Badanie rynku w Chinach. Jak nie ponieść porażki na samym starcie?

Badanie rynku w Chinach. Jak nie ponieść porażki na samym starcie?
Znajomość nawyków i preferencji konsumenckich jest kluczem do podboju rynku chińskiego Fot. Shutterstock

Co łączy Nike, BMW oraz Quakera? Co odróżnia je od McDonald's i KFC? Wszystkie wymienione firmy to międzynarodowe koncerny, które są obecne na rynku chińskim od lat, jednak pierwsza grupa popełniła kardynalne błędy wynikające z niewystarczającego zbadania rynku. Druga grupa natomiast doskonale zrozumiała odmienności chińskiego rynku i przekuła je w niesamowity sukces.

  • Zainteresowanie ekspansją zagraniczną wśród małych i średnich firm wciąż rośnie, a rozważane kierunki są coraz odważniejsze.
  • Chiny postrzegane są jako niesamowita szansa przez swoją ogromną bazę konsumencką. Wejście na rynek Państwa Środka to jednak wyzwanie, któremu mogą sprostać nieliczne przedsiębiorstwa.
  • Proces przygotowań należy rozpocząć od dogłębnego zbadania rynku, które pozwoli nam ocenić, czy nasz produkt ma szansę na odniesienie sukcesu, ale także dostarczy nam niezbędnej wiedzy o tym, jak uwarunkowania kulturowe, społeczne i gospodarcze wpłyną na nasz proces ekspansji. Żeby nie powtórzyć błędów, które zrobili najwięksi.

Jak  wielomiliardowy koncern Nike stracił w oczach chińskich konsumentów?

Gdy "szczęście" oznacza "przytyć"

Na swoich butach umieścili dwa znaki - "Fa" na lewym oraz "Fu" na prawym, oznaczające odpowiednio "bogacić się" oraz "szczęście". Problem polega na tym, że w połączeniu te znaki oznaczają "przytyć". Marka sportowa, promująca aktywny tryb życia, sprzedawała tym samym buty nawiązujące do przybierania na wadze. Można śmiało powiedzieć, że przez tę pomyłkę Nike ani się nie wzbogaciło, ani nie było szczęśliwe. Zupełnie inaczej niż McDonald's, który w swoim numerze do składania zamówień umieścił podwójnie 5-1-7, co fonetycznie zbliżone jest do sformułowania w języku chińskim "chcę zjeść". W ten sposób zgrabnym chwytem marketingowym zbudował skojarzenie pomiędzy byciem głodnym a zamówieniem dostawy z McDonald's.

Podobne przykłady są liczne i obrazują albo zupełny brak, albo doskonałe zrozumienie warunków rynkowych, które przekładają się odpowiednio na porażkę lub sukces. Chiny to nie kolejny rynek zachodni, na który możemy przenieść rozwiązania z Zachodu. To, czego często nie rozumieją MŚP, doskonale zrozumiało KFC.

Ogromnego zdziwienia doświadczymy, gdy wejdziemy do jednej z chińskich restauracji KFC i rzucimy okiem na menu, a tam zobaczymy tortillę z kurczakiem po pekińsku, ryż zamiast frytek oraz chiński moon cake. Standardowa oferta KFC z Zachodu nie odpowiadała chińskim podniebieniom; amerykański gigant stwierdził, że łatwiej będzie dostosować menu do lokalnych gustów niż próbować je zmieniać. To doskonały przykład tego, jak badanie rynku wpływa na naszą działalność w ChRL. Musimy uczyć się od międzynarodowych koncernów, które funkcjonują w Państwie Środka, zarówno tego, jak osiągnęły sukces, jak i tego, jakie błędy popełniły.

Konkurowanie ceną nie sprawdza się

Te elementy zawsze występują na początku drogi do ekspansji i zamykają się w badaniu rynku i wykorzystaniu wiedzy zebranej w tym procesie. Analiza rynku w przypadku chińskim to nie tylko suche sprawdzanie liczb i na tej podstawie obliczanie potencjalnego popytu - to również uwzględnienie różnic kulturowych, które powodują, że liczby z Excela się sprawdzają lub nie.

To, co odróżnia nas od wielkich koncernów, to brak możliwości finansowych na popełnienie błędów wizerunkowych. Jak przeprowadzić badanie rynku, nie mając budżetu na drogie analizy firm konsultingowych? Musimy zrozumieć cały proces po stronie łańcucha dostaw, od producenta przez dystrybutora po odbiorcę końcowego. Nie możemy mieć złudzeń - musimy do Chin pojechać i na miejscu doświadczyć całego procesu. Punktem wyjścia jest konkurencja obecna na rynku. Musimy ustalić, przez jakie kanały dystrybucyjne producenci dystrybuują swoje produkty. Czy są to platformy

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,608 złoty (PLN)

    0,132 EUR, 0,155 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Badanie rynku w Chinach. Jak nie ponieść porażki na samym starcie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.242.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!