Badanie: Obywatele UE pozytywnie odnoszą się do handlu międzynarodowego

Badanie: Obywatele UE pozytywnie odnoszą się do handlu międzynarodowego
Ponad połowa Europejczyków uznaje, że polityka handlowa UE uwzględnia już skutki społeczne, środowiskowe i w zakresie praw człowieka. fot. Shutterstock

60 proc. Europejczyków ma poczucie, że osobiście czerpie korzyści z handlu międzynarodowego. To wzrost o 16 pkt proc. w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego 10 lat temu - wynika z badania Eurobarometru opublikowanego 20 listopada przez Komisję Europejską.

  • Jak oceniła komisarz UE Cecilia Malmstroem to efekt zmiany taktyki negocjacyjnej, którą podjęto 5 lat temu.
  • 54 proc. respondentów uważa, że głównym priorytetem unijnej polityki handlowej powinno być tworzenie miejsc pracy w UE.
  • Jak twierdzi Komisja Europejska, handel międzynarodowy wspiera obecnie 36 mln miejsc pracy w UE.

Badanie wykazało również, że 71 proc. respondentów uważa, że Unia Europejska jest bardziej skuteczna w obronie interesów handlowych swoich krajów członkowskich niż państwa działające w pojedynkę.

- Kiedy pięć lat temu objęłam urząd, mocno krytykowano handel międzynarodowy oraz sposób prowadzenia przez Komisję negocjacji handlowych. W związku z tym postanowiliśmy zreformować nasze podejście do polityki handlowej. Dążąc do zapewnienia większej przejrzystości, staraliśmy się budować zaufanie. Badanie Eurobarometru pokazuje, że nam się to udało. Obywatele są teraz bardziej pozytywnie nastawieni do handlu niż 10 lat temu. Większość z nich uważa, że handel przynosi im bezpośrednie korzyści oraz że Komisja dba o przejrzystość w negocjacjach. To bardzo pozytywne w czasach rosnącego protekcjonizmu i konfliktów handlowych na świecie - powiedziała unijna komisarz ds. handlu Cecilia Malmstroem.

Badanie obejmuje wiele aspektów związanych ze świadomością, poglądami i postawami Europejczyków w zakresie handlu międzynarodowego.

54 proc. respondentów uważa, że głównym priorytetem unijnej polityki handlowej powinno być tworzenie miejsc pracy w UE. Ważna dla Europejczyków jest również ochrona norm dotyczących środowiska i zdrowia w UE, a połowa respondentów uważa ją za priorytet. Jest to o 20 pkt proc. więcej niż w 2010 r.

Ponad połowa Europejczyków uznaje jednocześnie, że polityka handlowa UE uwzględnia już skutki społeczne, środowiskowe i w zakresie praw człowieka w samej Unii i na świecie.

Sześciu na dziesięciu respondentów wierzy, że UE prowadzi politykę handlową w otwarty i przejrzysty sposób.

54 proc. osób, które uważają, że handel międzynarodowy jest dla nich korzystny, wiąże to z większym wyborem produktów, natomiast 36 proc. uważa, że to spadek cen stanowi największy atut. Wspomniane korzyści wydają się bardziej wymierne dla młodych respondentów oraz osób o wyższym poziomie wykształcenia i dochodów.

Jedna trzecia ankietowanych uważa, że oczekiwanie, iż inne kraje będą przestrzegać zasad handlu, nie jest rozsądne. Ponad połowa respondentów jest jednocześnie zdania, że UE powinna zwiększyć cła importowe na kraje spoza UE lub przedsiębiorstwa, które nie przestrzegają międzynarodowych zasad handlowych.

Jak informuje Komisja Europejska, handel międzynarodowy wspiera obecnie 36 mln miejsc pracy w UE, czyli o 5 mln więcej niż w 2014 r. Jednostronne środki protekcjonistyczne zwiększyły potrzebę podejmowania przez UE zdecydowanych działań i obrony Europejczyków przed nieuczciwymi i nielegalnymi środkami handlowymi. Obecnie obowiązuje ponad 130 unijnych środków ochrony handlu, które pomagają chronić 343 tys. europejskich miejsc pracy.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Badanie: Obywatele UE pozytywnie odnoszą się do handlu międzynarodowego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.144.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!