PARTNERZY PORTALU

Bułgaria: Telewizja o przyczynach wydalenia rosyjskich dyplomatów

Bułgarska komercyjna telewizja Nowa, powołując się na własne źródła, poinformowała o przyczynach wydalenia w piątek dwóch rosyjskich dyplomatów. Według poniedziałkowych doniesień mediów obaj już opuścili Bułgarię.

Pracownik wydziału handlowego miał zbierać tajne informacje o bułgarskiej energetyce. Z kolei pracownik wydziału konsularnego, wykorzystując luki w bułgarskim systemie rejestracji obywateli (system ESGRAON), miał szukać niedawno zmarłych lub mieszkających za granicą ludzi, kopiować ich dane, by wykorzystywać je do tworzenia fałszywych tożsamości dla rosyjskich agentów. Według źródeł telewizji chodzi o dane mężczyzn w wieku 30-50 lat.

Bułgarska prokuratura zarzuca dyplomatom działalność szpiegowską polegającą na zbieraniu informacji objętych tajemnicą państwową, ale nie mogą być oni ścigani ze względu na immunitet dyplomatyczny. Jest to trzeci od jesieni 2019 r. skandal szpiegowski między Bułgarią i Rosją.

Według opublikowanej w poniedziałek analizy niezależnego Ośrodka Badania Demokracji, od ponad 25 lat badającego życie polityczne i gospodarcze w kraju, "wszystkie partie" w koalicyjnym rządzie centroprawicowej partii GERB premiera Bojko Borisowa i ugrupowań nacjonalistycznych oraz "prawie wszystkie bułgarskie dzienniki pracują na rzecz rosyjskich interesów". "To jest szczególnie widoczne, gdy chodzi o obronę projektów energetycznych, które są sprzeczne z ekonomią, jak przedłużenie Tureckiego Potoku, lub bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu narodowemu, jak projekt budowy drugiej elektrowni atomowej w Belene" - ocenia się w analizie.

Jak zaznaczyli jej autorzy, na Bałkanach polityczne elity akceptują rosyjski model autorytarny, który jest zgodny z dominującymi w regionie mechanizmami "zniewolenia państwa" przez prywatne interesy. Ludzie, którzy podejmują decyzje, współpracują z Moskwą za łapówki, które otrzymują za wdrożenie dużych infrastrukturalnych i energetycznych projektów - stwierdzono w analizie.

Według tego dokumentu opozycyjna Bułgarska Patia Socjalistyczna (BSP) jest "najbardziej promoskiewskim" ugrupowaniem w parlamencie; nie jest eurosceptyczna, lecz systematycznie pracuje na rzecz rosyjskich interesów gospodarczych. BSP dysponuje niskonakładowym dziennikiem "Duma", którego linię popiera kilka kanałów telewizyjnych, częściowo związanych z nacjonalistyczną partią Narodowy Związek "Atak" i innymi ugrupowaniami przedstawiającymi się jako niezależne. Część wielkonakładowej prasy, w tym dzienniki "Telegraf", "24 czasa", "Trud" czy "Monitor", rozpowszechnia rosyjską propagandę, kładąc akcenty na słuszność rosyjskiej polityki zagranicznej w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Łacińskiej - zaznaczają analitycy.

W raporcie zaproponowano środki mające przeciwdziałać tym tendencjom, m.in. zróżnicowanie źródeł zagranicznego inwestowania poprzez rozszerzenie na inne niż autorytarne państwa, opracowanie i zastosowanie strategii przeciw wspomnianemu "zniewoleniu państwa", ścisła kontrola instytucji państwowych nad pochodzeniem kapitału zagranicznego oraz stosowanie polityki antymonopolowej.

Ewgenia Manołowa

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bułgaria: Telewizja o przyczynach wydalenia rosyjskich dyplomatów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!