Uzbekistan i Rosja są w końcowej fazie przygotowania projektu Agroexpress. Inicjatywa ta ma zapewnić regularne i szybkie dostawy produktów rolnych pociągiem chłodniczym na trasie Taszkent-Moskwa. Tym samym składem Rosjanie będą eksportować własne produkty rolno-przemysłowe do Uzbekistanu, prawdopodobnie m.in. mąkę i mięso.
Kilka miesięcy temu władze rosyjskie zapowiadały, że w przypadku sukcesu projektu pilotażowego opracują jego rozszerzenie na Tadżykistan i inne republiki środkowoazjatyckie. W związku z gwałtownym wzrostem cen żywności 9 sierpnia br. prezydent Rosji Władimir Putin polecił rządowi podjęcie działań w celu zwiększenia importu produktów rolnych do kraju z tzw. bliskiej zagranicy. Póki co głównymi odbiorcami produkcji rolnej Uzbekistanu są jego sąsiedzi: Kazachstan i Kirgistan.
Pierwsza pilotażowa dostawa świeżych owoców i warzyw z Uzbekistanu ma nastąpić już w listopadzie, natomiast regularnie dostawy mają być realizowane już od grudnia br. W ramach prac przygotowawczych opracowano procedury płynnego, szybkiego przewozu towarów, specjalne warunki taryfowe dla przewozów kolejowych. Informacja na temat stanu prac nad projektem została zamieszczona na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego Federacji Rosyjskiej po spotkaniu szefa tego resortu - Maksyma Reszetnikowa z wicepremierem - ministrem inwestycji i handlu zagranicznego Uzbekistanu Sardorem Umurzakovem, które odbyło się w stolicy Uzbekistanu 26 września 2021 r. Dotychczas wszystkie dostawy owoców i warzyw pomiędzy obu krajami były realizowane transportem drogowym, co generowało wysokie koszty transportu.
We wrześniu 2019 r. AO RŻD Logistyka (Koleje Rosyjskie Logistyka SA) wysłały pierwszy Agroexpress do Chin. Dotarcie do odbiorców chińskich z produktami spożywczymi przy pomocy transportu kolejowego ma w zamierzeniach rosyjskich dać tamtejszym eksporterom przewagę konkurencyjną nad firmami europejskimi i amerykańskimi operującymi przez chińskie porty morskie.
Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma