Chiny „wyręczają” Unię Europejską na Bałkanach Zachodnich

Chiny „wyręczają” Unię Europejską na Bałkanach Zachodnich
Adobe Stock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Marta Szpala
  • Dodano: 12-12-2017 13:59

Niedawno odbył się w Budapeszcie szósty szczyt "16 + 1", czyli państw Europy Środkowej i Południowej oraz Chin. Dla Polski i innych państw regionu należących do Unii Europejskiej współpraca z Chinami jest kwestią wyboru, a nie konieczności. Inaczej przedstawia się to z perspektywy państw z Bałkanów Zachodnich, które dzięki chińskim liniom kredytowym realizują duże inwestycje infrastrukturalne w transporcie drogowym, sieci kolejowej i energetyce. Z kolei dla Chin te inwestycje oznaczają szybszy i tańszy dostęp do europejskich rynków zbytu.

Rozpoczęła się rejestracja na naszą najnowszą konferencję. PRECOP 27 pod patronatem WNP.PL odbędzie się 18-19 października i poprzedzi Szczyt Klimatyczny COP27 w Egipcie. Zapraszamy!

  • Chiny „łatają” dziury infrastrukturalne na południu Europy.
  • Najwięcej chińskich inwestycji zrealizowano w Serbii.
  • Chińskim inwestycjom w regionie z coraz większym niepokojem przygląda się UE.

Szczyt w Bukareszcie zbiegł się w czasie z rozpoczęciem rekonstrukcji linii kolejowej Belgrad - Budapeszt. Ma ona stać się jedną z kluczowych dróg budowanych w ramach flagowej inicjatywy Pekinu "Pasa i Szlaku". Połączy Chiny z Europą: od zakupionego przez chińską spółkę Cosco portu w greckim Pireusie, poprzez Budapeszt, Pragę i Bratysławę, aż po Austrię, kosztem dużych europejskich portów w Niemczech i Beneluksie. Już teraz właśnie tą trasą wozi się komponenty do fabryki Hewlett-Packard w Czechach. Tą drogą ładunki mają docierać do odbiorców szybciej niż statkami i taniej n samolotami.

Poprawa dostępu do portów

Pierwsza faza realizowanego właśnie projektu zakłada modernizację prawie 35-kilometrowego odcinka Belgrad - Stara Pazova. Przeprowadzą ją spółki China Railways International i China Communications Construction Company. Wartość całej serbskiej części inwestycji wynosi 350 mln USD. Rozpisano także przetarg na modernizację odcinka węgierskiego. Docelowo pociągi osobowe mają na tej trasie poruszać się z prędkością 200km/h, a towarowe - 120 km/h.

Ponadto chińska firma Civil Engineering Construction Corp modernizuje linię kolejową Kolašin–Kos w Czarnogórze (część linii Bar-Belgrad). Przedsięwzięcie sfinansowane zostało z kredytu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBRD). Po jego zakończeniu, w dalszej perspektywie będzie można transportować chińskie produkty przez czarnogórski port w Barze.   

Serbia liderem

Dotychczas najwięcej chińskich inwestycji zrealizowano w Serbii. W 2014 roku zakończono budowę drugiego w Belgradzie mostu na Dunaju. Inwestycja o wartości 170 milionów euro została sfinansowana w większości kredytem China Exim Bank. W 2016 roku chińska spółka He Steel Group za 46 mln euro przejęła największą serbską hutę Zelezara Smederevo. W listopadzie tego roku rozpoczęto także budowę nowego bloku energetycznego w elektrowni węglowej Kostolac o mocy 350 MW. Projekt wart około 600 mln euro realizuje China Machinery Engineering Corporation (CMEC), a 80 proc. jego kosztów pokryje China Exim Bank.

Chińskie firmy budują kluczowe trasy szybkiego ruchu w Macedonii i Czarnogórze. W Macedonii: dwa odcinki autostrad Kičevo-Ohrid oraz Miladinovci-Štip - łącznie to ponad 100 kilometrów, które  znacząco poprawią jakość transportu . Chiński Exim Bank sfinansował 90 proc. inwestycji (580 mln euro). Realizuje ją Sinohydro Corporation.

W Czarnogórze chińskie firmy zaangażowały się w budowę ponad 40 ze 170 kilometrów autostrady łączącej główny port w Barze z granicą serbską w Boljare. W 2014 roku rząd podpisał umowę z Exim Bank, który sfinansuje kredytem w wysokości 689 mln euro część tej wartej ponad 800 mln inwestycji. Połączenie ma znacząco skrócić czas tranzytu przez Czarnogórę, a w przyszłości być może umożliwi dystrybucję chińskich towarów z portu w Barze.

Chińska spółka China Everbright Limited przejęła 10-letnią koncesję na zarządzanie portem lotniczym w Tiranie, który jest jednym z najszybciej rosnących lotnisk w regionie. Rozważana jest także budowa autostrady łączącej Belgrad ze stolicą BIH w Sarajewie.

Elektrownie "built by China"

Chińskie spółki interesują się także na Bałkanach sektorem energetycznym. W Bośni i Hercegowinie oddano do użytku w 2016 roku elektrownię węglową Stanari o mocy 300 MW. Projekt został zrealizowany głównie przez Dongfang Electric. Finansowano go m.in. kredytem z China Development Bank (350 milionów euro). Ponadto toczą się rozmowy w sprawie budowy kolejnych elektrowni węglowych w Banovici (o mocy 300MW) i w Tuzli (450 MW).

Chińskim inwestycjom w regionie z coraz większym niepokojem przygląda się Unia Europejska. Zarzuca ona Pekinowi, że ten utrzymuje nieprzejrzyste zasady realizacji kontraktów, że zdobywa je dzięki powiązaniom korupcyjnym. Bruksela twierdzi ponadto, że na Bałkanach nie ma zapotrzebowania na tak duże przedsięwzięcia infrastrukturalne. Dla tamtejszych państw chińska oferta jest jednak obecnie jedyną, relatywnie tanią opcją pozwalającą rozbudować ich niedoinwestowane systemy transportowe.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chiny „wyręczają” Unię Europejską na Bałkanach Zachodnich

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.95.84
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!