Ambasador Japonii radzi Polsce: ostrożnie dobierajcie gospodarczych partnerów

- Świat jest znacznie większy niż Europa - mówi Akio Miyajima, ambasador Japonii w Polsce. Jego zdaniem środek ciężkości w globalnym układzie sił przesuwa się stopniowo w kierunku państw azjatyckich. - Jeśli Polska chce z tego skorzystać, musi dobrze zrozumieć ten wzorzec zmian - dodaje.

  • - Japonia mogłaby być znakomitym partnerem Polski w różnych obszarach, jak chociażby transformacja energetyczna, ale również w obszarze motoryzacji czy technologii jądrowych - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego ambasador Japonii.
  • Odnosząc się do konkretnych form współpracy między Polską i Japonią, Akio Miyajima przypomniał przykłady japońskich firm, które od lat z powodzeniem funkcjonują nad Wisłą. Toyota już od 20 lat jest obecna w Polsce, a ponad 300 japońskich firm poszło w jej ślady.
  • - Ludzie stanowią największy atrybut Polski - uważa ambasador Miyajima.
Japonia od lat należy do największych i najzamożniejszych gospodarek świata. Obecnie to trzecia gospodarka świata, dziewięciokrotnie większa niż gospodarka Polski. Dlatego, na co zwracał uwagę podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego ambasador Japonii w Polsce Akio Miyajima, nie należy ignorować Japonii.

- Świadczyłoby to o braku zrozumienia tego, co się dzieje obecnie na arenie międzynarodowej - mówił Akio Miyajima.

Jego zdaniem w Europie wciąż dominuje swojego rodzaju europocentryzm, tymczasem świat jest znacznie większy.

- Widzimy, że ten środek ciężkości w globalnym układzie sił przesuwa się stopniowo w kierunku państw azjatyckich. Jeśli Polska chce z tego skorzystać, musi dobrze zrozumieć ten wzorzec zmian i wykorzystać tę dynamikę - mówił ambasador Japonii, dodając, że Polska musi z dużą ostrożnością dobierać swoich partnerów, poszukiwać ich wśród państw, które wyznają podobne wartości.

Japonia może pomóc w transformacji

- Japonia mogłaby być znakomitym partnerem Polski w różnych obszarach, takich jak chociażby transformacja energetyczna, ale również w obszarze motoryzacji czy technologii jądrowych. Mamy rozległą sieć kontaktów ze Stanami Zjednoczonymi, Chinami, innymi państwami azjatyckimi i jesteśmy tu w stanie Polsce pomóc - dodał ambasador.

Odnosząc się do konkretnych form współpracy między Polską i Japonią, Akio Miyajima przypomniał przykłady japońskich firm, które od lat z powodzeniem funkcjonują nad Wisłą. Toyota już od 20 lat jest obecna w Polsce, w sumie już ponad 300 japońskich firm poszło w jej ślady.

To, co najmocniej przyciąga japońskich inwestorów, to z pewnością duże zasoby utalentowanej kadry.

- Ludzie stanowią największy atrybut Polski. Japońscy inwestorzy, którzy zdecydowali się zainwestować w Polsce, są bardzo zadowoleni z tego, jak kształtują się tu ich relacje, jak wygląda praca zespołowa. Jednak obecnie, myśląc o nowych inwestycjach, trzeba patrzeć znacznie szerzej, przewidując to, co się wydarzy na przestrzeni 5-10 lat - mówił ambasador Japonii w Polsce, podkreślając, że już w tej chwili widoczne są problemy niedoborów kadrowych.

Dla inwestorów z Japonii ważne będzie również to, jak Polska poradzi sobie z transformacją energetyczną. To na pewno będzie miało również przełożenie na decyzje biznesowe inwestorów japońskich.

Polsce jednak sprzyja aktualna sytuacja na globalnych rynkach. Popandemiczne zaburzenia w łańcuchach dostaw skłaniają firmy do przenoszenia produkcji bliżej rynków zbytu. Położenie Polski w samym środku Europy ma tu niebagatelne znaczenie.

- Na razie nasze relacje są dobre, ale proszę tego nie brać za pewnik, ponieważ konkurencja jest zaciekła. Dlatego trzeba myśleć o poprawie środowiska biznesowego w Polsce - mówił Akio Miyajima.

W dalszej części rozmowy o tym, jak Polska mogłaby skorzystać z doświadczeń Japonii w obszarach technologii atomowych czy wodorowych. Ambasador zdradza także, jak wyglądały jego pierwsze miesiące spędzone w Polsce.

 

×
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,589 złoty (PLN)

    0,780 EUR, 0,880 USD

KOMENTARZE (24)

Do artykułu: Ambasador Japonii radzi Polsce: ostrożnie dobierajcie gospodarczych partnerów

  • Promil 2021-11-06 07:12:43
    Polska wybiera partnerów na chybił ,trafił....zresztą to partnerzy wybierają Polskę patrząc ile można na tym zarobic
    • Kropek 2021-11-07 16:49:59
      No trudno żeby wybierali pod kątem ile można stracić.
  • Zulus 2021-11-05 09:32:02
    Tak zgadzam się. Powinniśmy otworzyć się na 2 lub już 1 gospodarkę świata czyli Chiny. Może dogadać się i niech u nas wybuduje 2 fabryki samochodów. 1 konkurencja dla daczi a 2 dla skody, volcwagen. Przy wsparciu naszego rządu i dobrej jakości a wiemy że Chińczycy potrafią zrobić coś super w wyjątkowo niskiej cenie, za kilka lat samochody z Polski mogą zabić inne marki.
  • Abra 2021-11-05 08:56:54
    Coś mi się wydaje że to jest krzyk Japonii. To kraj szybko się starzejący, więc szukają kasy do seniorów. Co tam Toyota. Koreanczycy robia w PL większe inwestycje więc to taki skowyt Japonii. Nie mogą nam zaoferować nic. Poza tym że doją nas jak Niemcy wmawiając że ich produkty są tak dobre że biedny polak musi za nie zapłacić 4 x więcej. Badałem rynek klimatyzatorów i elektroniki i tak to wyglądało że cenny u nas były x razy większe niż w Japoni.
    • Tymek 2021-11-07 16:20:46
      w Polsce ceny sa wyzsze sa wyzsze CLA na UE + VAT 23%, do tego transport morski jest dluzysz niz z chin do Japonii, i technologia jest albo niemiecka albo japonska albo koreanska. w JAP i USA jest 110napiecie wiec nie produkuja duzo sprzetu w 220v. Japonia poszukuje specjalistow a ich potrzeba 5 mln a nie 40. Tania sile robocza maja z tajlandii i z chin.
    • Kropek 2021-11-07 16:59:42
      Skowyt? To jest właśnie ten brak zrozumienia. Japońskie firmy często istnieją od XIX wieku. Przerwały upadek imperium, okupację amerykańską, bańkę lat 80tych etc. Bo w przeciwieństwie do wielu krajów są to stricte prywatne, ba często wręcz rodzinne firmy. Porównywanie ich do Korei gdzie rząd macza paluchy w praktycznie każdej większej firmie jest nieporozumieniem. Pamiętasz taką firmę jak Daewoo? No właśnie. Jeśli firma japońska ma kryzys to najczęściej w wyniku zbyt bliskiej współpracy z czymś z Europy czy USA, patrz Nissan.
  • Nergal 2021-11-05 07:29:46
    Wielki szacunek dla Japonii, ale wolałbym współpracę z Koreą
  • Michał 2021-11-04 21:33:05
    Współpraca z Japonią? Co polskie firmy mogą wyeksportować do Japonii i zdobyć 5 - 10 % rynku w swojej branży? Co można sprowadzać z Japonii i sprzedawać z dużym powodzeniem w Polsce? Takie same pytania postawmy sobie w stosunku do Chin. Gospodarka jest jak woda a ludzie wiedzą jak zarabiać pieniądze. Dwie czy sześć fabryk toyoty wiosny nie zrobią. Pieniądze do budżetu i dobrobyt robi klasa średnia.
    • Piotrek 2021-11-05 06:56:54
      Dobrobyt wypracowywuja robotnicy a nie nie biurwy.
      • Tomek 2021-11-05 08:14:41
        Komuniści też tak mówili.
      • Bajkopisarz 2021-11-05 21:13:14
        Ta dobrobyt i robotnicy pfff... Proszę Cię komuna już dawno się skończyła mamy XXI w. więc motorem napędowym gospodarki jest dobrze prosperująca klasa średnia. Popatrz na zachód a najlepiej na Chiny. U nas robotnicy tak dobrze dają sobie radę, że zamykają nie rentowne kopalnie i fabryki a wiesz czemu? Bo dziś największym kosztem prowadzenia działalności jest człowiek. Niemiecka klasa średnia projektuje produkty i zarabia kokosy a biedny polski robol haruje dzień w dzień za miskę ryżu aby ten produkt stworzyć i mamy grosze z tego. Tak to funkcjonuje kolego.
    • Jan 2021-11-05 09:26:26
      Robotnicy to koszty, w dobie automatyzacji na szczęście coraz mniejsze.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.81.89.248
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!