Armenia stawia na turystykę i szuka inwestorów

Armenia stawia na turystykę i szuka inwestorów
Kościół Khor Virap z Górą Ararat w tle, Armenia. Fot. Shutterstock

Planuje poważne projekty. Ze względu na ograniczone fundusze ich realizacja zależy od krajowych i zagranicznych inwestorów.

  • Wysoki wzrost gospodarczy zapewniła Armenii produkcja przemysłowa (12,6 procent), handel (14 procent), usługi (14,4 procent wzrostu) i budownictwo (2,2 procent wzrostu). Jedynie rolnictwo odnotowało w 2017 r. spadek o 3 procent.
  • Mimo zaskakujących wskaźników za ubiegły rok sytuacja makroekonomiczna kraju jest trudna.

Dług publiczny krajowy i zagraniczny rośnie. Do końca 2018 r. osiągnie 60 procent PKB w porównaniu z 55,1 procent w 2017 r. i 44,2 procent w 2015 r. Wskaźnik ubóstwa w kraju wynosi prawie 30 procent. Zamknięte granice z sąsiadującym z Azerbejdżanem i Turcją w wyniku nierozwiązanego konfliktu geopolitycznego o region Górskiego Karabachu znacznie utrudniają rozwój gospodarczy, a przede wszystkim skuteczną integrację Armenii z rynkiem międzynarodowym. Armenia nie weszła także do Partnerstwa Wschodniego i nie korzysta z preferencji celnych w dostępie do rynku unijnego.

Rządowy program na lata 2017-2022 obejmuje cały pakiet środków mających na celu znaczną poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej (zakładanie firm, przepisy podatkowe i celne), zwiększenie eksportu towarów i usług (do 45 procent PKB), przyspieszenie pozyskiwania inwestorów i przyspieszenie redukcji ubóstwa. Celem programu do 2022 roku jest osiągnięcie średniorocznej stopy wzrostu PKB wynoszącej 5 procent.

Słaba skłonność do inwestowania jest jednym z głównych problemów gospodarki armeńskiej. W latach 2011-2016 nakłady majątkowe kurczyły się średnio o 7 procent rocznie w ujęciu realnym i w 2016 roku wyniosły zaledwie 854 mln USD. Bilans handlowy wykazuje około 1 mld USD deficytu. Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych zmniejszył się o połowę w latach 2015 i 2016 do mniej niż 140 mln USD w porównaniu z poprzednimi dwoma latami. Od drugiej połowy 2017 r. odnotowano nieznaczny wzrost inwestycji w wysokości około 220 mln USD. Rząd oczekuje wyraźnej zmiany sytuacji w 2018 roku. Spodziewane inwestycje o wartości około 1 mld USD obejmują międzynarodowe finansowanie projektów infrastrukturalnych, pierwsze projekty nowych funduszy inwestycyjnych oraz inicjatywy promujące rozwój przedsiębiorczości i turystykę.

Miliard dolarów z turystyki rocznie


Jednym z filarów gospodarki jest turystyka. Armenia ze swoimi niezwykłymi atrakcjami kulturowo-historycznymi i krajobrazowymi, a także korzystnymi warunkami klimatycznymi dla turystyki pieszej, uzdrowiskowej, narciarskiej i ekoturystyki, dysponuje dużymi, ale jak dotąd niewielkimi środkami przeznaczonymi na rozwój turystyki.

Ruch turystyczny wzrósł w 2017 r. o 18,7 procenta. Według danych służb granicznych w 2017 r. Armenię odwiedziło około 1,5 mln zagranicznych gości (Armenię zamieszkuje 2,9 mln mieszkańców). Z tego około 660 tys. osób podróżowało do kraju w celach turystycznych. Zarówno liczba odwiedzających, jak i turystów wzrosła o jedną piątą w stosunku do roku 2016. W ciągu ostatnich pięciu lat (od 2013 r. do 2017 r.) Armenia odnotowała średni roczny wzrost liczby odwiedzających o 12,6%. Rząd spodziewa się co najmniej 2,2 mln gości w 2020 roku i do 2,7 mln w 2025 roku. Obywatele z ponad 60 krajów, w tym Polski, podróżują bez wizy lub w ramach uproszczonej procedury wizowej.

 

×
  • Armenia

    Przelicz walutę
  • dram (AMD)

  • 0,813 złoty (PLN)

    0,176 EUR, 0,207 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Armenia stawia na turystykę i szuka inwestorów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.144.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!