PARTNERZY PORTALU

Co warto wiedzieć o chińskim rynku e-commerce? Przewodnik - część 4.

Co warto wiedzieć o chińskim rynku e-commerce? Przewodnik - część 4.
Bez znajomości aplikacji WeChat nie da się działać na rynku chińskim. shutterstock

Wszyscy znają wyszukiwarkę Google czy portal społecznościowy Facebook. Polskie firmy wzorem zachodnich konkurentów doskonale wykorzystują wspomniane narzędzia w budowaniu wizerunku marki, promocji produktów czy nawet sprzedaży towarów i usług. Czy znają Państwo jednak aplikację WeChat?

Prawdopodobnie odpowiedź na to pytanie jest negatywna, ale nie dotyczy to osób, które mieszkały w Chinach lub były stroną transakcji handlowej z partnerem chińskim. Chińska aplikacja mobilna WeChat (po chińsku 微信Wēixìn) jest nieodłącznym elementem życia codziennego w Chinach, a różnorodność funkcji oferowanych w niej sprawia, że bez niej trudno funkcjonować w społeczeństwie Państwa Środka.

Komercyjny potencjał aplikacji jest ogromny, a wykorzystanie go nie jest kwestią opcjonalną, lecz obligatoryjną. Parafrazując kiedyś popularne wśród młodzieży powiedzenie dotyczące Facebooka, można stwierdzić, że jeśli nie ma cię na WeChacie, to w Chinach nie istniejesz.

Narodziny potęgi


Wpuszczona w 2011 roku na rynek przez chińskiego giganta internetowego Tencent „super aplikacja” początkowo rozwijana była jako komunikator z elementem społecznościowym, w postaci zakładki „Moments”, która pozwalała się dzielić zdjęciami, filmami, historiami oraz innymi formami relacji codziennego życia.

Chińczycy potrzebowali platformy, na której mogliby dzielić się aspektami swojego życia, pokazywać zdjęcia z podróży, chwalić się nowo narodzonym dzieckiem czy informować znajomych o awansie. Jednocześnie na rynku istniała luka powstała w wyniku blokowania przez chiński rząd portalu Facebook. Codziennie z aplikacji korzysta 889 milionów ludzi, z czego 90 proc. na stałe zamieszkuje w Chinach. Aby zrozumieć ten fenomen, wystarczy krótka podróż metrem, podczas której dostrzeżemy, że prawie wszyscy Chińczycy mają wzrok skierowany w swojego smartfona.

Czytaj też: Rynek e-commerce w Chinach. Część 1

Aplikacja stopniowo poszerzała swoją funkcjonalność przez dodawanie kolejnych elementów, takich jak wiadomości głosowe, wideo-rozmowy, serwis do poznawania nowych ludzi, aż w końcu stała się głównym narzędziem codziennego użytku w każdym aspekcie życia.

Obecnie przez aplikację kupimy bilet lotniczy, kolejowy, do kina, ale także zapłacimy rachunek za prąd, wesprzemy akcję charytatywną, zapłacimy za przekąskę na ulicznym straganie, zamówimy taksówkę czy dostaniemy informacje o najnowszych promocjach. Trudno właściwie opisać wszystkie możliwości WeChata, dlatego w kolejnej części skupimy się na aspektach, które mają wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej, w szczególności sprzedaży produktów przez internet.

Komunikator B2B i B2C

             
W pierwszej kolejności należy poruszyć podstawową funkcję, czyli komunikator. Przez WeChata możemy porozumiewać się w dowolny sposób (wysłać wiadomość tekstową lub dźwiękową, rozmawiać głosowo lub z użyciem kamery). Osoby lub firmy wyszukuje się po nazwie użytkownika (ID) lub po numerze telefonu. Jest to główny sposób komunikacji wewnątrz Chin, poprzez który można najszybciej skontaktować się z partnerem lub klientem z Państwa Środka. Podczas gdy na wysłanego e-maila odpowiedź możemy otrzymać po trzech dniach lub w niektórych przypadkach nigdy, to istnieje spora szansa, że na wiadomość wysłaną w aplikacji otrzymamy szybko informację zwrotną. Wysyłając wiadomość, trzeba brać pod uwagę różnicę czasu. Ta zazwyczaj wynosi około 6 godzin do przodu (z powodu braku zmiany czasu, w zimie wynosi 7 godzin), co może skutecznie przeszkodzić naszej komunikacji.

Czytaj też: Rynek e-commerce w Chinach. Część 2 - jaką wybrać platformę e-commerce?

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,595 złoty (PLN)

    0,130 EUR, 0,155 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Co warto wiedzieć o chińskim rynku e-commerce? Przewodnik - część 4.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.60.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!