PARTNERZY PORTALU

Ameryka Łacińska to wciąż terra incognita dla polskich przedsiębiorców

Debata pt. "Forum Polska-Ameryka Łacińska" podczas EEC 2019. fot. PTWP
  • PTWP - Portal Spożywczy
    Autor: PortalSpożywczy.pl
  • Dodano: 10-06-2019 20:20

Region Ameryki Łacińskiej postrzegany jest jako odległy i odmienny kulturowo, nierzadko przez pryzmat stereotypów z filmów i seriali. Choć są to rynki wymagające, warto aby biznes skorzystał z doświadczeń polskich firm, które już dziś inwestują np. w Ameryce Południowej i wsparcia odpowiednich agencji. Na rynkach Ameryki Łacińskiej jest także miejsce na polską żywność - to wnioski płynące z debaty pt. "Forum Polska-Ameryka Łacińska" podczas EEC 2019.

We wstępie do debaty prowadząca dyskusję Beata Wojna, ambasador Polski w Meksyku w latach 2014-2018, zauważyła, że do Ameryki Łacińskiej trudno dotrzeć - w sensie biznesowym - Polakom i polskim firmom, jak również w drugą stronę - Polską rzadko interesują się biznesmeni z tamtego rejonu świata.

- Mimo że łączy nas ten sam krąg kulturowy, a wielu potomków Polaków mieszka w różnych krajach Ameryki Łacińskiej, wciąż występuje wiele problemów i trudności. Brakuje na przykład cierpliwości polskich przedsiębiorców. Różnice w kulturze biznesowej sprawiają, że Polacy łatwo rezygnują. Roczny handel Polski z Meksykiem ma wartość jednego dnia handlu Meksyku z USA. Dla porównania roczny handel Francji z Meksykiem to 6 dni, a Niemiec już 30 dni. Oczywiście dominacja USA jest ogromna, ale patrząc na Niemców, ale także na Czechów i Węgrów widzimy, że można robić więcej - dodała.

Adrian Malinowski, zastępca dyrektora Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii przyznał, że patrząc na stan obecny, ambicje wobec wymiany handlowej Polski z Ameryką Łacińską powinny być większe.

- Wymiana handlowa z Ameryką Południową stanowi 1,5-1,9 proc. całkowitej wymiany handlowej Polski. Trzeba sobie powiedzieć jasno: Ameryka Łacińska to wciąż "terra incognita" dla polskich przedsiębiorców, zarówno pod katem inwestycyjnym, jak i eksportowym. Są oczywiście pewne wyjątki, ale musimy jeszcze więcej niż w pozostałych przypadkach pracować nad naszym wizerunkiem, świadomością rynków, pokazywać jak duże są możliwości i potencjał do współpracy - dodał.

Malinowski zauważył, że naszym największym partnerem w Ameryce Łacińskiej jest Meksyk, z którym mamy bliskie relacje, a następnie Brazylia, co daje nam perspektywę do rozmowy o dużych możliwościach rozwoju.

- Polski rząd wyznaczył główne kierunki rozwojowe pod kątem ekspansji. Są to Azja i Afryka, natomiast absolutnie już teraz musimy myśleć jak wchodzić na rynki Ameryki Południowej i Środkowej. Sprzyja nam bliskość kulturowa i dobre zrozumienie między naszymi cywilizacjami. Jednak w dalszym ciągu w opinii wielu przedsiębiorców jest to odległa kraina, dużo bardziej odległa niż totalnie obca nam kulturowo Azja, do której ciągniemy drzwiami i oknami. Możemy też znaleźć pozytywne aspekty. Do Ameryki Południowej eksportujemy produkty wysokomarżowe i wysoko przetworzone. Co do zasady nie eksportujemy tam żywności czy surowców, ale maszyny, części pojazdów, usługi Fintech rozwiązania ICT, mobilne i IT. Mamy tutaj dobre doświadczenia i jesteśmy dobrze postrzegani na świecie. KGHM zainwestował w Chile 4,2 mld dolarów, obecne są takie firmy jak Boryszew czy AC Stag - podsumował.

Przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju zauważył, że import do Polski z krajów Ameryki Łacińskiej jest zdecydowanie wyższy - różnica w saldzie wynosi 2,4 mld dolarów. Importujemy głównie surowce i żywność.

Więcej w serwisie Portalspozywczy.pl
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.189.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!