PARTNERZY PORTALU

#Azjatech: Pierwsze samoloty pasażerskie ARJ21 dostarczone dużym chińskim liniom lotniczym

#Azjatech: Pierwsze samoloty pasażerskie ARJ21 dostarczone dużym chińskim liniom lotniczym
ARJ21 zabiera na pokład 78-90 pasażerów i jest chińskim odpowiednikiem Embraera 170, czy Boeinga 717. Fot. Markus Mainka / Shutterstock.com

Rozwijany w cieniu C919 nieduży samolot pasażerski komunikacji regionalnej COMAC ARJ21 odnotował istotny sukces. Po kilku latach eksploatacji przez lokalne linie lotnicze, 28 czerwca po jednym samolocie odebrały Air China, China Eastern i China Southern, czyli trzech największych chińskich przewoźników.

Samoloty obsługują połączenia między Pekinem, Szanghajem i Kantonem. Każda z wymienionych linii zamówiła 35 maszyn. Do końca tego roku przewoźnicy mają odebrać jeszcze po dwa samoloty, a całość dostaw powinna zostać zrealizowana do końca roku 2024. COMAC twierdzi, że zdobył już zamówienia na około 600 samolotów od ponad 20 klientów, aczkolwiek z całą pewnością można potwierdzić zamówienia na 400 egzemplarzy.

ARJ21 zabiera na pokład 78-90  pasażerów i jest chińskim odpowiednikiem Embraera 170, czy Boeinga 717. Został oblatany w roku 2008, a w 2016 rozpoczął regularne rejsy w barwach Chengdu Airlines. Od tamtej pory dostarczono 32 samoloty, latające na trasach między 55 miastami.

Do tej pory wyłącznym użytkownikiem ARJ21 były chińskie lokalne linie lotnicze: Chengdu Airlines, Jiangxi Air, Urumqi Air i Genghis Khan Airlines. Dobre wyniki dotychczasowej eksploatacji i cena rzędu 40 milionów dolarów za sztukę zachęciły do zakupów nie tylko dużych krajowych przewoźników, ale także klientów zagranicznych, wśród których znalazły się m.in. Lao Airlines z Laosu, Merkukh Enterprises z Indonezji, a nawet amerykańskie linie GECAS.

Z racji skromniejszych zamierzeń program ARJ21 przebiega znacznie szybciej niż większego COMAC C919, pomyślanego jako konkurent Boeinga 737 i Airbusa 320. Nie bez znaczenia jest też zapewne duże podobieństwo ARJ21 do produkowanego w Chinach na licencji McDonnell Douglas MD-80/MD-90.

Czytaj także: Japonia po dziewięciu latach znów ma najszybszy komputer na świecie

Do czasu wybuchu pandemii Covid-19 Chiny były najszybciej rozwijającym się rynkiem lotniczym świata. Pekin jest zdeterminowany by mimo wszystko utrzymać ten trend, stąd hojne subsydia dla przewoźników i zapowiedzi dużych inwestycji w infrastrukturę. Do roku 2035 liczba lotnisk w Chinach ma zostać prawie podwojona. Ambitne plany umieszczone pod szyldem Lotniczego Jedwabnego Szlaku obejmują także rozwój połączeń z krajami uczestniczącymi w Nowym Jedwabnym Szlaku oraz rozbudowę własnego przemysłu lotniczego.

To ostatnie jest o tyle istotne, że ma doprowadzić do uniezależnienia się od zagranicznych dostawców, a finalnie rzucenie wyzwania potentatom takim jak Airbus i Boeing. Te ostatnie ambicje napotykają jednak liczne problemy. Sztandarowy projekt, czyli C919 jest coraz bardziej opóźniony, a chińskie linie lotnicze podchodzą do konstrukcji dość ostrożnie. ARJ21, chociaż już z powodzeniem lata, z racji mniejszych rozmiarów i zasięgu nie jest w stanie spełnić wszystkich wymagań stawianych w ramach Lotniczego Jedwabnego Szlaku i również jest powściągliwie traktowany przez krajowych przewoźników.

Więcej komentarzy na temat Azji znajdą Państwo na stronie Instytutu Boyma
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,581 złoty (PLN)

    0,127 EUR, 0,150 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #Azjatech: Pierwsze samoloty pasażerskie ARJ21 dostarczone dużym chińskim liniom lotniczym

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!