna Masłoń-Oracz podkreśla, że według ostatnich danych Banku Światowego Afryka jest najdynamiczniej rozwijającym się kontynentem.

- Z pewnością duże wpływy ma tam kilka państw, a silną ekspansję wykazują Chiny, Rosja i Turcja - zwraca uwagę.

Przypomina wystąpienie doradcy prezydenta Trumpa Johna Boltona i jego wykładnię nowej amerykańskiej polityki w Afryce. Ma ona nagradzać sojuszników handlem i inwestycjami, a sprzymierzonych z "wrogami Ameryki" - karać.

- Czekamy na dalszy rozwój tej sytuacji - mówi Masłoń-Oracz.

Wskazuje, że kilka krajów afrykańskich w szczególny sposób przyciąga eksporterów i inwestorów zagranicznych. Wśród nich wysuwa się na czoło Rwanda - kraj w Afryce Wschodniej, gdzie jest obecnych np. wiele firm z niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym Volkswagen.

Według Anny Masłoń-Oracz do niedawna sztandarowymi przykładami polskich firm, które zdecydowały się na dużej skali inwestycje w Afryce, były KGHM, Grupa Azoty i grupa Ursus. Z różnych powodów poniosły fiasko (Ursus czeka na realizację kontraktów). Wspólnym mianownikiem ich porażki jest to, że kraje afrykańskie – ba, nawet regiony w największych z nich – bardzo różnią się między sobą i nie można przenosić doświadczeń zdobytych w jednym z nich do drugiego.

- Ale to nie jedyne polskie przedsiębiorstwa tam obecne - podkreśla Masłoń-Oracz. - Szczególnie silnie są reprezentowane firmy z sektorów metalurgicznego i spożywczego, w tym wiele młodych. To one będą budowały w przyszłości pogłębione relacje dwustronne.

Ocenia, że w ciągu roku zdecydowanie poprawiła się pomoc informacyjna dla polskich firm ze strony starych i nowych zagranicznych biur handlowych PAIH na kontynencie afrykańskim.

O tych sprawach będziemy dyskutować podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w dniach 13-15 maja w Katowicach. Przewidzieliśmy trzy sesje poświęcone rozwojowi poszczególnych branż i sektorów w Afryce i temu, w jaki sposób tę ekspansję można właściwie zaplanować.
×
  • Nigeria

    Przelicz walutę
  • naira (NGN)

  • 1,259 złoty (PLN)

    0,295 EUR, 0,327 USD

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Afryka jest nadal atrakcyjnym kontynentem dla biznesu. KGHM, Azoty i Ursus spróbowały

  • Arek 2019-04-15 21:40:20
    Fajny artykuł o niczym ...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.131.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!