PARTNERZY PORTALU

Brakuje kapitału na zagraniczną ekspansję polskich firm

Brakuje kapitału na zagraniczną ekspansję polskich firm
W większości rankingów Afryka jest wskazywana jako ten region, gdzie warto i należy być obecnym i inwestować. Na zdjęciu centrum kenijskiego Nairobi Fot. Africanmodern /Wikipedia/CC BY-SA 4.0
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 03-05-2018 06:01

Mamy już dostatecznie wiele świetnych jakościowo towarów, konkurencyjnych także pod względem technologicznym. Brak dostatecznego zaplecza finansowego jest wciąż główną barierą wyjścia na rynki zagraniczne, szczególnie tzw. dalekie. Pomimo różnych ofert, wsparcie państwa w ekspansji nie jest wciąż zadowalające – mówi dr Anna Masłoń-Oracz, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

  • Wciąż nie do przekroczenia, w szczególności dla polskich firm średniej wielkości, jest podstawowa bariera - finansowa.
  • Dlatego przedsiębiorcy boją się, że nie podołają wyjściu za granicę.
  • Główną słabością programów wspierania eksporterów jest ich niedopasowanie do potrzeb przedsiębiorców lub trudności w samej realizacji i rozliczeniu projektu dofinansowanego.
  • O wspieraniu polskich eksporterów będziemy mówić w trakcie sesji "Ekspansja zagraniczna firm", która odbędzie się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    Obraz polskiego eksportu jest niejednoznaczny. Z jednej strony w ubiegłym roku rósł on nadal dynamicznie (o 10,2 proc. w ujęciu euro). Ale z drugiej strony, realizowało go tylko 13 tys. przedsiębiorstw. Czego to dowodzi? Na przykład, że nie ma ekonomicznego przymusu do eksportu?

- To jest pewna słabość polskich firm. Mamy już przecież dostatecznie wiele świetnych jakościowo towarów, konkurencyjnych także pod względem technologicznym.

Wciąż nie do przekroczenia, w szczególności dla polskich firm średniej wielkości, jest podstawowa bariera - finansowa.

Polski eksport bije rekordy. To już ponad 200 mld euro

Żeby myśleć o ekspansji zagranicznej, przedsiębiorca musi mieć odpowiednie zasoby finansowe i kadrowe, które pozwolą udźwignąć ciężar organizacji eksportu. Zabezpieczą przede wszystkim bazę surowcową i produktową, tak, by wypełnić pojawiający się popyt na towary.

Szacując zatem korzyści i ryzyko, przedsiębiorcy boją się, że nie podołają wyjściu za granicę. To dobrze świadczy o ich realizmie, ale pokazuje, że średniej wielkości firmy są wciąż niedokapitalizowane, nie mają dostatecznych ani środków, ani potencjału.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii stawia m.in. za cel podwojenie liczby eksporterów. Tego raczej nie można zadekretować bez odpowiedniej pomocy państwa. Jak pani ocenia nowe narzędzia wsparcia eksportu?

- Skoro oceniamy, że problemem w aktywizacji eksportowej jest brak kapitału, trzeba go w różnej formie dostarczyć. 

Mamy już różne formy wsparcia eksporterów, na poziomie centralnym przez PARP, czy regionalnym przez urzędy marszałkowskie. Są też programy sektorowe typu Go to Brand, dofinansowujące np. wynajęcie stoiska na targach, druk materiałów reklamowych, pokrycie kosztów promocji.

Główną słabością tych programów jest ich niedopasowanie do potrzeb przedsiębiorców lub trudności w samej realizacji i rozliczeniu projektu dofinansowanego. Dlatego przedsiębiorcy nie sięgają aktywnie po ten mechanizm wsparcia.

W przypadku instytucji wsparcia finansowego i ubezpieczeniowego, jak KUKE, oferta osłabia rentowność eksportu.

 Jakie są wnioski i propozycje zmian?

- Jednak to wciąż niewystarczający zastrzyk finansowy dla polskich firm, który by zwiększył obecność polskich firm na świecie. Ciekawym rozwiązaniem może być przykładowo specjalny instrument finansowy w ramach banków, dzięki któremu w sposób bardziej elastyczny niż w przypadku rozwiązań Go to Brand dany przedsiębiorca będzie mógł wesprzeć swój udział w targach bądź misjach.
×
  • Uganda

    Przelicz walutę
  • szyling (UGX)

  • 0,103 złoty (PLN)

    0,023 EUR, 0,027 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brakuje kapitału na zagraniczną ekspansję polskich firm

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.102.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!