Chińczycy ostrzegają przed szybkimi kolejami

Chińczycy ostrzegają przed szybkimi kolejami
Program budowy szybkich kolei w Chinach ruszył w roku 2004 i od tamtej pory zbudowano 38 tys. kilometrów takich połączeń fot. 颐园新居/wikimedia, licencja Creative Commons

Czy szybkie koleje naprawdę przyczyniają się do rozwoju gospodarczego? Chińscy naukowcy mają wątpliwości

  • Dynamicznie rozwijająca się sieć szybkich kolei jest dla Chińczyków powodem do narodowej dumy.
  • Wedle rządu ma przyczynić się do lepszego połączenia centralnych i zachodnich regionów kraju, a tym samym przyspieszenia ich rozwoju.
  • Naukowcy zgłaszają jednak wątpliwości i sugerują, że skutki budowy szybkich połączeń mogą być dla najbiedniejszych regionów odwrotne niż zakładano.
Program budowy szybkich kolei ruszył w roku 2004 i od tamtej pory zbudowano 38 tys. kilometrów takich połączeń. Pociągi osiągają na nich prędkości do 350 km/h. Pekin nie spoczywa na laurach i do roku 2035 chce wydłużyć sieć szybkich połączeń do 70 tys. kilometrów.

Kilkanaście lat funkcjonowania szybkich pociągów to dostatecznie długi okres by móc zacząć oceniać ich wpływ na gospodarkę i społeczeństwo. Tego zadania podjął się kierowany przez profesora Niu Fangqu zespół naukowców z Instytutu Nauk Geograficznych i Badań nad Zasobami Naturalnymi Chińskiej Akademii Nauk. Wyniki swoich dotychczasowych prac opublikowali na łamach czasopisma naukowego „Geographical Research”.

Badacze zdecydowali się na nietypową metodę badawczą. W celu weryfikacji poprawności przyjętych modeli ekonomicznych postanowili przyjrzeć się nocnemu oświetleniu w promieniu 4 kilometrów od 527 stacji szybkiej kolei w 180 miastach na terenie całego kraju. Posłużono się do tego zdjęciami satelitarnymi. Na ich podstawie oceniono zwiększanie lub zmniejszanie intensywności nocnego oświetlenia, traktowanego jako miernik aktywności gospodarczej.

Wyniki okazały się zaskakujące. W najgęściej zaludnionych i najbardziej rozwiniętych wschodnich prowincjach szybkie koleje przyczyniły się do wzrostu gospodarki o 9 proc. Jednak w centrum kraju wzrost wyniósł już tylko 3,6 proc., a w Mandżurii 4,4 proc. Z kolei dla zachodnich regionów, które miały być głównym beneficjentem zanotowano spadek aktywności gospodarczej o przeszło 1,5 proc. Niu nie chce stawiać jeszcze daleko idących wniosków i zastrzega, że jest wiele różnic między poszczególnymi miastami. Podkreśla też znaczenie dalszych badań dla lepszego zrozumienia wpływu szybkich kolei na lokalne gospodarki w celu usprawnienia polityki rozwojowej.

Z kolei magazyn „China Industrial Economics” opublikował we wrześniu wyniki innych badań dotyczących negatywnego wpływu szybkich kolei na zachodnie, biedniejsze regiony kraju. Wynika z nich, że lepsze skomunikowanie z głównymi gospodarczymi ośrodkami wschodnich Chin, gdzie koncentruje się aktywność gospodarcza, zaowocowało drenażem mózgów. Po przyłączeniu do sieci szybkich połączeń liczba patentów zgłaszanych w miastach w zachodniej części Chin drastycznie spadła. 

Dziennik „South China Morning Post” przytacza wstępne badania dotyczące miasta Chifeng w Mongolii Wewnętrznej. Szybka kolej dotarła tam w ubiegłym roku i nie przyniesie zapewne zauważalnych pozytywnych skutków dla tamtejszej gospodarki. Zwiększona mobilność społeczna zaowocowała odpływem ludzi, co uderzyło w ekonomię, a zwłaszcza w miejscowy przemysł, który nagle zaczął tracić pracowników.

Są to kolejne argumenty dla dość licznego grona krytyków szybkich kolei. Zarzuty obejmują także wysokie koszty i niską lub negatywną rentowność takich połączeń. Długość linii wybudowanych w Chinach robi wrażenie, jednak wiele z nich ma w ogóle nie funkcjonować, a powstały nie z powodu rzeczywistych potrzeb, a w wyniku ambicji lokalnych urzędników i partyjnych oficjeli, wykorzystujących swoje koneksje w Pekinie.

Natomiast obrońcy szybkich kolei podkreślają, że mogą one przyciągnąć zagranicznych inwestorów, zwiększyć dochody władz lokalnych, a także stymulować rynek nieruchomości. Zważywszy jednak na ostatnie problemy z jakimi zmagają się deweloperzy w związku z przegrzewaniem się chińskiej bańki nieruchomości, ten ostatni argument należy traktować ostrożnie.

W Polsce sieć szybkich kolei jest dopiero na etapie planowania. Przed zainwestowaniem bardzo poważnych środków, warto się przyjrzeć chińskim doświadczeniom, by nie powielać ewentualnych błędów.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,644 złoty (PLN)

    0,139 EUR, 0,157 USD

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Chińczycy ostrzegają przed szybkimi kolejami

  • hebel 2021-10-20 20:05:09
    Kraj dobrze skomunikowany zawsze rozwija się lepiej od kraju z zacofaną infrastrukturą komunikacyjną.
  • Andrzej 2021-10-20 10:05:58
    Jak można porównywać sytuację szybkich kolei i ich wpływu na gospodarkę tak wielkiego kraju jak Chiny, z Polską koleją?? U nas dystans między Warszawą a innymi dużymi miastami w kraju jest mniejszy i w porównaniu z sytuacją Chin wręcz śmieszny. Tam wschodnie prowincje same mają obszar wielokrotnie większy niż polska. Autor artykułu odleciał skoro chce robić porównania.
  • Huii 2021-10-19 20:35:33
    Zachodnie Chiny są zacofane. Szybki pociąg umożliwia łatwy przejazd do nowoczesnych Chin Wschodnich. Z czasem ta tendencja sie odwroci i chiny zachodnie zaczną liczyc zyski. Transport, drogi zawsze tak oddzialowywuje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.251.104
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!