Chińczycy podbijają rynek aut elektrycznych. Europa bez szans?

Chińczycy podbijają rynek aut elektrycznych. Europa bez szans?
Chiński samochód elektryczny BAIC Fot. testing/Shutterstock.com

Chiny mają ambicję stania się globalnym liderem sektora samochodów elektrycznych. Już dziś są one największym producentem, a także głównym rynkiem zbytu dla tego typu pojazdów, z wynikiem ok. 500 tys. sztuk od początku 2017 roku. Do 2025 roku w Chinach ma powstawać rocznie ok. 7 mln sztuk samochodów niskoemisyjnych (elektryczne i hybrydowe).

  • W 2016 roku Chiny wyprzedziły USA pod względem łącznej liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych, osiągając wynik ok. 650 tys. Dynamika wzrostu rynku jest niezwykle wysoka i sięga 50-100% rocznie.
  • Od 2019 roku na producentów nałożony zostanie system obowiązkowych kwot godzący częściowo w zagraniczne marki.
  • Uzyskanie efektów skali i modernizacja technologiczna chińskich producentów zwiększy ich obecność na rynku UE. Obecnie podstawowym modelem jest przejmowanie uznanych marek europejskich. W przyszłości Chińczycy zaczną najpewniej inwestować w fabryki montażowe, w tym w Europie Środkowej.

Chiny są obecnie najważniejszym rynkiem dla samochodów elektrycznych i hybrydowych, a zarazem ich największym producentem. W 2016 roku produkcja w Chinach wynosiła ok. 375 tys. pojazdów, co odpowiadało 43% produkcji globalnej. Gwałtownie rośnie również sprzedaż. W 2016 roku Chiny wyprzedziły USA pod względem łącznej liczby zarejestrowanych samochodów, osiągając wynik ok. 650 tys. Dynamika wzrostu rynku jest niezwykle wysoka i sięga 50-100% rocznie. Wedle danych CAMM w okresie styczeń-październik 2017 w Chinach sprzedano 430 tys. samochodów elektrycznych i 90 tys. samochodów hybrydowych.

Globalne ambicje i ochrona środowiska


Ambicje chińskiego rządu są jednak znacznie większe. Do 2020 roku w Chinach ma być produkowane 2 mln aut niskoemisyjnych (elektrycznych i hybrydowych) rocznie. W 2025 roku mają uzyskać one 20% udziału w całości produkcji lokalnego sektora. W świetle obecnych prognoz, odpowiadać to będzie liczbie 7 mln samochodów rocznie. Wysoka dynamika wzrostu rynku wynika z szeroko zakrojonego programu wsparcia sektora, m.in. poprzez bezpośrednie subsydia dla producentów.

Wedle Financial Times skala dopłat sięga 15 tys. dolarów do każdego pojazdu. Największe chińskie miasta, które odpowiadają za ok. 70% całości popytu, wprowadzają rozmaite ułatwienia i uproszczone metody rejestracji pojazdów elektrycznych. Dla samochodów spalinowych obowiązują ograniczenia ilościowe, systemy licytacji i losowań tablic rejestracyjnych. Rząd prowadzi również program budowy publicznych stacji ładowania, których na koniec 2016 roku było ponad 140 tys. (dla porównania, w USA jedynie 40 tys.).

Z punktu widzenia Pekinu rozwój sektora samochodów niskoemisyjnych może pozwolić uporać się z kilkoma istotnymi problemami chińskiej branży motoryzacyjnej. Rosnąca dotychczas o 10-15% sprzedaż samochodów spalinowych, których sprzedano w 2016 roku ponad 23 mln, pogłębia palący problem zanieczyszczenia powietrza w miastach. Zwiększone zużycie paliw zwiększa też strategiczną zależność Chin od importu ropy z zagranicy. Rozwój technologii samochodów elektrycznych postrzegany jest również w Pekinie jako szansa na „nowe rozdanie” w światowej branży motoryzacyjnej i utworzenie silnych chińskich koncernów samochodowych.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chińczycy podbijają rynek aut elektrycznych. Europa bez szans?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.144.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!